Reklama

Międzynarodowy Kongres Misjologiczny w Rzymie

"A wy za kogo mnie uważacie?" (Mt 16, 15)

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Pośród uroczystości jubileuszowych roku 2000 nie mogło zabraknąć tych, które podkreślają uniwersalność Kościoła, tzn. jego działalność ewangelizacyjną na całym świecie i wśród wszystkich ludów i narodów ziemi, określaną działalnością misyjną. Wybrano dla nich tydzień poprzedzający niedzielę misyjną, obchodzoną co roku w całym Kościele w przedostatnią niedzielę października. Jednym ze znaczących akcentów tych uroczystości był Międzynarodowy Kongres Misjologiczny, jaki odbył się w Rzymie w dniach 17-20 października br. - na papieskim Uniwersytecie Urbanianum, który wraz z Międzynarodowym Stowarzyszeniem Misjologów Katolickich był jego organizatorem. Rok Jubileuszowy, stanowiący próg nowego tysiąclecia, jest dla Kościoła powszechnego szczególną okazją pozwalającą zastanowić się nad tym, jak w trzecim tysiącleciu winno wyglądać głoszenie Ewangelii całemu światu i gdzie szukać odnowy ducha misyjnego. Stąd refleksja misjologiczna nad przeszłością, teraźniejszością i przyszłością Kościoła misyjnego stała się okazją do zorganizowania powyższego Kongresu. Wzięło w nim udział ok. 1500 uczestników ze wszystkich kontynentów. Należy przy tym dodać, że większość z nich stanowili ludzie kolorowi, a więc pochodzący z tzw. terenów misyjnych.
Posiedzenie inaugurujące Kongres po południu 17 października otworzył kard. Jozef Tomko - prefekt Kongregacji ds. Ewangelizacji Narodów oraz wielki kanclerz Uniwersytetu Urbanianum. Jego wystąpienie poprzedziły słowa rektora Urbanianum - ks. prof. Ambrogio Sperafico, który w imieniu organizatorów Kongresu powitał wszystkich uczestników. Następnie głos zabrał abp Crescenzio Sepe - sekretarz generalny Komitetu Wielkiego Jubileuszu Roku 2000. W wykładzie otwierającym Kongres kard. Tomko wskazał m.in. na wciąż trwające od 2000 lat i potrzebujące nowych zastępów apostolskich dzieło ewangelizacji oraz - nawiązując do encykliki Jana Pawła II Redemptoris missio - na nieodzowność wypływającego z wiary optymizmu, aby radośnie i z nadzieją patrzeć na nowy świt w dziele ewangelizacji świata.
W czasie trwania Kongresu kilkunastu teologów i misjologów ze wszystkich kontynentów wygłosiło swoje wykłady, których tematyka skupiała się wokół przytoczonego już powyżej głównego tematu Kongresu oraz podtematu brzmiącego: Odpowiedzi misjologiczne i misyjne w kontekście religii i kultur. Podczas pierwszej sesji Kongresu interesujący wykład przedłożył znany teolog niemiecki Walter Kasper, obecnie biskup i sekretarz Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan. Należy dodać, że dwa kolejne dni Kongresu, podzielone na sesje przedpołudniowe i popołudniowe, poświęcone były poszczególnym kontynentom. I tak 18 października na sesji porannej głos zabrali teologowie europejscy oraz ze Stanów Zjednoczonych, po południu zaś teologowie z Azji, którą reprezentowali prelegenci z Indii. Organizatorom zarzucono, że nie zaprosili uczonych z innych wielkich narodów azjatyckich. 19 października przed południem wystąpiło trzech teologów z kontynentu afrykańskiego, m.in. znany anglikański teolog John Mbiti, który otrzymał od uczestników gorący aplauz za swój zwięzły, a zarazem interesujący wykład dotyczący tytułów, którymi określa się osobę Chrystusa zgodnie z tradycjami i kulturami afrykańskimi. Po południu głos zabrali teologowie latynoamerykańscy, którzy przedstawili refleksje teologiczne swego kontynentu, związane z tematyką Kongresu. W tych dniach, oprócz wystąpień teologów i misjologów, miały miejsce dyskusje w mniejszych grupach językowych (angielska, francuska, hiszpańska i włoska). Owe grupy studyjne prowadziły dalsze refleksje nad zagadnieniami poruszonymi przez prelegentów, z uwzględnieniem kontekstów kulturowych i religijnych poszczególnych kontynentów lub nawet krajów. Ostatni dzień Kongresu był poświęcony swoistemu podsumowaniu całości problematyki rozważanej wcześniej. I tak przed południem wykład na temat inkulturacji chrystologii oraz chrystologicznej tradycji Kościoła wygłosił Marcello Bordoni - profesor Papieskiego Uniwersytetu Laterańskiego. Po wykładzie i dyskusji relatorzy z poszczególnych grup studyjnych dokonali podsumowania refleksji mających miejsce w grupach językowych. Sesję popołudniową stanowiła dyskusja tzw. okrągłego stołu, przy którym zasiedli reprezentanci poszczególnych kontynentów, pod przewodnictwem prof. Gianni Colzaniego z Urbanianum. Temat przewodni dyskusji brzmiał: Jezus Chrystus Zbawiciel: chrystologia i jej implikacje misjologiczne. Zamknięcia Kongresu - pod nieobecność kard. Tomko uczestniczącego w Międzynarowym Kongresie Misyjnym, odbywającym się w tym samym czasie w Castel Gandolfo - dokonał dziekan Wydziału Misjologicznego Urbanianum - prof. Giuseppe Cavallotto. Swoiście kulminacyjnym momentem zamykającym Jubileuszowy Kongres Misjologiczny oraz Kongres Misyjny w Rzymie była uroczysta Msza św. na Placu św. Piotra w niedzielę misyjną, 22 października, której przewodniczył Jan Paweł II. W tej wspaniałej i kolorowej Liturgii wraz z uczestnikami obu Kongresów wzięło udział ok. 70 tys. wiernych ze wszystkich zakątków Kościoła powszechnego.
Jubileuszowy Międzynarodowy Kongres Misjologiczny był ważnym i owocnym spotkaniem, gdyż zgromadził wielką liczbę misjologów, misjonarzy, duszpasterzy, sióstr zakonnych i ludzi świeckich z całego świata, zainteresowanych wciąż rozległą ewangelizacją ad gentes, czyli misjami. Należy też dodać, że było to również spotkanie o znaczeniu ekumenicznym, gdyż wśród uczestników i prelegentów były osoby należące do innych wyznań chrześcijańskich, jak choćby wspomniany teolog anglikański John Mbiti czy Gerald Anderson - ewangelicki teolog ze Stanów Zjednoczonych. Z pewnością treści doktrynalne oraz bogactwo spotkań z ludźmi wszystkich kontynentów stanowiły ogromny skarb, z którym uczestnicy Kongresu powrócili do swoich krajów.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2000-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Łódzcy proboszczowie spotkali się z Ojcem Świętym Franciszkiem

2024-05-04 16:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

ks. Wiesław Kamiński

Zakończyło się – trwające od 29 kwietnia br. - rzymskie spotkanie blisko 300 proboszczów z całego świata, którzy odpowiedzieli na zaproszenie Ojca Świętego Franciszka, by w czynny sposób włączyć się w prace Synodu o Synodalności.

CZYTAJ DALEJ

Kim był św. Florian?

4 maja Kościół wspominał św. Floriana, patrona strażaków, obrońcy przed ogniem pożarów. Kim był św. Florian, któremu tak często na znak czci wystawiane są przydrożne kapliczki i dedykowane kościoły? Był męczennikiem, chrześcijaninem i rzymskim oficerem. Podczas krwawego prześladowania chrześcijan za panowania w cesarstwie rzymskim Dioklecjana pojmano Floriana i osadzono w obozie Lorch k. Wiednia. Poddawany był ciężkim torturom, które miały go zmusić do wyrzeknięcia się wiary w Chrystusa. Mimo okrutnej męki Florian pozostał wierny Bogu. Uwiązano mu więc kamień u szyi i utopiono w rzece Enns. Działo się to 4 maja 304 r. Legenda mówi, że ciało odnalazła Waleria i ze czcią pochowała. Z czasem nad jego grobem wybudowano klasztor i kościół Benedyktynów. Dziś św. Florian jest patronem archidiecezji wiedeńskiej.
Do Polski relikwie Świętego sprowadził w XII w. Kazimierz Sprawiedliwy. W krakowskiej dzielnicy Kleparz wybudowano ku jego czci okazały kościół. Podczas ogromnego pożaru, jaki w XVI w. zniszczył całą dzielnicę, ocalała jedynie ta świątynia - od tego czasu postać św. Floriana wiąże się z obroną przed pożarem i z tymi, którzy chronią ludzi i ich dobytek przed ogniem, czyli strażakami.
W licznych przydrożnych kapliczkach św. Florian przedstawiany jest jak rzymski legionista z naczyniem z wodą lub gaszący pożar.

CZYTAJ DALEJ

Wielkanoc prawosławnych i wiernych innych obrządków wschodnich

2024-05-05 10:04

[ TEMATY ]

prawosławie

Piotr Drzewiecki

Prawosławni i wierni innych obrządków wschodnich rozpoczęli w niedzielę obchody Świąt Wielkanocnych, które w tym roku przypadają u nich pięć tygodni później niż u katolików.

Data tego święta w Kościele katolickim wyliczana jest nieco inaczej niż w Kościele wschodnim, więc w tym samym terminie Wielkanoc przypada w obu obrządkach tylko raz na jakiś czas. Tak było np. w 2017 roku; przeważnie prawosławni świętują jednak Wielkanoc później, maksymalnie właśnie nawet pięć tygodni po katolikach.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję