Reklama

Minął tydzień

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ludzie pokój czyniący! weźcie się za dłonie,
Fala nieraz obrzuci łańcuch wasz i schłonie,
Ale Ów, co przepaściom zatoczył granice,
I globów ma u siebie przedziwną kotwicę,
I bezforemny - w ludzkie zamknął się maleństwo,
I niedotkliwy - ludzkie wycierpiał męczeństwo,
Ten przyrzekł.

(C. K. Norwid, "Jeszcze słowo")

Słowa naszych życzeń

Reklama

Już tylko godziny dzielą nas od kolejnego, wzruszającego momentu - składania życzeń noworocznych. W lokalach, gdzie organizuje się sylwestrowe bale, i w domach, w których zamierzamy przygotować spotkanie dla wąskiego grona przyjaciół, trwają przygotowania, by zewnętrznie stworzyć klimat serdeczności i atmosferę, w której każdy czułby się dobrze. To niewątpliwie wzruszający element przygotowań. Jakieś ciepło rodzi się w sercu, kiedy obserwuje się te zabiegi. W pewnym momencie włącza się do tego budowania klimatu serdeczności cała rodzina.
W kapłańskim brewiarzu w jeden z adwentowych dni modliliśmy się w Godzinie Czytań słowami św. Augustyna, autora Państwa Bożego. Może warto przytoczyć ów fragment, mówiący o żywotności słowa płynącego z głębi dobrego ludzkiego serca. Biskup Hippony poucza: "Rozważmy, w jakim porządku dochodzi do wzbogacenia serca. Gdy myślę o tym, co mam powiedzieć, wtedy słowo rodzi się w moim sercu; a jeśli chcę ci coś powiedzieć, staram się wzbudzić w twoim sercu to, co już istnieje w moim. W tym celu posługuję się głosem i mówię do ciebie, aby słowo, które jest we mnie, mogło dotrzeć do ciebie i przeniknąć do twojego serca. Dźwięk głosu pozwala ci zrozumieć słowo. Ten dźwięk mija, ale słowo przezeń niesione dotarło do twojego serca, a równocześnie pozostało i w moim sercu".
Jednocześnie ten, który znał cierpienie ludzkiego serca poszukującego spoczynku w Panu, przestrzega: "Czym jest głos bez słowa? Jest pustym dźwiękiem, który niczego nie oznacza. Głos bez słowa dźwięczy w uchu, ale nie przynosi pożytku dla serca". Warto posłuchać serca i tak go "nastroić", by życzliwość, którą chcemy wyrazić w życzeniach, najpierw zamieszkała w sercu, a potem - dzięki słowu - dotarła do tych, którym będziemy składać życzenia.
Dziś, wpatrzeni w środki przekazu, możemy naocznie zweryfikować przestrogę św. Augustyna. Zauważamy straszliwe wprost cierpienia milionów ludzi: głód, wojny religijne, terrorystyczne ataki i czyny niesprawiedliwości ze strony państw potężnych wobec państw słabych, nadaremnie oczekujących realnej pomocy ze strony ONZ czy innych organizacji powołanych do strzeżenia praw sprawiedliwości i propagowania jej w świecie.
Tak wygląda obiektywnie rysowany przez media obraz.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Ojciec Święty o pokoju

Politycy mają usta pełne oburzenia, deklaracji i zapewnień o wysiłkach czynionych na rzecz pokoju. Są to jednak puste dźwięki. Serca decydentów świata są jakby obojętne na te wielkie cierpienia. Intensywność obrazów, jakimi jesteśmy atakowani, rodzi w ludziach, w ich sercach, niewiarę w możliwość spełnienia mesjańskich proroctw o zgodnym życiu świata. Ludzie bardziej niż pokoju oczekują z lękiem jakiegoś wielkiego kataklizmu.
Dlatego winniśmy być wdzięczni za ten szczególny dar, jakim jest papieskie orędzie na kolejny Dzień Pokoju.
W orędziu, którego hasłem są słowa: Nie ma pokoju bez sprawiedliwości. Nie ma sprawiedliwości bez przebaczenia, Jan Paweł II stwierdza: "W tym roku Światowy Dzień Pokoju obchodzony jest pod znakiem dramatycznych wydarzeń z minionego 11 września. Tego dnia dopuszczono się straszliwej zbrodni: w ciągu kilku minut zmasakrowano potwornie tysiące niewinnych osób różnego pochodzenia etnicznego. Odtąd ludzie na całym świecie z nową intensywnością uświadomili sobie swoją słabość i zaczęli patrzeć w przyszłość z głębokim lękiem, nieznanym do tej pory".
W dalszej części Orędzia Ojciec Święty daje świadectwo, że On również długo medytował i modlił się, chcąc zrozumieć ów kataklizm, którego doświadczył w czasach II wojny światowej. W sposób szczególny dotykała go śmierć jego kolegów, przyjaciół. Tamta modlitwa i obecne towarzyszenie ofiarom tak wielu gwałtów zaowocowały w sercu Namiestnika Chrystusa na ziemi głębokim przekonaniem, że "wobec takiego stanu ducha Kościół pragnie dać świadectwo o swej nadziei opartej na przekonaniu, że zło, misterium iniquitatis, nie ma ostatniego słowa w ludzkich dziejach".
Można je pokonać, jak wynika z treści obszernego Orędzia, dwoma wartościami, a są nimi sprawiedliwość i przebaczenie.
W skali globalnej potrzebny jest wysiłek polityków, aby zapanowała na świecie sprawiedliwość, tzn. aby każdy człowiek miał przynależne mu prawo do realizowania godności swojego człowieczeństwa, które jest przecież darem Boga, i - jako przeznaczone do wiecznej adoracji Miłości - zostało do tego uzdolnione przez ofiarę Chrystusowej Krwi. Jeśli zatem każdy człowiek otrzyma dar sprawiedliwości, szansę dla realizowania swojego powołania i zadania, które w momencie poczęcia, kiedy Bóg obdarzył go nieśmiertelną duszą, zostało mu wyznaczone, to sprawiedliwość rozlewać się będzie na całe państwa i ludzkie wspólnoty. Potęga chrześcijańskiej nadziei opiera się na przekonaniu, że Bóg jest dawcą pokoju. I jeżeli ja i każdy inny człowiek będziemy czynić sprawiedliwość w naszych środowiskach, to ona będzie się rozlewać na innych i ogarniać coraz większe rzesze ludzi.
Przed świętami inicjowano różne akcje dobroczynne, mające przynieść radość dzieciom, które cierpią właśnie niesprawiedliwość zgotowaną im przez najbliższych. Nawet drobny dar, który ofiarowaliśmy, przyczynił się do tej radości. Wniósł w maleńki świat dziecka czy bezdomnego promyk nadziei. Jeśli na dodatek była to ofiara, która łączyła się z odmówieniem sobie godziwej, ale nie koniecznej przyjemności, to dar ten pomnaża się niewspółmiernie do wysokości ofiary. W duchu wiary każdy taki gest jest na miarę potęgowania nadziei.
Wróćmy myślą na chwilę pod Jezusowy Krzyż na Golgocie. Kiedy umierał Syn Boży, przerażenie ogarnęło przyrodę, która burzą, piorunami dawała wyraz boleści. Ten smutek stworzonego świata pochłonął także przygodnych gapiów. Zaczęli z krzykiem uciekać z miejsca kaźni. Mimo wichru, głosu grzmotów i krzyków uciekających - dał się jednak słyszeć głos setnika: "Zaiste ten był Synem Bożym". I powtarzany będzie tak aż do końca czasów.
Człowiek, obarczony skutkami pierworodnego grzechu, ulega nieraz słabości i krzywdzi innych. Jest także ofiarą podobnych zachowań ze strony innych. Nie można zbudować sprawiedliwości bez przebaczenia. Jest oczywistą rzeczą, że te krzywdy dzielą społeczności międzynarodowe. Dlatego Ojciec Święty w swoim Orędziu mocno podkreśla, że należy wzmóc wysiłki, aby sprawiedliwość zakrólowała w relacjach międzyludzkich. Przestrzega jednak, że te akty dociekania sprawiedliwości nie mogą potęgować kolejnych ofiar wśród niewinnych ludzi. Tu, na ziemi, nie można stworzyć świata sprawiedliwego jedynie siłą i spektakularnymi aktami. Moc sprawiedliwości tkwi w przebaczeniu.

Niech słowo karmi się sercem

Był taki zwyczaj, pewnie jeszcze tu i ówdzie można go spotkać, że przed Wigilią szliśmy z opłatkiem do sąsiadów, znajomych, z którymi się gniewaliśmy, którzy nas skrzywdzili lub częściej my sprawiliśmy im jakiś ból. Była prosta formułka, wypracowana przez tradycję: " Sąsiedzie, podzielmy się opłatkiem i zapomnijmy, co zaszło, bo jak siądziemy do wigilijnego stołu!". I działy się rzeczy wprost cudowne. Przez miesiące, a nawet przez lata zwaśnieni ludzie spotykali się w święta przy stole, wracała radość, rodzice już nie zabraniali dzieciom wspólnych zabaw. Takie jest pragnienie Ojca Świętego, abyśmy przebaczyli sobie nawzajem, a tego daru więcej będzie miał świat. Wszak nie ma jedynie winnych i nieskazitelnie dobrych! Ktoś powiedział: "Jedni dla drugich stajemy się czasami powodem smutku, cierpienia. Jako chrześcijanie - winniśmy się kochać nie mimo tego, ale właśnie dlatego" .
Pięknie ujął to w swojej książce Oksana Odojewski. W drodze, która z powodu jego choroby miała być ostatnią w jego życiu, spotyka kobietę, która nosi w swoim sercu żal, bunt wobec swoich ziomków (jest Ukrainką). Jako dziecko usłyszała opowieść o masakrze, jakiej dopuścili się jej najbliżsi wobec Polaków. Nie może uwolnić się od nienawiści do swoich. Chory towarzysz wspólnej drogi opowiada jej inną opowieść. Kiedyś matka wysłała go do miasta po zakupy. Kiedy wrócił, z wioski nie zostało nic. Spojrzał tylko na spopielone ciała matki i sióstr i poszedł, gdzie oczy poniosą. Wyczerpany, dotarł do domu ukraińskiego. Gospodarz, nie pytając o nic, zaproponował mu gościnę. Zamknięty w piekarskim piecu, usłyszał któregoś dnia, jak Ukraińcy domagają się od jego wybawcy, też Ukraińca, aby wydał chłopca. Zdołał usłyszeć, jak ten zdecydowanie zaprzeczył, aby ktoś taki tu był. W odpowiedzi - ze strony przybyłych rozległy się strzały. Kiedy wszystko ucichło i odważył się wyjść z kryjówki, zobaczył zwłoki swojego wybawcy. To, jak starał się przekonać swoją partnerkę, był akt ekspiacji za to, co zrobili jej rodacy. Postaraj się im przebaczyć - przekonywał - bo nigdy nie zaznasz pokoju.
Zatem, Drodzy Czytelnicy, zacznijmy w sercach rodzić nasz głos noworocznych życzeń. Sercem ogarnijmy z życzliwością naszych najbliższych i tych, których w dniu Nowego Roku spotkamy. Niech słowo żyje miłością i karmi się sercem. Może to sprawić, że głos, którym ubierzemy w szaty nasze życzenia, będzie nośnikiem prawdziwego pokoju. Takimi życzeniami, płynącymi z serca, pragnę do Was dotrzeć w tym Nowym Roku. Niech owoce sprawiedliwości i zdolności przebaczenia, budują radość pokoju w naszych sercach i naszych środowiskach. Dobrego Błogosławionego Roku!

2001-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Znamy datę konklawe!

2025-04-28 13:03

[ TEMATY ]

konklawe

śmierć Franciszka

Włodzimierz Rędzioch

Kardynałowie zebrani na 5. kongregacji generalnej zadecydowali, że konklawe rozpocznie się w środę, 7 maja.

W dzisiejszej kongregacji generalnej uczestniczyło ponad 180 kardynałów, w tym nieco ponad 100 elektorów. Wygłosili oni ok. 20 wystąpień, poświęconych sprawom Kościoła, relacjom ze światem, wyzwaniom i cechom, jakie powinny charakteryzować nowego papieża, by mógł im sprostać. Do komisji, obradującej w ramach kolegium partykularnego, wylosowano kardynałów: Reinharda Marxa , Luisa Antonia Taglego oraz Dominique’a Mambertiego.
CZYTAJ DALEJ

św. Katarzyna ze Sieny - współpatronka Europy

Niedziela Ogólnopolska 18/2000

[ TEMATY ]

św. Katarzyna Sieneńska

Giovanni Battista Tiepolo

Św. Katarzyna ze Sieny

Św. Katarzyna ze Sieny
W latach, w których żyła Katarzyna (1347-80), Europa, zrodzona na gruzach świętego Imperium Rzymskiego, przeżywała okres swej historii pełen mrocznych cieni. Wspólną cechą całego kontynentu był brak pokoju. Instytucje - na których bazowała poprzednio cywilizacja - Kościół i Cesarstwo przeżywały ciężki kryzys. Konsekwencje tego były wszędzie widoczne. Katarzyna nie pozostała obojętna wobec zdarzeń swoich czasów. Angażowała się w pełni, nawet jeśli to wydawało się dziedziną działalności obcą kobiecie doby średniowiecza, w dodatku bardzo młodej i niewykształconej. Życie wewnętrzne Katarzyny, jej żywa wiara, nadzieja i miłość dały jej oczy, aby widzieć, intuicję i inteligencję, aby rozumieć, energię, aby działać. Niepokoiły ją wojny, toczone przez różne państwa europejskie, zarówno te małe, na ziemi włoskiej, jak i inne, większe. Widziała ich przyczynę w osłabieniu wiary chrześcijańskiej i wartości ewangelicznych, zarówno wśród prostych ludzi, jak i wśród panujących. Był nią też brak wierności Kościołowi i wierności samego Kościoła swoim ideałom. Te dwie niewierności występowały wspólnie. Rzeczywiście, Papież, daleko od swojej siedziby rzymskiej - w Awinionie prowadził życie niezgodne z urzędem następcy Piotra; hierarchowie kościelni byli wybierani według kryteriów obcych świętości Kościoła; degradacja rozprzestrzeniała się od najwyższych szczytów na wszystkie poziomy życia. Obserwując to, Katarzyna cierpiała bardzo i oddała do dyspozycji Kościoła wszystko, co miała i czym była... A kiedy przyszła jej godzina, umarła, potwierdzając, że ofiarowuje swoje życie za Kościół. Krótkie lata jej życia były całkowicie poświęcone tej sprawie. Wiele podróżowała. Była obecna wszędzie tam, gdzie odczuwała, że Bóg ją posyła: w Awinionie, aby wzywać do pokoju między Papieżem a zbuntowaną przeciw niemu Florencją i aby być narzędziem Opatrzności i spowodować powrót Papieża do Rzymu; w różnych miastach Toskanii i całych Włoch, gdzie rozszerzała się jej sława i gdzie stale była wzywana jako rozjemczyni, ryzykowała nawet swoim życiem; w Rzymie, gdzie papież Urban VI pragnął zreformować Kościół, a spowodował jeszcze większe zło: schizmę zachodnią. A tam gdzie Katarzyna nie była obecna osobiście, przybywała przez swoich wysłanników i przez swoje listy. Dla tej sienenki Europa była ziemią, gdzie - jak w ogrodzie - Kościół zapuścił swoje korzenie. "W tym ogrodzie żywią się wszyscy wierni chrześcijanie", którzy tam znajdują "przyjemny i smaczny owoc, czyli - słodkiego i dobrego Jezusa, którego Bóg dał świętemu Kościołowi jako Oblubieńca". Dlatego zapraszała chrześcijańskich książąt, aby " wspomóc tę oblubienicę obmytą we krwi Baranka", gdy tymczasem "dręczą ją i zasmucają wszyscy, zarówno chrześcijanie, jak i niewierni" (list nr 145 - do królowej węgierskiej Elżbiety, córki Władysława Łokietka i matki Ludwika Węgierskiego). A ponieważ pisała do kobiety, chciała poruszyć także jej wrażliwość, dodając: "a w takich sytuacjach powinno się okazać miłość". Z tą samą pasją Katarzyna zwracała się do innych głów państw europejskich: do Karola V, króla Francji, do księcia Ludwika Andegaweńskiego, do Ludwika Węgierskiego, króla Węgier i Polski (list 357) i in. Wzywała do zebrania wszystkich sił, aby zwrócić Europie tych czasów duszę chrześcijańską. Do kondotiera Jana Aguto (list 140) pisała: "Wzajemne prześladowanie chrześcijan jest rzeczą wielce okrutną i nie powinniśmy tak dłużej robić. Trzeba natychmiast zaprzestać tej walki i porzucić nawet myśl o niej". Szczególnie gorące są jej listy do papieży. Do Grzegorza XI (list 206) pisała, aby "z pomocą Bożej łaski stał się przyczyną i narzędziem uspokojenia całego świata". Zwracała się do niego słowami pełnymi zapału, wzywając go do powrotu do Rzymu: "Mówię ci, przybywaj, przybywaj, przybywaj i nie czekaj na czas, bo czas na ciebie nie czeka". "Ojcze święty, bądź człowiekiem odważnym, a nie bojaźliwym". "Ja też, biedna nędznica, nie mogę już dłużej czekać. Żyję, a wydaje mi się, że umieram, gdyż straszliwie cierpię na widok wielkiej obrazy Boga". "Przybywaj, gdyż mówię ci, że groźne wilki położą głowy na twoich kolanach jak łagodne baranki". Katarzyna nie miała jeszcze 30 lat, kiedy tak pisała! Powrót Papieża z Awinionu do Rzymu miał oznaczać nowy sposób życia Papieża i jego Kurii, naśladowanie Chrystusa i Piotra, a więc odnowę Kościoła. Czekało też Papieża inne ważne zadanie: "W ogrodzie zaś posadź wonne kwiaty, czyli takich pasterzy i zarządców, którzy są prawdziwymi sługami Jezusa Chrystusa" - pisała. Miał więc "wyrzucić z ogrodu świętego Kościoła cuchnące kwiaty, śmierdzące nieczystością i zgnilizną", czyli usunąć z odpowiedzialnych stanowisk osoby niegodne. Katarzyna całą sobą pragnęła świętości Kościoła. Apelowała do Papieża, aby pojednał kłócących się władców katolickich i skupił ich wokół jednego wspólnego celu, którym miało być użycie wszystkich sił dla upowszechniania wiary i prawdy. Katarzyna pisała do niego: "Ach, jakże cudownie byłoby ujrzeć lud chrześcijański, dający niewiernym sól wiary" (list 218, do Grzegorza XI). Poprawiwszy się, chrześcijanie mieliby ponieść wiarę niewiernym, jak oddział apostołów pod sztandarem świętego krzyża. Umarła, nie osiągnąwszy wiele. Papież Grzegorz XI wrócił do Rzymu, ale po kilku miesiącach zmarł. Jego następca - Urban VI starał się o reformę, ale działał zbyt radykalnie. Jego przeciwnicy zbuntowali się i wybrali antypapieża. Zaczęła się schizma, która trwała wiele lat. Chrześcijanie nadal walczyli między sobą. Katarzyna umarła, podobna wiekiem (33 lata) i pozorną klęską do swego ukrzyżowanego Mistrza.
CZYTAJ DALEJ

Zmarł śp. Tadeusz Dziwisz, brat Kardynała Stanisława Dziwisza

2025-04-29 19:08

[ TEMATY ]

kard. Stanisław Dziwisz

Adobe Stock

Zmarł śp. Tadeusz Dziwisz, brat Kardynała Stanisława Dziwisza, Arcybiskupa Krakowskiego Seniora.

Msza św. pogrzebowa zostanie odprawiona w środę, 30 kwietnia 2025 r. w kościele św. Stanisława BM w Rabie Wyżnej. Poprzedzi ją modlitwa różańcowa od godz. 13.30.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję