Z inicjatywy Katedry Dydaktyki Ogólnej KUL odbyło się w Łomnicy
k. Nowego Sącza międzynarodowe sympozjum pt. "Proces kształcenia
w szkole wyższej a kompetencje nauczyciela XXI wieku". W spotkaniu
wzięli udział studenci i pracownicy naukowi trzech uniwersytetów:
Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Katolickiego Uniwersytetu
w RuzSomberoku (Słowacja) i Uniwersytetu Pedagogicznego w Drohobyczu (
Ukraina). Problematyka spotkania koncentrowała się głównie wokół
wykorzystania metody projektów w kształceniu studentów. Założenia
metody zaprezentowała prof. Krystyna Chałas - kierownik Katedry Dydaktyki
Ogólnej KUL. Studenci KUL przedstawili własne projekty ścieżek edukacyjnych
i klas autorskich. Metoda projektów i zaprezentowane rozwiązania
wywołały żywe zainteresowanie i dyskusję nad możliwością wykorzystania
tej metody w kształceniu pedagogów w innych krajach.
Podczas sesji plakatowej studenci zaprezentowali swoją
wizję kompetencji nauczyciela XXI wieku. Zwrócono uwagę nie tylko
na kompetencje intelektualne, ale również emocjonalne i duchowe.
Wymieniono także doświadczenia dotyczące programów kształcenia pedagogów
na poszczególnych uczelniach.
Owocem spotkania było wiele kontaktów, jakie nawiązali
studenci i pracownicy naukowi poszczególnych uniwersytetów. Zwrócono
uwagę na potrzebę kontynuowania tego typu spotkań, poszerzając je
ewentualnie o inne uczelnie wyższe Europy Środkowowschodniej. Przedstawiciele
Uniwersytetu w Drohobyczu zaproponowali nawet, aby tematem następnego
spotkania było hasło: Wspólna Europa przez wychowanie. Zawiązało
się również wiele przyjaźni i powstało wiele wspólnych projektów
naukowych.
Instytut Pedagogiki KUL
Pomóż w rozwoju naszego portalu