Reklama

Katechezy o psalmach i hymnach

Dobry Pasterz: Bóg wszechmocny i Najmądrzejszy

Niedziela Ogólnopolska 48/2002

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Iz 40, 10-17 - z Jutrzni na czwartek III tygodnia
Audiencja generalna, 20 listopada 2002 r.

1. W Księdze Izajasza, wielkiego proroka żyjącego w VIII wieku przed Chrystusem, zawarte są również głosy innych proroków, jego uczniów i kontynuatorów. Tak jest w przypadku tego, którego bibliści nazwali "Drugim Izajaszem" - proroka powrotu Izraela z niewoli babilońskiej, co miało miejsce w VI wieku przed Chrystusem. Jego dzieło wypełnia rozdziały od 40. do 55. Księgi Izajasza; właśnie z pierwszego z nich pochodzi proklamowana przed chwilą pieśń należąca do Liturgii Godzin.
Składa się ona z dwóch części: pierwsze dwa wersety pochodzą z zakończenia przepięknej przepowiedni pocieszającej, zapowiadającej powrót wygnańców do Jerozolimy pod przewodem samego Boga (por. Iz 40, 10-11). Następne wersety stanowią początek wykładu apologetycznego, który wysławia wszechwiedzę i wszechmoc Boga, z drugiej strony zaś poddaje ostrej krytyce twórców bożków.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

2. Na początku tekstu liturgicznego pojawia się mocna postać Boga, który powraca do Jerozolimy, poprzedzany przez swe trofea, podobnie jak Jakub wracał do Ziemi Świętej poprzedzany przez swe stada (por. Rdz 31,17; 32, 17). Trofeami Boga są wypędzeni Żydzi, których wyrwał On z rąk ich zdobywców. Bóg przedstawiony więc został jako "pasterz" (por. Iz 40, 11). Często w Biblii i w innych tradycjach starożytnych obraz ten wyraża ideę przewodnika i władcy, tu jednak mamy obraz pełen uczuciowości i delikatności, pasterz bowiem jest również opiekunem swoich owiec (por. Ps 23 [22]). Troszczy się o stado, nie tylko karmiąc owce i pilnując, by się nie rozpierzchły, ale także pochylając się z czułością nad jagniętami i ich matkami (por. Iz 40, 11).

3. Po ukazaniu Boga jako Króla i Pasterza znajdujemy refleksję nad Jego działaniem jako Stworzyciela wszechświata. Nikt nie może się z Nim równać w tym ogromnym dziele: na pewno nie człowiek ani tym bardziej bożki. Prorok stawia wiele pytań retorycznych, zawierających już odpowiedź. Są one wypowiadane w formie swego rodzaju procesu: nikt nie może mierzyć się z Bogiem i przypisywać sobie Jego wszechmocy czy nieograniczonej mądrości.
Nikt nie jest w stanie ogarnąć niezmierzonego wszechświata stworzonego przez Boga. Prorok daje do zrozumienia, że ludzkie narzędzia są po prostu nieprzydatne do tego celu. Z drugiej strony - Bóg jest samotnym Stwórcą; nikt nie był w stanie Mu pomóc czy też doradzić w tak ogromnym przedsięwzięciu, jakim było stworzenie wszechświata (por. Iz 40, 13-14).
W swojej 18. Katechezie na temat chrztu św. Cyryl Jerozolimski, opierając się na naszej Pieśni, wzywa, by nie mierzyć Boga miarą naszej ludzkiej ograniczoności: "Dla ciebie, człowieku, tak mały i słaby, odległość z Gocji do Indii, z Hiszpanii do Persji jest wielka, ale dla Boga, który trzyma w ręku świat cały, każda kraina jest bliska" (Le catechesi, Roma 1993, s. 408).

4. Po wysławieniu wszechmocy Boga wobec stworzenia prorok ukazuje Jego panowanie nad historią, tzn. nad narodami, nad ludzkością całej ziemi. Mieszkańcy znanych obszarów, ale także odległych terenów, które Biblia nazywa dalekimi "wyspami", są mikroskopijną rzeczywistością wobec nieskończonej wielkości Pana. Obrazy są jasne i wyraźne: "narody są jak kropla wody u wiadra", "pyłek na szali" i "ziarnko prochu" (por. Iz 40, 15).
Nikt nie byłby w stanie przygotować ofiary godnej tego wielkiego Pana i króla: nie wystarczyłyby wszystkie święte ofiary ziemi ani cedrowe lasy Libanu na ogień dla całopalenia (por. Iz 40, 16). Prorok uzmysławia człowiekowi jego ograniczenia w obliczu nieskończonej wielkości i wszechmocy Boga. Wniosek jest zwięzły: "Niczym są przed Nim wszystkie narody, znaczą dla Niego tyle, co nicość i pustka" (Iz 40, 17).

5. Wierny jest zatem już od początku dnia wezwany do wysławiania wszechmocnego Pana. Św. Grzegorz z Nyssy, kapadocki Ojciec Kościoła (IV wiek), tak rozważał słowa Pieśni Izajasza: "Kiedy więc słyszymy słowo wszechmocny, myślimy o tym, że Bóg utrzymuje wszystkie rzeczy przy życiu, zarówno te obdarzone rozumem, jak i te, które należą do stworzenia materialnego. Dlatego też trzyma On okrąg ziemi, dlatego ma w ręku krańce ziemi, dlatego mierzy wodę dłonią, dlatego też ma On w sobie samym całe rozumne stworzenie: aby wszystkie rzeczy trwały przy życiu, trzymane mocą potęgi, która je obejmuje" (Teologia trinitaria, Mediolan 1994, s. 625).
Św. Hieronim ze swej strony staje zdumiony w obliczu innej zaskakującej prawdy: prawdy o Chrystusie, który "istniejąc w postaci Bożej, (...) ogołocił samego siebie, przyjąwszy postać sługi, stawszy się podobnym do ludzi" (Flp 2, 6-7). Ten Bóg nieskończony i wszechmocny - pisze on - stał się mały i ograniczony. Św. Hieronim kontempluje Go w stajence betlejemskiej i woła: "Oto Ten, który w jednej pięści mieści wszechświat, zamknięty w ciasnym żłobie" (List 22, 39, w: Opere scelte, I, Turyn 1971, s. 379).

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2002-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Dziś rozpoczyna się konklawe. Pierwszy dym ujrzymy wieczorem

2025-05-07 08:03

[ TEMATY ]

Watykan

konklawe

Vatican Media

O godzinie 16.30 uroczystym wejściem kardynałów elektorów do Kaplicy Sykstyńskiej rozpocznie się konklawe – wybór 267. papieża w historii Kościoła. Jeszcze tego samego wieczora odbędzie się pierwsze głosowanie nad wyborem nowego Biskupa Rzymu. Dzień wcześniej kardynałowie wzywali do kontynuacji reform Franciszka.

Przygotowania do konklawe trwają od pierwszych dni po śmierci Papieża Franciszka, kiedy zwołano pierwsze kongregacje generalne. To na nich kardynałowie ustalali szczegóły wyboru Papieża, a także dyskutowali o sprawach, ich zdaniem, najważniejszych dla Kościoła.
CZYTAJ DALEJ

"Extra omnes!". Rozpoczęło się konklawe

2025-05-07 17:51

[ TEMATY ]

konklawe

Vatican Media

O godz. 16:30 w Pałacu Apostolskim rozpoczęła się liturgia wejścia na konklawe. Wzięło w niej udział 133 kardynałów elektorów, a poprowadził ją – zgodnie z przepisami – najstarszy precedencją kardynał biskup – Pietro Parolin. Kardynałowie wybiorą 267. Papieża.

Liturgia rozpoczęła się znakiem krzyża i krótkimi obrzędami wstępnymi, po których kardynałowie, modląc się Litanią do Wszystkich Świętych, przeszli procesyjnie do Kaplicy Sykstyńskiej. Tam, po odśpiewaniu hymnu „Przybądź Duchu Święty” i odmówieniu modlitwy w intencji elektorów, złożyli oni uroczystą przysięgę. Najpierw wspólnie odczytali jej rotę, która dotyczy zarówno sytuacji, w której na któregoś z nich padnie wybór, jak też dochowania tajemnicy konklawe. Następnie każdy z kardynałów osobiście dopełnił przysięgi, kładąc dłoń na Ewangelii.
CZYTAJ DALEJ

Konklawe i najpilniej obserwowany komin świata

2025-05-07 21:12

[ TEMATY ]

konklawe

PAP/EPA/FABIO FRUSTACI

Choć to jeden z głównych symboli konklawe, to jego tradycja sięga jedynie nieco ponad 100 lat. Biały dym z komina zamontowanego na Kaplicy Sykstyńskiej obwieszcza światu wybór papieża. Fumata bianca weszła też na stałe do języka włoskiego jako synonim rozwiązania jakiejś sprawy, zakończenia oczekiwania.

Po raz pierwszy biały dym zwiastował wybór papieża 3 września 1914 roku, gdy wybrano kardynała Giacomo della Chiesa, który przybrał imię Benedykta XV. Wcześniej wybór papieża oznaczał… brak dymu, bowiem karty ze skutecznego głosowania archiwizowano. Dłuższa jest historia czarnego dymu. We wcześniejszych wiekach, niezależnie od tego czy konklawe odbywało się w Watykanie, czy na rzymskim Kwirynale (gdy istniało Państwo Kościelne) czerń z komina była znakiem, że wakat na Stolicy Apostolskiej trwał.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję