Reklama

Katechezy o psalmach z Nieszporów

Wielkie dzieła Pana

Niedziela Ogólnopolska 25/2005

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ps 111 [110], 1-2. 4-5. 10 -
z II Nieszporów na niedzielę III tygodnia
Audiencja generalna, 8 czerwca 2005 r.

1. W Psalmie 111 [110], w tej pieśni pochwały i dziękczynienia, spotykamy liczne wyrażenia, które definiują Boga w Jego atrybutach i dziełach zbawczych: jest mowa o „łaskawości”, „bliskości”, „sprawiedliwości”, „potędze”, „prawości”, „trwałości”, „wierności”, „przymierzu”, „dziełach”, „cudach”, a nawet o „pożywieniu”, którego udziela On ludziom, a w końcu o Jego chwalebnym „imieniu”, o Jego osobie. Modlitwa jest kontemplacją misterium Boga oraz dzieł, których dokonał On w historii zbawienia.

2. Psalm rozpoczyna się słowem dziękczynienia, pochodzącym nie tylko z serca modlącego się człowieka, ale i od całego zgromadzenia liturgicznego (por. w. 1). Przedmiot tej modlitwy, która zawiera również obrzęd dziękczynienia, wyrażony jest słowem „dzieła” (por. w. 2, 3, 6, 7). Wskazują one na zbawcze interwencje Pana, przejaw Jego „sprawiedliwości”, które to słowo w języku biblijnym wskazuje przede wszystkim miłość, rodzącą zbawienie.
Serce Psalmu przemienia się w hymn przymierza (por. w. 4-9), najgłębszego związku łączącego Boga ze swoim ludem, które zawiera w sobie całą gamę postaw i gestów. W ten sposób jest mowa o „miłosierdziu i łaskawości” (por. w. 4), w ślad za wielką zapowiedzią z Synaju: „Jahwe, Jahwe, Bóg miłosierny i łagodny, nieskory do gniewu, bogaty w łaskę i wierność” (Wj 34, 6).
„Miłosierdzie” jest darem Boga, który otacza i przemienia wierzącego, natomiast „łagodność” jest wyrażeniem, które w oryginale hebrajskim odsyła nas do macierzyńskiego „łona” Pana, bardziej miłosiernego od łona matki.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

3. Ten związek miłości zawiera w sobie również fundamentalny dar pożywienia, a więc życia (por. Ps 111 [110], 5), który w chrześcijańskim rozumieniu identyfikowany jest z Eucharystią, jak mówi św. Hieronim: „Jako pożywienie daje chleb z nieba: jeżeli jesteśmy go godni, posilajmy się!” (Breviarium in Psalmos, 111 [110], PL XXVI, 1238-1239).
Później jest dar ziemi, „posiadłości pogan” (Ps 111 [110], 6), który przywołuje wielkie wydarzenie Wyjścia z Egiptu, gdy Pan objawił się jako Bóg wyzwolenia. Syntezy głównej części tej pieśni należy szukać w temacie specjalnego przymierza między Bogiem a Jego ludem, jak lapidarnie mówi wiersz 9: „Ustanowił na wieki swoje przymierze”.

Reklama

4. Psalm 111 [110] zamyka się kontemplacją Bożego oblicza, osoby Pana, wyrażonej przez Jego święte i nadprzyrodzone „imię”. Psalmista, cytując później powiedzenie mądrościowe (por. Prz 1, 7; 9,10; 15, 33), zaprasza wszystkich wierzących do kultywowania w sobie „bojaźni Pańskiej” (Ps 111 [110], 10), która jest początkiem prawdziwej mądrości. Pod tym wyrażeniem nie kryje się lęk i strach, ale szczery i prawdziwy szacunek, rzeczywiste i twórcze przylgnięcie do Boga Wyzwoliciela. Jak pierwsze słowa pieśni były dziękczynieniem, tak ostatnie są uwielbieniem: jak zbawcza sprawiedliwość Pana „trwa na wieki” (w. 3), tak wdzięczność modlącego się nie zna granic, rozbrzmiewa w modlitwie „bez końca” (w. 10).

5. Na zakończenie naszej refleksji chcielibyśmy wraz z tradycją Kościoła pierwszych wieków chrześcijaństwa rozważać końcowy werset, z jego słynnym stwierdzeniem, które pojawia się też w innym miejscu Biblii (por. Prz 1, 7): „Bojaźń Pańska początkiem mądrości” (Ps 111 [110], 10).
Chrześcijański pisarz Barsanufiusz z Gazy (żyjący w pierwszej połowie VI wieku) tak komentuje ten werset: „Co jest początkiem mądrości, jeśli nie powstrzymanie się od tego wszystkiego, co nie podoba się Bogu? I w jaki sposób ktoś może się od tego powstrzymać, jak nie przez unikanie jakiegokolwiek działania, jeśli nie zasięgnie wpierw rady, albo też nie mówiąc nic, czego nie powinno się mówić, czy uważając się za szalonego i głupca, godnego pogardy i nic niewartego?” (Epistolario, 234: Collana di testi patristici, XCIII, Rzym1991, s. 265-266).
Jan Kasjan (żyjący na przełomie IV i V wieku) wolał mówić, że „istnieje wielka różnica między miłością, której nic nie brakuje oraz jest skarbnicą mądrości i wiedzy, a miłością niedoskonałą, określaną «początkiem mądrości»; ta ostatnia, zawierająca w sobie ideę kary, zostaje oddalona z serc ludzi doskonałych, aby osiągnęli oni pełnię miłości” (Conferenze ai monaci, 2, 11, 13: Collana di testi patristici, CLVI, Rzym 2000, s. 29). W ten sposób na miejsce niewolniczej bojaźni wchodzi bojaźń doskonała, która jest darem Ducha Świętego.

Z oryginału włoskiego tłumaczył o. Jan Pach OSPPE

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania na niedzielę: Jak się uczyć miłości?

2024-05-02 20:31

[ TEMATY ]

rozważania

ks. Marek Studenski

Mat.prasowy

To jest wręcz szalone że współczucie i empatia mogą zmienić świat szybciej niż konflikty i przemoc. Każdego dnia doświadczamy sytuacji, które testują naszą wrażliwość - naszą miłość do siebie samego do bliźnich i oczywiście do Boga.

Czy możemy się tak przygotować by te testy zdać pomyślnie, by one nas nie rozbiły?

CZYTAJ DALEJ

Niech miłość do Maryi będzie sprawdzianem polskiego ducha

2024-05-03 23:18

[ TEMATY ]

Jasna Góra

abp Wacław Depo

uroczystość NMP Królowej Polski

Karol Porwich / Niedziela

– Maryja, Królowa Polski, to tytuł, którym określił Bogarodzicę 1 kwietnia 1656 r. król Jan Kazimierz podczas ślubów lwowskich, by dramatyczne wówczas losy Ojczyzny i Kościoła powierzyć Jej macierzyńskiej opiece – przypomniał na rozpoczęcie wieczornej Mszy św. w intencji archidiecezji częstochowskiej o. Samuel Pacholski, przeor Jasnej Góry. Eucharystia pod przewodnictwem abp. Wacława Depo, metropolity częstochowskiego. oraz Apel Jasnogórski z udziałem Wojska Polskiego zwieńczyły uroczystości trzeciomajowe na Jasnej Górze. Towarzyszyła im szczególna modlitwa o pokój oraz w intencji Ojczyzny.

Witając wszystkich zebranych, o. Pacholski przypomniał, że „Matka Syna Bożego może być i bardzo chce być także Matką i Królową tych, którzy świadomym aktem wiary wybierają Ją na przewodniczkę swojego życia”. Przywołując postać bł. Prymasa Stefana Wyszyńskiego, który tak dobrze rozumiał, że to właśnie Maryja jest Tą, „która zawsze przynosi człowiekowi wolność, wolność do miłowania, do przebaczania, uwolnienie od grzechu i każdego nieuporządkowania moralnego”, zachęcał wszystkich, by te słowa stały się również naszym programem, który będzie pomagał „nam wierzyć, że zawsze można i warto iść ścieżką, która wiedzie przez serce Królowej”.

CZYTAJ DALEJ

Prezydent: dziękuję strażakom za służbę ludziom i Rzeczypospolitej

2024-05-04 15:06

[ TEMATY ]

prezydent

Karol Porwich/Niedziela

Prezydent Andrzej Duda

Prezydent Andrzej Duda

Prezydent Andrzej Duda podziękował w sobotę strażakom za służbę ludziom i Rzeczypospolitej. Podczas centralnych obchodów Dnia Strażaka przypomniał, że tylko w 2023 r. strażacy podjęli pół miliona interwencji, podczas których udzielali wszechstronnej pomocy.

Prezydent wraz z małżonką Agatą Kornhauser-Dudą wzięli w sobotę udział w Centralnych Obchodach Dnia Strażaka, które odbyły się na Placu Marszałka Józefa Piłsudskiego w Warszawie. W uroczystości uczestniczyli również m.in. marszałek Sejmu Szymon Hołownia oraz szef MSWiA Marcin Kierwiński.

CZYTAJ DALEJ
Przejdź teraz
REKLAMA: Artykuł wyświetli się za 15 sekund

Reklama

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję