Reklama

150. rocznica śmierci Mickiewicza

„Zgasła nam ta pochodnia, co oświecała drogę do Polski”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W Konstantynopolu, przy ul. Jeni Szeri (Kalendżi Kuluk), w poniedziałek 26 listopada 1855 r. Adam Mickiewicz, geniusz naszej literatury narodowej, „o 9 godzinie [wieczorem - M. W.] życie dokończył z zupełną przytomnością umysłu, z smutnym wejrzeniem, nic nie mówiąc” - „zgasła nam ta pochodnia, co oświecała drogę do Polski”.
Uznano, iż przyczyną zgonu była cholera. Cieszący się jeszcze dwa miesiące wcześniej „wybornym zdrowiem” Poeta zachorował podczas pobytu (6-17 października) w obozie wojskowym I Pułku Kozaków Sadyka Paszy. Zlekceważył ostre dolegliwości żołądkowe, „nie przestrzegał diety, nie okrywał się starannie, chcąc przywyknąć do twardego życia”. Po powrocie do Konstantynopola przez pierwszy tydzień nie opuszczał mieszkania. Gdy poczuł się lepiej, starał się prowadzić czynny tryb życia. Zwiedził kościół Hagia Sophia. Zajmował się legionen żydowskim, bo „jeżeli się pragnie wskrzesić Polskę, trzeba usunąć przyczyny upadku: połączyć pod jednym sztandarem rozmaite rasy i religie Polski (...) trzeba się łączyć i zbroić (...) idzie o to, aby ludzi religijnych złączyć w przyszłość Polsce w imię wyższej prawdy”. Zabiegał o powiększenie formacji kozaków otomańskich. Wspierał wszystkie akcje w walce z Rosją. Wierzył w wielki sens polskiej akcji wojskowej na Wschodzie podczas trwającej wojny krymskiej (1853-56) między Rosją a Turcją i jej sprzymierzeńcami (Anglią, Francją i Sardynią), dlatego pod pozorem „zbadania stanu oświaty, nauki i literatury w krajach grecko-słowiańskich”, uporządkowawszy osobiste papiery, wydawszy ostatnie dyspozycje, pożegnawszy przyjaciół i dzieci, wieczorem 11 września 1855 r. o godz. 20.00 w towarzystwie Władysława Czartoryskiego i Henryka Służalskiego wyruszył w swą ostatnią podróż na Wschód.
Mimo opartej zapewne na zdaniu Mickiewicza opinii dr. Seweryna Gałęzowskiego, że „pan Adam jest zupełnie zdrów”, wygląd Poety - choć „oczy miał pełne życia, pełne ognia” - zmartwił Ludwikę Śniadecką, żonę Sadyka Paszy, którą po raz kolejny odwiedził 19 listopada w Beszyktasz k. Konstantynopola. Zauważyła, że „zdrowie mu nie służy” i „nie aklimatyzuje się - ma niewygody - nie umieją mu pomagać”. Owe „niewygody” były prawdziwe - bardziej niż skromne warunki mieszkaniowe. Najpierw zajmował kąt w klasztorze Lazarystów, gdzie zamiast łóżek były materace i dywany, płaszcze służyły za kołdry, jeden z kufrów za stół jadalny, drugi kufer Mickiewicza za kanapę dla gości, a siodło za stolik nocny. Prawdziwą plagą były pchły, pluskwy i komary niepozwalające zmrużyć oka. Potem (od ok. 8 listopada) znalazł trochę lepsze lokum - „duża izba o jednym kwadratowym oknie (...) umeblowanie składało się ze stołu, kilku krzeseł prostych i łóżka. Pokój trącił pustkowiem, był ciemny i nawet wilgotny” - które rzadko opuszczał, bo po 20 listopada zaczęły się słoty, zamieniające ulicę w błotnistą maź. Na jedzenie również wydawał niewiele, oszczędzał, by choć trochę pieniędzy wysłać dzieciom do Paryża.
„W niedzielę 25 miał się nieźle, jadł obiad i wieczorem bawił się rozmową, w której prawie wszystkich swoich bliskich przyjaciół, pozostałych we Francji, wspominał”. Zamierzał uczyć się języka tureckiego. W nocy czuł się źle, wstał, by napić się herbaty. Wczesnym rankiem wystąpiły pierwsze symptomy choroby - pojawiły się mdłości. Potem było lepiej. „Wypił jak zwykle koło ósmej szklankę kawy z kaimakiem (gęstą śmietanką), bez cukru i z małym jak dwa palce kawałkiem chleba; zaczął tytoń palić”. Koło dziesiątej przyszedł płk Hipolit Kuczyński. Poeta mówił „długo z ogniem o Polsce, Polakach, dużo o Sadyku Paszy, kozakach, o Melekli-Alim, o Egipcie”, o wojnie, uważając, „iż każdy z polskich emigrantów powinien brać udział w tej wojnie”. On również: „Ja w tym przekonaniu opuszczałem Francję; powiedziałem ja sobie: gdybym wiedział nawet, że w Turcji gdzieś mam umrzeć na cholerę, jadę jednak, bo tam jest moja powinność; wolę bowiem być pisarzem w jakimś pułku kozaków polskich niż kanclerzem Instytutu Francuskiego”.
Około południa nastąpił gwałtowny atak choroby. „Śmiertelnie blady” upadł wraz z podtrzymującym go Emilem Bednarczykiem, emisariuszem Towarzystwa Demokratycznego Polskiego, i potłukł się. Sprowadzony pod przymusem medyk amator Jan Gębicki określił chorobę jako „cholerę najgwałtowniejszą” i zapisał stosowane wówczas laudanum (preparat opium), którego Poeta nie chciał zażyć, nie chciał również pić herbaty. Było mu bardzo zimno. Nacierano go spirytusem i robiono okłady z gorącej wody. Na pytanie, co powiedzieć dzieciom, cichym głosem rzekł: „Niech się kochają... zawsze”.
Około siódmej wieczorem zaczęła się agonia. Przybyły ks. Michał Ławrynowicz udzielił tylko ostatniego namaszczenia, gdyż chory nie mógł już mówić. „Od tego momentu miał pan Adam fizjognomię drzemiącą - nic nie zmienioną - puls widocznie już niknął. (...) O 8 na koniec poczęła się straszna walka życia ze śmiercią, a o 40 minut na 9 zgasła nam ta pochodnia, co oświecała drogę do Polski”. Bóg nie pozwolił mu zobaczyć Polski - czego życzyła mu umierająca żona, ani też odbyć pielgrzymki do Ziemi Świętej i Grobu Pańskiego, co zamyślał.
Szybko zakończyło się życie Wieszcza, który „umarł na posterunku podczas wojny krymskiej, jak żołnierz lub pielgrzym w drodze do Ojczyzny wolnej, w kilka miesięcy po upadku Sewastopola. Dana mu była ta łaska, iż umierał w przekonaniu rychłego rozpadu potęgi caratu i tworzenia się realnej siły wojskowej na Wschodzie, złożonej z Kozaków, Polaków i Izraelitów, a zdolnej walczyć o wolność rozdartego i ujarzmionego kraju” (Z. Sudolski, Mickiewicz. Opowieść biograficzna, Warszawa 1995, s. 872).
Sporządzono podobizny Poety na łożu śmierci, maskę gipsową twarzy, a w nocy z 27 na 28 listopada zabalsamowano ciało. Zamknięte w trzech trumnach, cynkowej i dwu drewnianych, u stóp schodów przez ponad miesiąc czekało na podróż do Francji. W posępny, mglisty dzień 30 grudnia żałobny, liczny orszak odprowadził je do kościoła św. Antoniego, gdzie ks. Ławrynowicz odprawił Mszę św., potem do portu, skąd trumna statkiem „Euphrate” wyruszyła do Marsylii, stamtąd koleją przybyła do Paryża 9 stycznia 1856 r. i w podziemiach kościoła św. Marii Magdaleny czekała na uroczysty pogrzeb - zgodnie z wolą Poety - na polskim cmentarzu w Montmorency, gdzie po Mszy św. w kościele parafialnym złożono do grobu ciało Mickiewicza i jego żony, zmarłej w marcu 1855 r., ekshumowanej z cmentarza Père-Lachaise. Nad grobem „pięknie i czule” przemówił jedynie Bohdan Zaleski, kończąc strawersowanym wersem modlitewnej inwokacji do Panny Świętej z Pana Tadeusza: „Zaprowadź zwłoki Wieszcza do Ojczyzny cudem”. Mogiłę przykrywał kamień „ze skromnym napisem”. W 1867 r. ustawiono nad nią nagrobny pomnik dłuta Augusta Prèaulta - umieszczony na postumencie medalion z brązu, przedstawiający wzorowaną na pośmiertnej masce głowę Mickiewicza.
Rozpoczęty 28 czerwca 1890 r. ekshumacją zwłok drugi, triumfalny pogrzeb Adama Mickiewicza zakończył się 4 lipca 1890 r. w krypcie katedry na Wawelu, w panteonie narodowym, gdzie prochy Wieszcza złożono w sarkofagu, wysypanym piaskiem z Niemna i Nowogródka.
Dom, w którym ostatnie dni życia spędził i zmarł Mickiewicz, spłonął w 1877 r. Po odbudowie dzielnicy ze zmienioną siatką ulic (obecnie jest to ulica Tatli Badem SokagĄi - Słodkich Migdałów) zrekonstruował go Józef Ratyński. W 1955 r. urządzono w nim skromne muzeum Poety, z zasługującą na uwagę podziemną kryptą usytuowaną w miejscu, gdzie stała trumna z jego ciałem.
W tymże 1955 r. Tadeusz Różewicz znaczeniu Adama Mickiewicza dla kultury duchowej Polaków poświęcił przepiękny wiersz zatytułowany Chleb.

Chleb

który żywi i zachwyca
który się w krew narodu
zmienia
poezja Mickiewicza

sto lat nas karmi
ten sam chleb
siłą uczucia
rozmnożony.

Już 150 lat żywi nas i zachwyca poezja Mickiewicza.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2005-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Relikwie Pier Giorgia Frassatiego wystawione w rzymskiej bazylice Matki Bożej sopra Minerva

2025-07-26 09:49

[ TEMATY ]

bł. Pier Giorgio Frassati

Włodzimierz Rędzioch

W niedzielę 24 listopada 2024 r., podczas modlitwy "Anioł Pański" Papież Franciszek podał wiadomość, na którą czekało wielu czcicieli bł. Pier Giorgio Frassatiego - datę jego kanonizacji. W Roku Jubileuszowym 2025 Franciszek pragnął kanonizować dwóch "młodych" świętych - wraz z Pier Giorgio również Carlo Acutisa, proponując dwa modele świętości i punkty odniesienia dla młodych na całym świecie.

Acutis miał zostać ogłoszony świętym podczas Jubileuszu Nastolatków, zaplanowanego na 25 - 27 kwietnia 2025 r., a Frassati podczas Jubileuszowego Spotkania Młodzieży w dniach od 28 lipca do 3 sierpnia 2025 r. Niestety, plany te musiały zostać zmienione ze względu na śmierć Franciszka; nowe daty uroczystości kanonizacyjnych podał Papież Leon XIV na swoim pierwszym konsystorzu zwołanym na 13 czerwca w Pałacu Apostolskim. Kanonizacja Pier Giorgia została przeniesiona z sierpnia na wrzesień – Leon XIV postanowił kanonizować obu młodych świętych razem 7 września.
CZYTAJ DALEJ

Św. Joachim i św. Anna - rodzice, dziadkowie i wychowawcy

Imiona rodziców Maryi i zarazem dziadków Jezusa są nam dobrze znane. Wynika to z faktu, że ich kult w Polsce jest dość rozpowszechniony. Zapewne powodem tego jest nasze, pełne sentymentu, podejście do kobiecej części rodu Jezusa. Kochamy mocno Najświętszą Maryję Pannę i swą miłość przelewamy również na Jej matkę - św. Annę. Dlatego liturgiczne wspomnienie św. Anny i św. Joachima cieszy się u nas tak dużymi względami. Współcześnie czcimy rodziców Maryi wspólnie, choć początkowo przeważał kult św. Anny. Przywędrował on do Polski już w XIV wieku, kiedy Stolica Apostolska ustaliła datę święta na 26 lipca. Zawsze wyjątkową czcią otaczano babcię Jezusa na Śląsku. Do dziś największej czci doznaje ona na Górze św. Anny k. Opola, gdzie znajduje się cudowna figura tej Świętej. Przedstawia ona św. Annę piastującą dwoje dzieci: Maryję i Jezusa, dlatego powszechnie jest nazywana Świętą Anną Samotrzecią - co można tłumaczyć „we troje razem”. O św. Joachimie i św. Annie nie wiemy jednak za dużo. Pismo Święte o nich nie wspomina. Trochę więcej światła na te postaci rzuca jeden z apokryfów - Protoewangelia Jakuba z końca II wieku. Z niego właśnie dowiadujemy się o imionach dziadków Jezusa. Wiemy też, że byli oni długo bezdzietni. Dopiero wytrwała modlitwa Joachima przez czterdzieści dni na pustyni wyjednała łaskę u Boga. Dar dany im w podeszłym wieku został przepowiedziany przez anioła, który określił mającą się narodzić córkę jako „radość ziemi”. Zapewne św. Joachim i św. Anna byli dobrymi rodzicami, czego bezdyskusyjnym przykładem jest Maryja. Właśnie Ona przyjęła w pokorze Boże wybranie, spełniając Jego wolę wobec siebie. Podkreślił to sługa Boży Jan Paweł II 21 czerwca 1983 r. właśnie na Górze św. Anny, kiedy powiedział, że: „Syn Boży stał się człowiekiem dlatego, że Maryja stała się Jego Matką”. W wielkiej mierze Maryja mogła stać się Matką Zbawiciela dzięki dobremu wychowaniu, które otrzymała w domu rodzinnym. Warto więc postawić pytanie: Czy my potrafimy wyciągnąć z tego właściwe wnioski dla nas samych? Trzeba nam pytać o styl wychowywania naszych pociech. Z niego wynika ich stosunek do sacrum, do świata Bożych planów wobec każdego z naszych dzieci. Św. Joachim i św. Anna na pewno mieli świadomość tego, że ich obowiązkiem jest dobre przygotowanie Maryi do wypełnienia zadań, które Bóg przed Nią postawił.
CZYTAJ DALEJ

Od uzależnień do ewangelizacji. Świadectwo Krzysztofa Sowińskiego – misjonarza cyfrowego

2025-07-26 19:57

[ TEMATY ]

świadectwa

Archiwum prywatne Krzysztofa Sowińskiego

Krzysztof Sowiński należy do najpopularniejszych chrześcijańskich twórców internetowych w Polsce. Głosi Ewangelię, prowadzi popularne podcasty, śpiewa w chrześcijańskim zespole i inspiruje innych do powrotu do Pana Boga. „Kościół jest piękny, kochający, pełny życia” - mówi z przekonaniem, choć lata temu jego świat zdominowany był przez uzależnienia.

Nazywam się Krzysztof Sowiński. Jestem mężem, ojcem trójki dzieci, ewangelizatorem, YouTuberem, Prezesem Fundacji SOWINSKY oraz wokalistą rockowego zespołu ewangelizacyjnego Redhead Hero. Wkrótce absolwentem Akademii Katolickiej w Warszawie na kierunku teologia.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję