Reklama

Andrea Mantegna w 500. rocznicę śmierci

W minionym roku wydarzeniem na skalę światową były uroczyste obchody we Włoszech 500. rocznicy śmierci malarza włoskiego quattrocento (wiek XV) - Andrei Mantegny (1430-1506)

Niedziela Ogólnopolska 1/2007, str. 22-23

La Camera degli Sposi

La Camera degli Sposi

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Andrea Mantegna - to wspaniały i niezwykły malarz. Jego osobowość artystyczna wydaje się i dziś bardzo nowoczesna, nie tylko w czasach renesansu, kiedy tworzył w sposób prekursorski i oryginalny. Siły jego sztuki nie zniszczył czas. Mantegna podlegał wielu fascynacjom. Interesował go początkowo człowiek widziany jako rzeźba antyczna, bo antyk był właśnie jedną z jego pasji.W miarę upływu czasu takie rzeźbiarskie, nieco twarde przedstawienie postaci ludzkiej uległo złagodnieniu.
Antyk - świat miniony, niejako utracony - Mantegna kreuje na nowo w duchu romantycznym. W jego malarstwie występują ruiny antyczne, fragmenty, a nawet szczątki posągów z minionej epoki świetności czasów rzymskich. Jak ulubiona fraza muzyczna.
Typowymi przykładami mogą być tu dwa wizerunki św. Sebastiana ze zbiorów Wiednia i z paryskiego Luwru. Bardzo wyrazistymi przykładami, będącymi jedyną w XV wieku próbą rekonstrukcji świata starożytnego z naukową dokładnością, są ogromne kompozycje (dziewięć) „Triumfu Cezara”. To monumentalny pochód żołnierzy i jeńców (dziś w zbiorach królewskich w Anglii).
Jeszcze jedną z wielu pasji Mantegny była perspektywa. Takim wspaniałym studium perspektywy jest np. „Modlitwa w Ogrójcu” (dziś w National Gallery w Londynie). Tak też w scenie „Zaśnięcia Maryi” artysta ukaże nam przez okno studium pejzażu - w pastelowych kolorach, w bezbłędnym ujęciu perspektywicznym.
Nigdy jednak poszukiwania nie zaćmiły w dziełach Mantegny treści duchowych.
Najbardziej znanym całemu światu dziełem tego artysty jest „Christo Morto” - Zmarły Chrystus ze zbiorów Pinakoteki Brera w Mediolanie. Chrystus zmarły leży na marmurowej ławie i ukazany jest w niewiarygodnym skrócie - od stóp z widocznymi śladami ich przebicia. Ciało Chrystusa częściowo spowite jest białym, pofałdowanym całunem. Oblicze już posiniałe, z wyrazem umęczenia i spokoju jednocześnie, przykuwa uwagę i wzbudza dojmujący żal. Chrystusa opłakują trzy niewiasty - trzy ujęcia profilowe, wśród nich jest Przenajświętsza Matka. Obraz ten emanuje nastrojem mistycznym, trudno więc pamiętać, że ponadto jest popisem ujęcia perspektywicznego.
W swojej błyskotliwej, zawrotnej wprost karierze artystycznej, której tu nie charakteryzuję, Mantegna w pewnym okresie zostaje malarzem dworu Gonzagów w Mantui. Powstają wtedy malarskie freski w delikatnym kolorycie i łagodnym wyrazie. Poznajemy tu jeszcze inne cechy talentu wielkiego mistrza.
W jednej z komnat, nazywanej „Camera degli Sposi” (czyli w sypialni), na ścianie prawej przedstawia w sposób, który uznano za najlepszy, ważne wydarzenie dla rodziny książęcej Gonzaga. Można by zatytułować te sceny: „Czytanie listu z zapowiedzią wizyty” - chodzi o wizytę kard. Franciszka Gonzagi. Jest to moment, kiedy zebrani dowiadują się o tej nowinie. Gonzagowie zostali przedstawieni w sposób godny, naturalny i wytworny, jednak bez patosu. Markiz trzyma „list z zapowiedzią wizyty”, pod fotelem markiza siedzi jego pies, w pobliżu stoi karzeł. Dalej - dziewczynka zwracająca się do markizy z pytaniem, czy może zjeść jabłko; markiza jednak zainteresowana jest listem, a jej spojrzenie zwraca się ku markizowi. Wszystkie postacie modelowane są miękko, bez tak częstej u Mantegny linearnej rzeźbiarskości. Kolory są tu pastelowe i harmonijne, a szaty pełne delikatnych ornamentów. Z tego dzieła emanuje nieuchwytny nastrój poezji i nieśmiertelności.
Jest to Mantegna, który odkrywa zasłonę, aby ukazać fragment życia renesansowego dworu z niewątpliwą dozą epickiego realizmu, ale i z zamyśleniem i melancholią.
Tyle o dworze Gonzagów, z którego pochodziła polska królowa - żona Władysława IV, a później Jana Kazimierza - Maria Ludwika z domu de Nevers (1611-67). Zawdzięczamy jej bardzo wiele, choćby sprowadzenie do Polski Panien Wizytek z Francji. W warszawskim kościele Panien Wizytek znajduje się także wizerunek krewnego królowej - markiza Alojzego Gonzagi, namalowany na zlecenie królowej przez wybitnego gdańskiego malarza Daniela Schultza (1615-83). Alojzy Gonzaga (1568-91), święty, w pewnym okresie był księciem Mantui; w Polsce otoczony jest kultem.
O Mantegnie można by pisać wiele, np. w tejże sypialni książęcej na dworze w Mantui artysta pokaże - po raz pierwszy w historii malarstwa - iluzjonistycznie namalowany otwór sklepienny, wywołując wrażenie błękitu nieba z obłokami.
Mantegna ulegał oddziaływaniu sztuki wielkiego rzeźbiarza epoki włoskiego renesansu - Donatella, szczególne znaczenie miały dlań płaskorzeźby tego artysty, które z kolei porównywano z malarstwem. Wrażenie tych dzieł znalazło odbicie w pracach graficznych Mantegny, które podziwiają pokolenia znawców.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2007-12-31 00:00

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Prof. Engelking, która oskarżała Polaków o współudział w Holokauście, została szefową rady Muzeum Auschwitz

2025-05-14 15:22

[ TEMATY ]

Auschwitz

Autorstwa Adrian Grycuk - Praca własna/commons.wikimedia.org

Prof. Barbara Engelking

Prof. Barbara Engelking

Prof. Barbara Engelking stanęła na czele rady Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau – podały służby prasowe muzeum po zakończeniu pierwszego w nowej kadencji posiedzenia rady, której kadencja potrwa do 2028 roku.

Rada jest ciałem opiniodawczym, powołanym przez ministra kultury. Sprawuje między innymi nadzór nad wypełnianiem przez placówkę jej powinności wobec zbiorów i społeczeństwa, a także ocenia działalność muzeum i opiniuje jego zamierzenia.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV u augustianów: żyjcie jak tego chciał św. Augustyn

2025-05-13 18:33

[ TEMATY ]

Papież Leon XIV

Augustianie

Vatican Media

Leon XIV

Leon XIV

Żyjcie w komunii, tak jak chciał tego św. Augustyn - powiedział Leon XIV, składając niezapowiedzianą wizytę w kurii generalnej augustianów. Ze swymi współbraćmi odprawił Eucharystię i zjadł obiad.

Leon XIV spędził u augustianów trzy godziny. Przybył do nich tuż przed godz. 12.00, aby zdążyć na południową Mszę w kaplicy kurii generalnej. Potem został u nich na obiad.
CZYTAJ DALEJ

Dziś ostatni dzień zgłoszeń do konkursu „Aktywna Parafia 2025”

2025-05-14 15:30

ekai.pl

Konkurs "Aktywna Parafia"

Konkurs Aktywna Parafia

Jeszcze tylko do końca środy 14 maja parafie z całej Polski mogą zgłaszać swój udział w piątej edycji ogólnopolskiego konkursu „Aktywna Parafia”. Celem inicjatywy jest promowanie wspólnot parafialnych, które prowadzą działalność duszpasterską, społeczną, charytatywną czy edukacyjną.

Konkurs ma na celu pokazanie szerokiej publiczności ciekawych a może nawet wyjątkowych parafii, w których zwykli ludzie dokonują niezwykłych rzeczy. Organizatorzy chcą pokazać działalność charytatywną, inicjatywy ewangelizacyjne, promowanie zdrowego trybu życia oraz budowanie wspólnoty przez społeczności lokalne. W tym roku wprowadzona zostaje nowa, ekologiczna kategoria w ocenie działalności parafii: „zaangażowanie na rzecz środowiska”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję