Reklama

„Nie zamykajmy serc, zbawienia nadszedł czas...”

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Ambicją każdego duszpasterza jest, by w swojej parafii zorganizować przynajmniej raz w roku rekolekcje - głównie w okresie Wielkiego Postu. Na szczęście, ze strony wiernych obserwujemy spore zainteresowanie tą formą ćwiczeń duchowych, którym towarzyszy nadzieja na wewnętrzną przemianę własnego życia. Świadczy o tym frekwencja na poszczególnych naukach i zaciekawienie kimś „nowym” na parafialnej ambonie.
Cóż, kiedy ta właśnie forma rekolekcji wydaje mi się... najtrudniejsza do wykorzystania!
Zanim wyjaśnię, dlaczego, przyznam się, że za formę najbliższą ideału uważam tzw. rekolekcje zamknięte i do tego modelu chciałbym jak najbardziej parafialne ćwiczenia duchowe przybliżać.

Rekolekcyjny tor przeszkód

Reklama

Pierwsza trudność: pogodzenie przeżywania rekolekcji z bieżącymi zajęciami. Przecież nie jest tak, że sprawę wyczerpuje wysłuchanie 3-5 konferencji, które niemal natychmiast zginą w konfrontacji z codziennością; po powrocie z kościoła do domu - normalnie: telewizornia, nauka, praca...
Drugi problem: każde ćwiczenia duchowe (a na dobrą sprawę każde spotkanie ze Słowem Bożym) powinny kończyć się jakimś konkretnym (indywidualnym i wspólnotowym) planem działania na przyszłość - postanowieniem. Gdy doczekamy następnych rekolekcji, powinniśmy je rozpocząć od rozliczenia się z tego planu. Kto z nas tak właśnie czyni?
Tradycyjnie schemat spotkań rekolekcyjnych wygląda tak, że uczestnik ma codziennie niewiele ponad godzinę na przebywanie w świątyni: Msza św. z kazaniem, ewentualnie nauka stanowa lub krótkie nabożeństwo. To jest stanowczo za mała „dawka” jak na nas, opornych grzeszników. Ale - przyznajmy szczerze - specjalnie nie tęsknimy za tym, by otrzymać więcej! Przecież dla nas problemem będzie chociażby przyjście w niedzielę dwa razy do kościoła: na Mszę św. i np. na naukę pasyjną podczas „Gorzkich żali”.
A gdyby tak rozbudować nabożeństwa, adoracje, Liturgię Godzin, wprowadzić czuwanie, dyskusję z kaznodzieją, film, teatr, koncert, pracę w grupach...?
Tak więc obecnie słuchacze (uczestnicy?) rekolekcji mają najczęściej niezbyt wielką strawę duchową, za to rekolekcjonista... ledwie żyje po wielu wygłoszonych konferencjach, kazaniach i spowiedziach.
Jest jeszcze coś prozaicznego, acz bardzo trudnego do wytrzymania: większość naszych świątyń jest po prostu... zimna! O twardych ławach nie wspomnę. Inną kwestią bywają także godziny spotkań, które chyba nigdy nie będą możliwe do przyjęcia przez większość parafian, gdy się zważy na wielość zajęć, które bywają ważniejsze (?) niż nabożeństwa i nauki - zwłaszcza w dni powszednie. Bywają także przeszkody techniczne: nagłośnienie, język kaznodziei, brak miejsc siedzących w świątyni...
A skąd wziąć rekolekcjonistę, który powinien się wiernym podobać, świetnie trafiać do wszystkich, nie drażnić sumienia (bo a nuż się ono obudzi i co wtedy?), nie politykować (przy czym polityką jest praktycznie wszystko), może nawet bawić... Oj, naprawdę „jeszcze się taki nie narodził, który by wszystkim dogodził”.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Tajemnica Słowa - czyli Kto naucza?

Oczywiście, wiem, że księża nie zawsze stają na wysokości zadania (ja także!), i trudno tego nie widzieć, nie słyszeć. Bywa, że głoszona nauka rażąco mija się z ich (moim) sposobem życia, co w żadnym zresztą razie nie usprawiedliwia słuchaczy Słowa i nie zwalnia z żadnego z przykazań. Przewidział to i powiedział sam Jezus o uczonych w Piśmie: „Czyńcie więc i zachowujcie wszystko, co wam polecą, lecz uczynków ich nie naśladujcie” (Mt 23, 3).
Ale też wcale nie jestem pewien, czy głosicielom i słuchaczom towarzyszy obecnie świadomość tego, KTO tak naprawdę będzie mówił i jaką ma rangę głoszone Słowo! Na szczęście dla nas, może się okazać, że „pomimo” wysiłków i starań kaznodziei, Bóg znajdzie drogę do ludzkiego serca, a słuchacza i samego głosiciela zaskoczy swą łaską i światłem Prawdy - jak się to zdarzyło tylu ludziom. Tak więc relacja:
Bóg ->kaznodzieja ->słuchacz
pozostaje ostatecznie tajemnicą, którą zrozumieć można jedynie na płaszczyźnie wiary.
Największy problem tkwi mimo wszystko w bierności słuchaczy, którzy gotowi są nawet bić brawo kaznodziei, gdy się im jego wystąpienie podoba, i zapłakać, gdy się wzruszą, z tym że nadal nie zamierzają nic zmienić w swoim życiu, nie podejmą najmniejszego wysiłku w odpowiedzi na Boże wezwanie. Tak więc udział w rekolekcjach musi się wiązać z podjęciem poważnych obowiązków przez rekolektantów.

Wymagania wobec uczestników rekolekcji

Od strony zewnętrznej: wypocząć przed przyjściem na spotkanie z Bogiem; zadbać o odpowiedni strój (zimno, gorąco); przyjąć stosowną i godną postawę ciała podczas nabożeństwa (w razie potrzeby zmienić ją na mniej wygodną - czasami nawet wystarczy... otworzyć oczy!); zająć najodpowiedniejsze miejsce w świątyni, umożliwiające w miarę pełny kontakt z mówiącym i pozwalające na maksimum skupienia; nastawić się na sporządzanie notatek i dyskusje na omawiane tematy po powrocie do domu.
Przygotowanie wewnętrzne powinno objąć: wcześniejsze zapoznanie się ze Słowem, które będzie głoszone na Zgromadzeniu liturgicznym; prośbę do Ducha Świętego o światło dla rozumienia nauki Bożej; modlitwę w intencji rekolekcjonisty o światło Ducha Świętego dla jego posługi. Potrzebne jest także obudzenie w sobie przekonania, że Bóg będzie mówił właśnie do mnie.
Po wysłuchaniu Słowa Bożego należy: pytać o wolę Bożą w stosunku do siebie (na czym ma polegać moje nawracanie się); wracać do podejmowanego tematu w osobistej medytacji, rachunku sumienia i sakramencie pokuty; w razie potrzeby pogłębić omawiany temat; co jakiś czas (np. z okazji spowiedzi św.) sprawdzać, na ile rozwijam się w swoim życiu wewnętrznym pod wpływem słuchanego Słowa.
Nic dziwnego, że wobec takich wymogów wielu ludzi gotowych jest uciec: w omijanie rekolekcji, sen, świadome rozproszenia, bierność czy próby odsunięcia od siebie odpowiedzialności wobec Boga, Kościoła i własnego sumienia. Stąd niepodważalnym dowodem, świadczącym o tym, że zdołaliśmy dobrze wykorzystać czas rekolekcji, jest przemiana własnego życia - co daj Boże nam wszystkim po obu stronach ambony. Zatem: „Mów [Panie], bo sługa Twój słucha” (1 Sm 3, 10)...

2007-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Szwajcaria: radna miejska strzelała do obrazu przedstawiającego Matkę Bożą z Dzieciątkiem Jezus

2025-07-25 21:09

[ TEMATY ]

profanacja

znieważanie

zrzut ekranu Instagram

Prokuratura w Zurychu postawiła zarzuty radnej miejskiej i byłej przewodniczącej Partii Zielono-Liberalnej Saniji Ameti po zamieszczeniu przez nią zdjęcia, na których oddaje około 20 strzałów do obrazu przedstawiającego Matkę Boską z Dzieciątkiem Jezus. Według informacji szwajcarskiego portalu 20 Minuten, Ameti oskarżono na podstawie artykułu 261. szwajcarskiego kodeksu karnego o publiczne znieważenie przekonań religijnych i zakłócanie pokoju religijnego.

Przepis powyższy przewiduje kary dla każdego, kto „publicznie i złośliwie znieważa lub wyśmiewa przekonania religijne innych, a w szczególności ich wiarę w Boga, albo złośliwie bezcześci przedmioty kultu religijnego”.
CZYTAJ DALEJ

Bezimienne mogiły

Niedziela warszawska 44/2012, str. 2-3

[ TEMATY ]

Wszystkich Świętych

Artur Stelmasiak

Socjalne mogiły na Cmentarzu Komunalnym Południowym

Socjalne mogiły na Cmentarzu Komunalnym Południowym

Ciała bezdomnych często chowane są w anonimowych grobach. Zmienić to postanowiła Warszawska Fundacja Kapucyńska. To pierwszy taki pomysł w kraju

Choć każdy z nas po śmierci może liczyć na takie same mieszkanie w Domu Ojca, to na ziemi panują inne zasady. Widać to doskonale na cmentarzu południowym w Antoninie, gdzie są całe kwatery, w których nie ma kamiennych pomników. Dominują skromne ziemne groby z próchniejącymi drewnianymi krzyżami. Wiele z nich zamiast imienia i nazwiska ma na tabliczce napisaną jedynie datę śmierci, numer identyfikacyjny oraz dwie litery N.N. - O tym, że przybywa takich bezimiennych mogił dowiedziałem się od przyjaciół. Wówczas postanowiliśmy rozpocząć akcję rozdawania bezdomnym nieśmiertelników, czyli blaszek podobnych do tych, które noszą wojskowi. Na każdej z nich wygrawerowane jest imię i nazwisko właściciela - mówi kapucyn br. Piotr Wardawy, inicjator akcji nieśmiertelników wśród bezdomnych. O skuteczność tej akcji przekonamy się w przyszłości. Jednak pierwsze skutki już poznaliśmy, gdy jeden z kapucyńskich „nieśmiertelnych” zmarł na Dworcu Centralnym. - Dzięki metalowym blachom na szyi policja wiedziała, jak on się nazywa oraz skontaktowali się klasztorem kapucynów przy Miodowej. Tu bowiem był jego jedyny dom - mówi Anna Niepiekło z Fundacji Kapucyńskiej. Kapucyni zorganizowali zmarłemu pogrzeb z udziałem braci, wolontariuszy oraz innych bezdomnych. Msza św. z trumną została odprawiona na Miodowej, a później pochowano go z imieniem i nazwiskiem na cmentarzu południowym w Antoninie. - Dla całej naszej społeczności była to bardzo wzruszająca uroczystość - podkreśla Niepiekło.
CZYTAJ DALEJ

We wspomnienie św. Joachima i św. Anny

2025-07-27 20:05

Uniwersytecka Kolegiata św. Anny w Krakowie

- Rodzina jest darem i jednocześnie zadaniem. W rodzinie przychodzimy na świat i dorastamy w atmosferze, którą może zapewnić tylko rodzina – wspólnota bliskich i kochających się osób. Nikt i nic nie zastąpi dziecku takiej wspólnoty – mówił kard. Stanisław Dziwisz podczas uroczystości odpustowych w krakowskiej parafii św. Anny.

W dniu wspomnienia św. Joachima i św. Anny, rodziców Najświętszej Maryi Panny, kard. Stanisław Dziwisz przewodniczył Mszy św. wieńczającej uroczystości odpustowe w Uniwersyteckiej Kolegiacie św. Anny w Krakowie.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję