Reklama

Zdrowie

Jak zbudować odporność na chłodniejsze dni?

Wrzesień to poza zmianą aury, często także rewolucje harmonogramu życia rodzinnego. Wczesne wstawanie, pośpiech, długotrwałe dojazdy do szkoły i pracy, przebywanie w zatłoczonych pomieszczeniach i środkach transportu. Wszystko to nie jest obojętne dla zdrowia. Odporność mogą dodatkowo osłabić niewłaściwa dieta, niewyspanie.

[ TEMATY ]

odporność

Jesień

Adobe Stock

W konsekwencji może dopaść nas przemęczenie oraz stres związany z nadmiarem obowiązków. Czy można wzmocnić działanie układu odpornościowego? Czy da się sprawić, aby nadchodzący sezon przeziębieniowy był łaskawy dla nas i naszej rodziny? Tak, to możliwe! Oto kilka sprawdzonych pomysłów jak wzmocnić organizm jesienią.

Jedzenie warzyw

Trwa czas największej obfitości krajowych gatunków warzyw. Należy zwrócić uwagę, aby produkty te były obecne w każdym posiłku.

Które gatunki szczególnie wspierają odporność?

Czosnek i cebula

Przy lekkim przeziębieniu babcie podają syrop z cebuli lub szklankę gorącego mleka z miodem i czosnkiem, a po przespanej nocy każdy wstaje jak nowo narodzony. Dlaczego? To przez związki o działaniu przeciwdrobnoustrojowym zawarte w tych warzywach. Właściwości te naukowcy przypisują przede wszystkim zawartej w nich kwercetynie.

Czosnek może pomóc przy infekcjach wirusowych. Odpowiedzialna jest za to allina w nim zawarta, która pod wpływem rozgniatania lub przeżuwania zamienia się w allicynę o silnym działaniu przeciwdrobnoustrojowym zbliżonym nawet do penicyliny. Tu jednak liczy się czas od przygotowania czosnku do jego spożycia. Allicyna jest związkiem lotnym, a przez to nietrwałym. Dlatego warzywo to należy zjeść nie później niż kwadrans po przygotowaniu.

Kiszonki

Dobroczynny wpływ fermentowanych warzyw jest znany od pokoleń. Są one źródłem błonnika, witamin z grupy B, kwasów organicznych a przede wszystkim przyjaznych bakterii fermentacji mlekowej. Bakterie te wspierają mikroflorę jelit, która odpowiedzialna jest między innymi za wspieranie odporności. Ponadto błonnik z kiszonych kapust, ogórków, rzodkiewek, brokułów, buraków czy pomidorów odżywia przyjazne bakterie jelitowe, ułatwiając im rozwój.

Papryka i pomidory

Te warzywa obfitują w witaminę C oraz beta-karoten, z którego powstaje witamina A. Obie witaminy mają korzystne działanie proodpornościowe, a także przyspieszają procesy gojenia i regeneracji. Wielowarzywna surówka doprawiona sosem z oliwy i czosnku wzbogacona orzechami przyniesie więcej korzyści niż suplementy z reklam.

Reklama

Przebywanie na zewnątrz

We wrześniu, ale także w październiku pogoda nadal sprzyja spacerom, wycieczkom czy wypadom za miasto. Ekspozycja na światło słoneczne daje bodziec do skórnej syntezy witaminy D. Ta zaś ma udowodnione działanie wspomagające odporność. Ponadto ruch na świeżym powietrzu sprzyja wypoczynkowi fizycznemu i umysłowemu, redukuje stres i uwalnia endorfiny czyli hormony szczęścia.

Sen

Niedobór snu powoduje łatwiejsze narażenie na sezonowe infekcje. Dorośli powinni przesypiać 7-8 godzin a dzieci powinny budzić się po 9-11 godzinach. W nocy organizm może się zregenerować oraz uruchomić mechanizmy naprawcze, co sprzyja zachowaniu zdrowia i dobrego samopoczucia.

2022-09-28 16:35

Ocena: +5 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Jak nie dać się jesiennej chandrze?

Problem tkwi nie w braku światła słonecznego i elektrycznego, lecz w niedostatku Światła, a ściślej mówiąc – braku naszej otwartości na nie.

W klimat rozważań niech nas wprowadzi Edward Stachura i jego Piosenka dla robotnika rannej zmiany: „Godzinna słynna piąta pięć/ Naciska budzik dźwiga się/ Do kuchni drogę zna na pamięć/ Prowadzą go tam nogi same/ Pod kran pakuje śpiący łeb/ Przez chwilę jeszcze śpi jak w łóżku/ Dopóki nie posłyszy plusku/ I wtedy wreszcie budzi się!”.

CZYTAJ DALEJ

Od Abrahama do Jezusa. Adwentowe opowieści o przodkach Mesjasza (zapowiedź)

2022-11-27 13:46

[ TEMATY ]

adwent

szkolabiblijna.gda.pl

Słuchowisko o przodkach Mesjasza. Zapraszamy do oglądania krótkich filmików pt. "Od Abrahama do Jezusa", w których bp Piotr opowiada o biblijnych postaciach ujętych przez św. Mateusza w pierwszym rozdziale Ewangelii. Odcinki będą publikowane codziennie aż do Bożego Narodzenia.

CZYTAJ DALEJ

Abp Depo: trzeba uwierzyć w osobiste spotkanie z Chrystusem

– Trzeba uwierzyć w osobiste spotkanie z Chrystusem – powiedział abp Wacław Depo. W I niedzielę Adwentu metropolita częstochowski przewodniczył w kościele św. Brata Alberta Chmielowskiego w Częstochowie Mszy św., podczas której udzielił sakramentu bierzmowania 18 osobom.

W homilii przypomniał, że rozpoczynający się rok duszpasterski w Kościele w Polsce przeżywamy pod hasłem: „Wierzę w Kościół Chrystusowy”. Zaznaczył, że zadaniem na ten czas jest na nowo uwierzyć w Kościół jako wspólnotę zjednoczenia ludzi z Bogiem i zjednoczenia ludzi ze sobą oraz udzielenie odpowiedzi na pytanie, „w jaki sposób mamy sobie pomóc, żeby wejść w głęboką osobistą więź z Chrystusem”.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję