Muzyka jest sztuką i nauką dźwięku. Przez całe wieki definiowana była jako jedna z najważniejszych dziedzin nauki. Kościół katolicki nazwał ją „największą sztuką sakralną” ze względu na jej zdolność do wywoływania transcendencji.
19 listopada br., w bazylice Mariackiej na Starym Mieście w Krakowie, odbył się koncert autorstwa Gabriela Faure „Regulem d-moll” (opracowanie 48.), w wykonaniu zespołu wokalno-instrumentalnego Cappella Mrialis, pod batutą Krzysztofa Michałka. Koncert uświetnił występ wybitnych solistów Elżbiety Towarnickiej i Marcina Wolaka. Zespół wykonał 7. utworów, które tematyką nawiązywały do „requiem”, czyli mszy żałobnej za zmarłych, m.in. „Sanctus”. „Agnus dei”, czy „In paradisum”. Koncert poprzedził wykład ks. inf. dr Dariusza Rasia na temat „Nekropolia mariacka i jej mediosfera”. Uczestnicy mogli nie tylko posłuchać pięknie wykonanych utworów, ale również poznać historię związaną z bazyliką i cmentarzem Mariackim.
- Dlaczego kościół Mariacki jest idealnym miejscem do wykonania koncertu dot., tematyki śmierci, zmartwychwstania, nieba? – pytał proboszcz bazyliki Mariackiej w Krakowie i pokreślał: - Kiedy wchodzimy do tego kościoła, przechodzimy przez „cmentarz mariacki”, tzn. dotykamy historii wielu ludzi, często również tych bardzo ważnych dla Polski, którzy tutaj są pochowani. 1893r. Msza pogrzebowa Jakuba Matejki, 193 5r. Msza pogrzebowa Józefa Piłsudskiego, 2005 r. Msza pogrzebowa Marka Grechuty, 2010 r. Msza pogrzebowa Marii i Lecha Kaczyńskich, 2017 r. Msza pogrzebowa Zbigniewa Wodeckiego – to jest miejsce, w którym „requiem” brzmi prawdziwie. Bazylika jest miejscem, w którym wielu krakowian czeka na naszą modlitwę. Dlatego, nawiązując do tematyki utworów, chciałbym zwrócić uwagę na to, jak ważna jest modlitwa w intencji zmarłych, którzy stąd pochodzili, byli z tym miejscem szczególnie związani.
Pomóż w rozwoju naszego portalu