Reklama

Powołania - nieustanna troska Kościoła

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Na początku każdego roku akademickiego wzrasta zainteresowanie seminariami duchownymi. Media ogłaszają wówczas „kryzys powołań”. W gazetach pojawiają się tytuły typu: „Sutanna już niemodna” albo „Młodzi niezainteresowani kapłaństwem”. W tym roku sytuacja powtórzyła się. Zanim w Katowicach rozpoczęła się XLIV Konferencja Rektorów Wyższych Seminariów Duchownych Diecezjalnych i Zakonnych, jeden z dzienników opublikował artykuł, w którym ogłosił, że w 2008 r. do polskich seminariów przyjęto tylko 600 kandydatów. Gdy jednak okazało się, że rozminął się z prawdą, ponieważ do diecezjalnych seminariów zgłosiło się 700, a do zakonnych 232 młodych ludzi, dziennikarze zmienili zdanie i stwierdzili, że sytuacja nie przedstawia się tak źle. Śledząc publikacje prasowe, można było nawet odnieść wrażenie, że media wyczekują pogorszenia sytuacji w zakresie powołań do kapłaństwa. Ale czy rzeczywiście może być ktoś, komu na tym zależy?
Opisane tutaj nastawienie mediów można obserwować od kilku już lat. Każdego roku daje się odczuć owo oczekiwanie na spadek powołań. A jeśli nie jest on na miarę oczekiwań, to wówczas medialna wrzawa milknie, ażeby powrócić w następnym roku. Również i w tym roku prorocy pesymizmu nie mogli odtrąbić zwycięstwa, bo spadek liczby powołań nie jest aż tak dramatyczny, jak zapowiadali. Niemniej stał się faktem, gdyż do seminariów wstąpiło mniej kandydatów niż w roku ubiegłym: o 141 osób mniej w seminariach diecezjalnychi o 47 mniej - w zakonnych.
Pojawia się pytanie, dlaczego w Polsce od pewnego czasu powołań do kapłaństwa jest z roku na rok coraz mniej. Zanim spróbuję przedstawić kilka, moim zdaniem, najważniejszych przyczyn mniejszej liczby powołań, warto zauważyć, że podczas pontyfikatu Jana Pawła II przyzwyczailiśmy się do dużej liczby chętnych pragnących wstąpić do stanu duchownego. W dekadzie poprzedzającej ten pontyfikat, to znaczy na początku lat 60. XX wieku, do diecezjalnych seminariów w Polsce na pierwszy rok studiów wstępowało około 500 młodych ludzi. Liczba ta nieznacznie wzrosła w 1969 r., kiedy to na pierwszy rok przyjęto 688 kandydatów, zaś w następnych latach obniżyła się i wynosiła poniżej 600 osób. Wydaje się, że pontyfikat Jana Pawła II wywarł pewien wpływ na wzrost liczby powołań. W latach jego trwania liczba osób przyjętych każdego roku do seminariów duchownych w całej Polsce oscylowała między 900 a 1200. Na tym tle wyjątkowy był jedynie 1991 r., kiedy przyjęto „zaledwie” 822 kandydatów.
Zastanawiając się nad uwarunkowaniami liczby powołań do stanu duchownego, warto po pierwsze podkreślić, że powołanie do kapłaństwa jest darem Pana Boga. Za dar zaś należy dziękować, a nie narzekać. Po drugie - Kościół, a więc my wszyscy, opierając się jedynie na własnych siłach, nie jesteśmy w stanie wzbudzić powołań. Możemy jedynie pokornie o nie Pana Boga prosić. Ponadto prośby te muszą być kierowane nieustannie. Wydaje się, że w Kościele zbyt mało jest systematycznej modlitwy o powołania. Istnieje bowiem złudne przekonanie, że powołania będą pojawiać się same z siebie. Nie wystarczą też wznoszone z okazji Niedzieli Dobrego Pasterza okolicznościowe modlitwy. Podobnie problemu nie rozwiążą okazjonalne akcje powołaniowe. Potrzeba dziś większej niż dawniej troski o młodych ludzi, aby potrafili rozeznać swoje powołanie. Co więcej, brakuje nam dzisiaj języka, aby wejść w dialog z tym pokoleniem, które kroczy po ziemi, a głowę ma w świecie muzyki i gier komputerowych. A może należy mówić, że mamy do czynienia z kryzysem powołanych, nie zaś z kryzysem powołań? Wielce prawdopodobna wydaje się być teza, że Bóg nieustannie zaprasza młodych ludzi do kapłaństwa, ale nie wszyscy na Jego wezwanie odpowiadają. Benedykt XVI, kierując do biskupów amerykańskich przesłanie o powołaniach, powiedział: „Sprawa powołań jest odbiciem aktualnego stanu Kościoła”. Być może liczba powołań w Polsce jest powiązana także z jakością duszpasterstwa młodzieży. Nie należy więc wszystkiego tłumaczyć zjawiskami demograficznymi. To prawda, że młodzieży w Polsce jest coraz mniej. Mamy obecnie do czynienia z niżem demograficznym. W tym roku w porównaniu z rokiem ubiegłym o 42 tys. młodzieży mniej przystąpiło do egzaminu maturalnego. Wielu młodych ludzi wyjechało też za granicę. Ale nie jest to jedyna przyczyna mniejszej liczby powołań. Mówiąc o niżu demograficznym, należy także zwrócić uwagę na model polskiej rodziny. Dzisiaj większość rodziców ma jedno albo dwoje dzieci. Trudno przychodzi im pogodzić się z decyzją ich dziecka, jeśli chce ono wstąpić do seminarium lub zakonu, zwłaszcza jeśli jest to jedynak. Nie wszyscy rodzice cieszą się, gdy syn objawia im tak rozumiane swoje szczęście. Ale bywa też, że rodzice mu tego zabraniają, mówiąc: „Nie daj Boże, abyś poszedł do seminarium”. A przecież jeszcze nie tak dawno słyszało się słowa rodziców: „Daj Boże, abyś poszedł na księdza”. Zmieniło się zatem wiele, nawet w wierzących rodzinach. Ponadto prawie 35% osób zamierzających wstąpić do seminarium słyszy z ust swoich kolegów: „Co ty robisz? Nie marnuj sobie życia”. Środowiska, które kiedyś wzmacniały myśl o powołaniu, dziś przestają pełnić funkcję wspierającą.
Gdy media podawały sprzeczne i często nieprawdziwe dane, rektorzy polskich seminariów diecezjalnych i zakonnych obradujący w dniach od 1 do 4 września br. w Śląskim Seminarium Duchownym w Katowicach podjęli refleksję nad problemami formacji w seminariach duchownych. Zaliczyli do nich przede wszystkim wskazywane przez wielu wychowawców seminaryjnych duże braki w wykształceniu ogólnym oraz w dojrzałości emocjonalnej kandydatów. Pojawił się także problem motywacji, a co za tym idzie - kruchość decyzji powołanych. Rektorzy, podejmując te problemy, zastanawiali się, czy właściwym rozwiązaniem nie byłoby wprowadzenie w seminariach czasu propedeutycznego. Aby skorzystać z doświadczeń środowisk, które zmierzyły się z podobnymi wyzwaniami, na zjazd zostali zaproszeni: bp Edward Dajczak, wieloletni rektor, a później biskup rekolekcjonista wielu polskich seminariów, oraz goście z Paryża i Włoch - bp Jérôme Beau, biskup pomocniczy Paryża, i abp Giuseppe Mani, arcybiskup Cagliari. Wniosek z dyskusji nasuwa się następujący: należy podjąć działania kształtujące kandydatów na etapie znacznie wcześniejszym niż formacja seminaryjna. Seminaria są bowiem miejscem bezpośredniego przygotowania do kapłaństwa. Tymczasem niezbędny wydaje się być okres propedeutyczny, który trzeba będzie przejść, zanim rozpocznie się właściwe przygotowanie do kapłaństwa w seminarium. Chodzi nie tylko o to, aby w tym czasie kandydat nadrobił swoje braki w wykształceniu humanistycznym, ale przede wszystkim, aby pogłębił swoją wiarę, to znaczy wybrał Jezusa jako najwyższą wartość i w świetle tego wyboru zaczął układać swoje życie. Obserwujemy bowiem, że wielu młodych ludzi przekraczających próg seminaryjny odznacza się pobożnością, ale ich wiara nie znajduje odzwierciedlenia w postępowaniu. Kandydaci dostosowują się do reguł seminaryjnych, ponieważ pragną zostać duchownymi, ale ich postępowanie i styl życia nie wynika z relacji z Jezusem.
Rektorzy obecni na zjeździe w Katowicach powołali spośród siebie 5-osobową komisję, która opracuje dokument zawierający wnioski i postulaty XLIV Konferencji Rektorów Wyższych Seminariów Duchownych Diecezjalnych i Zakonnych. Po zaakceptowaniu go przez wszystkich rektorów zostanie on przedstawiony Konferencji Episkopatu Polski. Reforma formacji w seminariach duchownych wydaje się być dzisiaj konieczna. Nie powinno to jednak nikogo dziwić - seminarium duchowne jest instytucją, która musi odpowiadać na pojawiające się wyzwania, chodzi bowiem o jak najowocniejszy rozwój daru, jakim jest powołanie.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2008-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Święty oracz

Niedziela przemyska 20/2012

W miesiącu maju częściej niż w innych miesiącach zwracamy uwagę „na łąki umajone” i całe piękno przyrody. Gromadzimy się także przy przydrożnych kapliczkach, aby czcić Maryję i śpiewać majówki. W tym pięknym miesiącu wspominamy również bardzo ważną postać w historii Kościoła, jaką niewątpliwie jest św. Izydor zwany Oraczem, patron rolników.
Ten Hiszpan z dwunastego stulecia (zmarł 15 maja w 1130 r.) dał przykład świętości życia już od najmłodszych lat. Wychowywany został w pobożnej atmosferze swojego rodzinnego domu, w którym panowało ubóstwo. Jako spadek po swoich rodzicach otrzymać miał jedynie pług. Zapamiętał również słowa, które powtarzano w domu: „Módl się i pracuj, a dopomoże ci Bóg”. Przekazy o życiu Świętego wspominają, iż dom rodzinny świętego Oracza padł ofiarą najazdu Maurów i Izydor zmuszony był przenieść się na wieś. Tu, aby zarobić na chleb, pracował u sąsiada. Ktoś „życzliwy” doniósł, że nie wypełnia on należycie swoich obowiązków, oddając się za to „nadmiernym” modlitwom i „próżnej” medytacji. Jakież było zdumienie chlebodawcy Izydora, gdy ujrzał go pogrążonego w modlitwie, podczas gdy pracę wykonywały za niego tajemnicze postaci - mówiono, iż były to anioły. Po zakończonej modlitwie Izydor pracowicie orał i w tajemniczy sposób zawsze wykonywał zaplanowane na dzień prace polowe. Pobożna postawa świętego rolnika i jego gorliwa praca powodowały zawiść u innych pracowników. Jednak z czasem, będąc świadkami jego świętego życia, zmienili nastawienie i obdarzyli go szacunkiem. Ta postawa świętości wzbudziła również u Juana Vargasa (gospodarza, u którego Izydor pracował) podziw. Przyszły święty ożenił się ze świątobliwą Marią Torribą, która po śmierci (ok. 1175 r.) cieszyła się wielkim kultem u Hiszpanów. Po śmierci męża Maria oddawała się praktykom ascetycznym jako pustelnica; miała wielkie nabożeństwo do Najświętszej Marii Panny. W 1615 r. jej doczesne szczątki przeniesiono do Torrelaguna. Św. Izydor po swojej śmierci ukazać się miał hiszpańskiemu władcy Alfonsowi Kastylijskiemu, który dzięki jego pomocy zwyciężył Maurów w 1212 r. pod Las Navas de Tolosa. Kiedy król, wracając z wojennej wyprawy, zapragnął oddać cześć relikwiom Świętego, otworzono przed nim sarkofag Izydora, a król zdumiony oznajmił, że właśnie tego ubogiego rolnika widział, jak wskazuje jego wojskom drogę...
Izydor znany był z wielu różnych cudów, których dokonywać miał mocą swojej modlitwy. Po śmierci Izydora, po upływie czterdziestu lat, kiedy otwarto jego grób, okazało się, że jego zwłoki są w stanie nienaruszonym. Przeniesiono je wówczas do madryckiego kościoła. W siedemnastym stuleciu jezuici wybudowali w Madrycie barokową bazylikę pod jego wezwaniem, mieszczącą jego relikwie. Wśród licznych legend pojawiają się przekazy mówiące o uratowaniu barana porwanego przez wilka, oraz o powstrzymaniu suszy. Izydor miał niezwykły dar godzenia zwaśnionych sąsiadów; z ubogimi dzielił się nawet najskromniejszym posiłkiem. Dzięki modlitwom Izydora i jego żony uratował się ich syn, który nieszczęśliwie wpadł do studni, a którego nadzwyczajny strumień wody wyrzucił ponownie na powierzchnię. Piękna i nostalgiczna legenda, mówiąca o tragedii Vargasa, któremu umarła córeczka, wspomina, iż dzięki modlitwie wzruszonego tragedią Izydora, dziewczyna odzyskała życie, a świadkami tego niezwykłego wydarzenia było wielu ludzi. Za sprawą św. Izydora zdrowie odzyskać miał król hiszpański Filip III, który w dowód wdzięczności ufundował nowy relikwiarz na szczątki Świętego.
W Polsce kult św. Izydora rozprzestrzenił się na dobre w siedemnastym stuleciu. Szerzyli go głównie jezuici, mający przecież hiszpańskie korzenie. Izydor został obrany patronem rolników. W Polsce powstawały również liczne bractwa - konfraternie, którym patronował, np. w Kłobucku - obdarzone w siedemnastym stuleciu przez papieża Urbana VIII szeregiem odpustów. To właśnie dzięki jezuitom do Łańcuta dotarł kult Izydora, czego materialnym śladem jest dzisiaj piękny, zabytkowy witraż z dziewiętnastego stulecia z Wiednia, przedstawiający modlącego się podczas prac polowych Izydora. Do łańcuckiego kościoła farnego przychodzili więc przed wojną rolnicy z okolicznych miejscowości (które nie miały wówczas swoich kościołów parafialnych), modląc się do św. Izydora o pomyślność podczas prac polowych i o obfite plony. Ciekawą figurę św. Izydora wspierającego się na łopacie znajdziemy w Bazylice Kolegiackiej w Przeworsku w jednym z bocznych ołtarzy (narzędzia rolnicze to najczęstsze atrybuty św. Izydora, przedstawianego również podczas modlitwy do krucyfiksu i z orzącymi aniołami). W 1848 r. w Wielkopolsce o wolność z pruskim zaborcą walczyli chłopi, niosąc jego podobiznę na sztandarach. W 1622 r. papież Grzegorz XV wyniósł go na ołtarze jako świętego.

CZYTAJ DALEJ

Patronka dnia - św. Małgorzata z Cortony

[ TEMATY ]

Św. Małgorzata z Cortony

pl.wikipedia.org

Małgorzata z Kortony

Małgorzata z Kortony

W historii św. Małgorzaty występuje wiele elementów z baśni lub fabularnego filmu. Piękna dziewczyna, książęcy zamek, macocha, które nie toleruje przybranej córki, kochanek, który umiera w tajemniczy sposób, a na końcu oczywiście szczęśliwe zakończenie- nawrócenie, które doprowadzi Ją do świętości.

W 1247 r. na świat przychodzi Małgorzata, w wieku 8 lat zostaje osierocona przez matkę, a ojciec żeni się ponownie. Zazdrosna macocha nie toleruje dziewczynki, co objawia się w uprzykrzaniu jej życia. Młoda Małgorzata szuka wolności, w wieku 18 lat zakochuje się w Arseniuszu z Montepulciano, z którym ucieka, myśląc, że ich uczucie zakończy się małżeństwem. Niestety nigdy do tego nie doszło, po mimo przyjścia na świat ich dziecka, gdyż szlachecka rodzina nie zgadza się na ich związek. Małgorzata próbuje wtopić się w życie rodziny swojego ukochanego, hojnie pomagając ubogim.

CZYTAJ DALEJ

Jasna Góra: dziękczynienie za dar przyjęcia I Komunii Świętej

2024-05-15 17:34

[ TEMATY ]

Jasna Góra

Pierwsza Komunia św.

Karol Porwich/Niedziela

Przyjeżdżają, aby podziękować za dar przyjęcia I Komunii Świętej. To czas dziękczynienia dzieci, ale i rodziców, katechetów, duszpasterzy - docierają na Jasną Górę ze wszystkich stron Polski.

- Tworzymy piękną rodzinę, bo jesteśmy tu wspólnie z dziećmi, ich rodzicami, opiekunami, nauczycielami - zauważył proboszcz parafii św. Jana Chrzciciela z Chełma z diec. tarnowskiej ks. Jerzy Bulsa.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję