Reklama

Niedziela na Podbeskidziu

Audycja biblijna: Rembrandt i Łukaszowy tekst o Emaus

O tym, jak fragment Łukaszowego tekstu o uczniach idących do Emaus (Łk 24, 13-35) inspirował w kolejnych 30 latach twórczości malarskiej wielkiego Rembrandta opowiada bp Roman Pindel w najnowszym odcinku swej podcastowej i radiowej audycji biblijnej. Przypominając o dramatycznych kolejach losu życia XVII-wiecznego artysty duchowny powtarza za znawcami historii sztuki, że „w miarę upływu lat Rembrandt staje się coraz bardziej samotny w tym sensie, że jest coraz bardziej skoncentrowany na swej wizji, a jego malarstwo staje się coraz bardziej niezależne”. Jednocześnie zauważa, że następujące realizacje motywu „wieczerzy w Emaus” stają się bardziej uwewnętrznione i uduchowione.

[ TEMATY ]

podcast

audycja biblijna

Wikimedia.commons.org, Artsviewer.com, Rkd.nl

[7] Rembrandt 1660, olej 50 x 64 cm Luwr

[7] Rembrandt 1660, olej 50 x 64 cm Luwr

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

„Biblia jest czytana w sposób indywidualistyczny i rozumiana dosłownie. Rembrandt jednak dokonuje także aktualizacji przesłania tekstu biblijnego przez to, że stara się wyrazić to, co sam aktualnie przeżywa i jakie emocje wyraża w przedstawianych postaciach” – cytuje biskup wybitnego historyka sztuki Jana Białostockiego.

Proponuje przyjrzenie się w tym kontekście siedmiu dziełom interpretującym w języku obrazu wydarzenia w Emaus – od przedstawienia tego tematu w 1628 roku do jego ujęcia z 1660 roku. Konfrontuje analizę przedstawionego motywu z konkretnymi faktami życia genialnego malarza, który z hołubionego i majętnego staje się bankrutem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Zestawienie siedmiu dzieł Rembrandta traktowanych jako owoc oddziaływania na niego ewangelijnego tekstu prowadzi do wniosku, że szukał on adekwatnego ujęcia spotkania dwóch uczniów z Jezusem przy stole w Emaus. We wszystkich bowiem realizacjach występuje Jezus z dwoma uczniami. W niektórych przedstawieniach sceny występują dodatkowe osoby, w oddali (obraz z 1630), czy w pobliżu samego stołu. Mistrz światłocienia przedstawia objawienie osoby, bóstwa i dobroci Jezusa. We wcześniejszych dziełach skupia swoją uwagę na reakcjach uczniów na rozpoznanie Pana, w późniejszych zaś koncentruje się na postaci Jezusa i promieniowaniu Jego dobroci. Mniejszą wagę przywiązuje do gestu łamania chleba (1654), jeszcze mniejszą do refleksji uczniów po zniknięciu Jezusa. Rembrandt nie stworzył sceny wędrówki czy przekonywania uczniów przez Jezusa do tego, co w Pismach odnosiło się do Niego” – podsumowuje bp Pindel, zastanawiając się, co mogło poruszyć Rembrandta w „biblijnej historii o Emaus”.

Cytuje na koniec Andre Malraux z książki „Nierzeczywiste”: „Rembrandt kocha Chrystusa. Tym goręcej, że od miłości oczekuje odpowiedzi na ziemskie zagadki, jedynego głosu zwyciężającego lęk pierworodny. Odpowiedzią jednak nie jest życie Jezusa, ale boskość Chrystusa – tajemnica Wcielenia. Sztuka Rembrandta przyzywa do miłowania Jezusa, nikt bowiem nie jest bardziej godzien miłości; na co każdy teolog odpowie, że przede wszystkim dlatego, że Bóg jest miłością, a Chrystus synem Boga, który przyjął ciało i został ukrzyżowany dla zbawienia ludzi. Ale nie ma Wcielenia w sztuce irrealności; Wcielenie jest tylko w sztuce, która nie uważa siebie za irrealną”.


Podcast można posłuchać również tutaj:

https://podcasters.spotify.com/pod/show/biskup-roman-pindel

https://diecezja.bielsko.pl/aktualnosci/audycja-biblijna-rembrandt-i-lukaszowy-tekst-o-emaus/


2023-04-19 10:23

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Audycja biblijna: pokonać trzy przeszkody i spotkać Jezusa

[ TEMATY ]

bp Roman Pindel

podcast

audycja biblijna

Commons.wikimedia.org

Medalion z Jezusem i Zacheuszem, Anonim, 1500-1510, Północne Niderlandy

Medalion z Jezusem i Zacheuszem, Anonim, 1500-1510, Północne Niderlandy

Na kolejny przejaw oddziaływania ewangelicznego tekstu o Zacheuszu (Łk 19 1 -10) zwraca uwagę bp Roman Pindel w najnowszym odcinku swej podcastowej i radiowej audycji biblijnej. Tym razem przykładem takim jest homilia, jaką wygłosił papież Franciszek 31 lipca 2016 roku na Campus Misericordiae w Brzegach, na zakończenie 31. Światowych Dni Młodzieży. To wtedy Ojciec Święty zwrócił się do młodzieży: „Nie zatrzymujcie się na powierzchni rzeczy i nie ufajcie światowym liturgiom pozorów, „makijaży” duszy, aby wydawać się lepszymi!”.

Jak zaznacza kaznodzieja, już sam tytuł homilii wskazuje na podjęty przez papieża problem, którym są przeszkody w spotkaniu Jezusa. „Tytuł zapowiada trzy przeszkody, które są przedstawione w kolejnych partiach homilii. Akurat taki podział uważano od starożytności za idealny do ujęcia problemu, a zarazem łatwy do zapamiętania przez słuchaczy. Franciszek nieraz ujmuje swoje nauczanie w trzy, a czasami cztery punkty albo kluczowe słowa” – zauważa.
CZYTAJ DALEJ

Matka Boża Dobrej Rady

[ TEMATY ]

Matka Boża

pl.wikipedia.org

Matka Bożej Dobrej Rady. To tytuł nadany Najświętszej Maryi Pannie w celu podkreślenia Jej roli jako pośredniczki i wychowawczyni wypraszającej u Boga oświecenie w trudnych sytuacjach. Jej wspomnienie w kalendarzu katolickim przypada 26 kwietnia.

Podstawę kultu Matki Bożej Dobrej Rady stanowią teksty biblijne z ksiąg mądrościowych zastosowane do Najświętszej Maryi Panny, a także teologiczne uzasadnienia św. Augustyna, św. Anzelma z Canterbury i św. Bernarda z Clairvaux o Matce Bożej jako pośredniczce łask, zwłaszcza darów Ducha Świętego. Na początku naszego wieku papież Leon XIII włączył wezwanie „Matko Dobrej Rady” do Litanii Loretańskiej.
CZYTAJ DALEJ

Jednak JEST. Pełne symboli pożegnanie papieża Franciszka

2025-04-26 21:43

[ TEMATY ]

Milena Kindziuk

śmierć Franciszka

Red

Wiatr przekładał karty otwartego Ewangeliarza leżącego na trumnie papieża Franciszka – podobnie zresztą jak w czasie Mszy świętej żałobnej św. Jana Pawła II (wtedy księga ostatecznie się zamknęła). Powiew wiatru – obok ognia i gołębicy – to w kulturze chrześcijańskiej symbol Ducha Świętego. Ten obraz na pewno pozostanie mi w pamięci, jako wymowny znak dla współczesnego świata i świadectwo tego, że – jak głosi Ewangelia – „Duch wieje, kędy chce”. W świat poszła bardzo konkretna katecheza, zatrzymaliśmy się na chwilę - w obliczu majestatu śmierci.

To ważne, że msza święta pogrzebowa była sprawowana w dostojnym języku łacińskim – na znak powszechności Kościoła. Trafnie była dobrana Ewangelia – o powołaniu Piotra, urzekała też homilia, w której kardynał Giovanni Battista Re przypomniał, że Franciszek w każdej niemal publicznej wypowiedzi prosił, by się za niego modlić, tymczasem – jak mówił dziekan Kolegium Kardynalskiego - „teraz, kochany Papieżu Franciszku, prosimy Cię o modlitwę za nas i prosimy, abyś z nieba błogosławił Kościołowi, błogosławił Rzymowi, błogosławił całemu światu, tak jak to uczyniłeś w ostatnią niedzielę z balkonu tej Bazyliki”.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję