Reklama

Dzień pamięci ofiar zbrodni katyńskiej

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W związku z obchodzonym 13 kwietnia Dniem Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej, chciałbym poruszyć zagadnienie pojęcia „sprawiedliwość” na tle morderstw popełnionych na polskich jeńcach wojennych. Pojęcie to, według prawa, jest trudne do zdefiniowania, można o nim mówić jedynie w kontekście prawa międzynarodowego. Można byłoby mówić jeszcze o „sprawiedliwości” w świetle filozofii marksistowskiej, która była podstawą zbrodni popełnionych w byłym ZSRR. Jak wiadomo, po II wojnie światowej wyznawcy tej ideologii znaleźli się również w Polsce, przeważnie wśród pracowników Urzędu Bezpieczeństwa. Również mordy takie - tzw. sądowe - były realizowane po fikcyjnych procesach. Przykładem może być mord na gen. Fieldorfie i wielu żołnierzach AK, NSZ oraz innych Polakach walczących o niepodległość. Nigdy nie doszło do osądzenia zbrodniarzy stalinowskich. A procesy tych, których ewentualnie próbowano osądzić - przeciągały się latami. Prowadzone rozprawy w stosunku do przestępców były przykładem dalszego bezprawia, bo wyrok w sprawach patriotów polskich niejednokrotnie wydawali funkcjonariusze UB. Dla przykładu podaję wyrok wydany za odmowę współpracy: kiedy gen. „Nil” odmówił współpracy z reżimem komunistycznym, jeden z ubeków powiedział: „Jeśli tak, to między nami wszystko skończone. Nie skorzystaliście z niesamowitej okazji. Za prawie nic mogliście uratować życie. Teraz już nam nie jesteście potrzebni. Pożałujecie. Będziecie wisieć”. Sędzia Andrzejew, który był profesorem prawa, odmówił kasacji wyroku gen. „Nila” i został on wykonany 24 lutego 1953 r.
Oficerowie i żołnierze polscy, którzy dostali się do niewoli sowieckiej, decyzją z dnia 5 marca 1940 r. zostali wymordowani. Decyzja ta dotyczyła 14.700 jeńców. Trzeba przypomnieć, że żołnierze polscy, którzy dostali się do niewoli niemieckiej, przeważnie przeżyli.
Przytoczę jeszcze myśl śp. ks. Zdzisława Peszkowskiego, kapelana Rodzin Katyńskich i Pomordowanych na Wschodzie. Uważał on, „że zbrodnie powinny być nazwane, zbrodniarze ukarani, lecz wina za przestępstwa wciąż będzie ciążyć na nowych pokoleniach. Musi tu zostać spełniony warunek, że młodzi ludzie nie zapomną o tym, co się zdarzyło i wzbudzą w sobie postanowienie sprzeciwu wobec popełnionych przez ojców zbrodni”. Słowo „przebaczam”, wypowiedziane wobec drugiej osoby, ma znaczenie tylko wtedy, gdy druga osoba chce uznać swoją własną winę. Jednak obecne władze Rosji mają z tym ogromny problem. Bronią się, że Katyń leży na terenie Ukrainy i to państwo powinno podjąć odpowiedzialność za dokonany mord.
Należy podkreślić, że koncepcja sprawiedliwości jest istotnym warunkiem pokoju społeczności ludzkiej, a jego fundamentem jest pojęcie sprawiedliwości według koncepcji chrześcijańskiej, która opiera się na godności osoby ludzkiej. W przeciwieństwie do niej koncepcja marksistowska opiera się na sprawiedliwości klasowej, a koncepcja liberalna - na wartościach ekonomicznych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2010-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nie ma większej miłości od dawania swego życia dla chwały Boga

[ TEMATY ]

homilia

rozważania

Bozena Sztajner/archiwum Niedzieli

Rozważania do Ewangelii J 15, 9-17.

Środa, 14 maja. Święto św. Macieja, apostoła
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego papież Leon XIV mieszka (jeszcze) w Rzymie

2025-05-14 15:24

[ TEMATY ]

Rzym

Włochy

mieszkanie

Państwo Watykańskie

Papież Leon XIV

PAP/EPA

Papież Leon XIV

Papież Leon XIV

Od czasu wyboru na papieża 8 maja Leon XIV reprezentuje Stolicę Apostolską jako podmiot prawa międzynarodowego i jest głową Państwa Watykańskiego (Citta del Vaticano). Jednak w chwili obecnej jego rezydencja nadal znajduje się na terytorium Włoch, mieszka zatem w kraju sąsiedzkim. Granica między niewielkim Państwem Watykańskim a ówczesnym Królestwem Włoch jest wytyczona na mocy Traktatów Laterańskich z 1929 roku.

Wynika z tego, że budynek, wówczas nazywany „Sant'Uffizio”, w którym nadal mieści się Dykasteria Nauki Wiary, znajduje się na terytorium Włoch. Jednakże, podobnie jak wiele budynków w Rzymie należących do Stolicy Apostolskiej, również i ten uważany jest za „eksterytorialny”. Jego ochronę zapewnia jednak nie Gwardia Szwajcarska, lecz członkowie włoskich sił zbrojnych.
CZYTAJ DALEJ

"Rerum novarum". Kamień węgielny katolickiej nauki społecznej

2025-05-14 21:11

[ TEMATY ]

Encyklika

Leon XIII

Papież Leon XIV

pl.wikipedia.org

Philip de László "Portret Leona XIII" (1900)

Philip de László Portret Leona XIII (1900)

15 maja 1890 r. papież Leon XIII ogłosił encyklikę "Rerum novarum". Ta data, jak i wybór kard. Prevosta na papieża Leona XIV jest okazją do przypomnienia treści tego dokumnetu.

Wspomniany dokument papieski, ogłoszony 15 maja 1891 z podtytułem „encyklika w sprawie robotniczej”, wskazywał zarówno na zakres tematyczny poruszanych w nim zagadnień, jak i na głównych jego odbiorców: świat pracy, rozumiany szeroko, a więc obejmujący i pracobiorców, i pracodawców. Zanim dokument ten ujrzał światło dzienne, jego autor ogłosił kilka innych encyklik o tematyce społecznej, choć z pewnością nie tej rangi, m.in.: „Quod Apostolici muneris” z 28 grudnia 1878 – o prawno-moralnych podstawach porządku społecznego oraz istnienia warstw i klas społecznych; „Humanum genus” z 20 kwietnia 1884 – m.in. o korporacyjnym ustroju średniowiecza, mającym stanowić wzór dla tworzenia nowych form organizowania się społeczeństwa; „Immortale Dei” z 1 listopada 1885 – o chrześcijańskim ustroju państwa; „Diuturnum illud” z 29 czerwca 1887 – o pochodzeniu władzy państwowej; „Libertas” z 20 czerwca 1888 – o wolności osoby ludzkiej; „Sapientiae christanae” z 10 stycznia 1890 – o społecznych obowiązkach katolików.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję