Reklama

Muzyczna prezydencja w zjednoczonej kulturowo Europie

Niedziela Ogólnopolska 20/2011, str. 34-35

GRAZIAKO/Niedziela

„Black Voices” z Wielkiej Brytanii

„Black Voices” z Wielkiej Brytanii<br>

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Tradycyjnie już w pierwszych dniach maja Częstochowa rozbrzmiewała dźwiękami Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater”. Jego 21. edycja przyciągnęła rzesze melomanów nie tylko z Częstochowy, festiwal bowiem ma już swoich zagorzałych fanów zarówno w kraju, jak i za granicą. Z każdym rokiem rośnie jego ranga i trudno sobie wyobrazić, by mogło go kiedykolwiek zabraknąć - jest wszak doskonałą wizytówką nie tylko Częstochowy, ale i polskiej muzyki i kultury w świecie.
Częstochowski Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” to obecnie największy w Polsce projekt promujący muzykę różnych religii i kultur. Od początku istnienia ma dwie misje: dialog międzykulturowy w ramach trzech największych religii monoteistycznych oraz promocję polskiej muzyki sakralnej, zarówno tej dawnej, jak i współczesnej - często pisanej na zamówienie festiwalu. Pierwszy z nurtów sprawił, iż festiwal znany jest doskonale nie tylko w świecie chrześcijańskim, ale także w kręgach religii i kultur judaizmu i islamu. Wartość to nie do przecenienia w czasach, gdy zdaje się nas więcej dzielić niż łączyć. Festiwal w Częstochowie od swego początku dowodzi, iż sacrum jest przestrzenią łączącą ludzi niezależnie od wyznawanej wiary, niesie bowiem ze sobą, poza innymi duchowymi wartościami, szacunek dla odmienności drugiego człowieka. Drugi nurt - promocji polskiej muzyki - sprawia, iż nazwiska rodzimych kompozytorów są nie tylko coraz bardziej znane, ale także cenione w muzycznym środowisku, a ich dzieła rozbrzmiewają na estradach całego świata. Przykładem może być choćby „Missa de Maria a Magdala” Pawła Łukaszewskiego, której polskie prawykonanie zabrzmiało podczas tegorocznej inauguracji liturgicznej festiwalu, a która to została napisana w 2010 r. z inspiracji dyrygenta Marco Castelliniego dla Kultur-lnsel Bremgarten i wykonana po raz pierwszy w Szwajcarii. Drugim z przykładów jest brytyjski zespół wokalny „The King’s Singers”, w którego koncercie znalazły się utwory polskiego kompozytora przełomu XVI i XVII wieku Mikołaja Zieleńskiego, a który za sprawą organizatorów festiwalu zafascynował się również utworami Bartłomieja Pękiela, przedstawiciela polskiego baroku.
21. edycja Festiwalu „Gaude Mater”, mimo iż wydawać by się mogło, że dużo skromniejsza - również za sprawą mniejszego budżetu - niż poprzednia, jubileuszowa, nie zawiodła wyrobionej od lat publiczności. Tym bardziej że w tegorocznej ofercie programowej znalazły się gwiazdy, które z powodu napiętych terminów w ubiegłym roku nie mogły przybyć do Częstochowy. Prestiż festiwalu sprawia, że wielu wybitnych artystów z chęcią odpowiada na zaproszenia organizatora, którym jest Ośrodek Promocji Kultury „Gaude Mater” w Częstochowie, do negocjacji pozostają jedynie warunki, na jakich to zaproszenie jest przyjęte, a te, dzięki operatywności pracowników ośrodka, są dostosowane do dotacji, jakie ten otrzymuje.
Tegoroczny festiwal rozpoczął się już niezwykle mocnym akcentem. Był nim koncert na błoniach jasnogórskich - uświetniający beatyfikację Jana Pawła II - otwarty dla wszystkich mieszkańców, pielgrzymów i turystów, podczas którego zabrzmiały utwory Vivaldiego, Bacha, Żebrowskiego i Corellego w mistrzowskim wykonaniu światowej sławy niemieckiego kontratenora Andreasa Scholla i towarzyszącej mu doskonałej „Morphing Vienna Chamber Orchestra”. Po nim worek ze znakomitościami mógł się już jedynie rozwiązać. Zespół „La Fenice” z Francji, prezentujący muzykę dawną, wierny festiwalowi Polski Chór Kameralny „Schola Cantorum Gedanensis” w koncercie pamięci Henryka Mikołaja Góreckiego, Żeńska Schola Gregoriańska „In Dulci Jubilo” z Włoch, wspomniany już „The King’s Singers” z Wielkiej Brytanii, na którego koncert specjalnie przybyli fani z zagranicy, gospelowy brytyjski „Black Voices” czy doskonały zespół „Rustavi” z Gruzji, który wystąpił w koncercie muzyki cerkiewnej - to tylko cząstka uczty duchowej, jakiej doświadczyli melomani w dniach 1-6 maja.
Koncerty Festiwalu „Gaude Mater” odbędą się także w ramach programu „Polska Prezydencja 2011”. 4 września w katedrze katolickiej w Moskwie zabrzmi koncert „Muzyka z Jasnej Góry”, w którym wraz z solistami wystąpi „Capella Czestochoviensis”. 19 października w Cathédrale Saint-Louis des Invalides w Paryżu odbędzie się koncert chóralny w wykonaniu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” i Moniki Dąbrowskiej-Beuzelin (organy). 21 października w Sali Koncertowej Narodowej Filharmonii Ukraińskiej w Kijowie w koncercie symfonicznym z polskimi solistami wystąpi Akademicka Orkiestra Symfoniczna Ukraińskiej Filharmonii Narodowej, 10 listopada natomiast w St. James’s Church w Londynie - „The King’s Singers”, który podczas koncertu wykona m.in. specjalnie na tę okazję zamówiony utwór Pawła Łukaszewskiego. Prawdziwa to muzyczna prezydencja w zjednoczonej kulturowo Europie, choć zakres i ranga festiwalu wykracza daleko poza granice Starego Kontynentu.
Trudno w świetle tych faktów Festiwal „Gaude Mater” traktować inaczej niż dobro narodowe, i tym trudniej zrozumieć, skąd biorą się krążące po Częstochowie pogłoski, jakoby miał być zlikwidowany. Czyżby szerząca się po świecie polska kultura kogoś uwierała?

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2011-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Popatrzmy z uwagą dookoła a także w nasze życie

[ TEMATY ]

Ewangelia

rozważanie

ks. Mariusz Słupczyński

lipiec

Karol Porwich/Niedziela

Rozważanie do Ewangelii Mt 12, 14-21

Czytania liturgiczne na 19 lipca 2025;
CZYTAJ DALEJ

Francja: zmarł kard. André Vingt-Trois, emerytowany arcybiskup Paryża

2025-07-18 17:26

[ TEMATY ]

zmarły

Paryż

Notre‑Dame

kard. André Vingt‑Trois

Vatican Media

Katedra Notre-Dame w Paryżu

Katedra Notre-Dame w Paryżu

Osiemdziesiąt dwa uderzenia dzwonów we wszystkich kościołach diecezji paryskiej uczczą o godz. 17.00 pamięć o kard. André Vingt-Trois, arcybiskupie Paryża w latach 2005-2017, który zmarł wczesnym popołudniem w wieku 82 lat.

Pasterz, ojciec i przyjaciel
CZYTAJ DALEJ

Synodalne Dzieło Muzyczne Archidiecezji Wrocławskiej - Trwają zapisy

2025-07-19 12:38

Tomasz Lewandowski

Chór i Orkiestra podczas Otwarcia Synodu

Chór i Orkiestra podczas Otwarcia Synodu

Jesienią rozpoczną się przygotowania Synodalnego Dzieła Muzycznego Archidiecezji Wrocławskiej. Będzie to pięć weekendowych sesji warsztatowych, które przygotowują uczestników do lepszego przeżywania roku liturgicznego, posługi w parafii czy śpiewu na zakończenie Synodu Archidiecezji Wrocławskiej.

Warsztaty zostały wyznaczone na pięć terminów od października 2025 do maja 2026. Pierwszy z nich przypada 10-12 października 2025 r. w Liceum salezjańskie i kościół św. Michała Archanioła, ul. Bolesława Prusa 78 we Wrocławiu. Drugi w dniach 9-11 stycznia 2026 r. w parafii św. Maksymiliana Marii Kolbego, ul. Horbaczewskiego 2 we Wrocławiu. Kolejny termin to 20-22 lutego 2026 r. w parafii Najświętszej Maryi Panny Królowej Pokoju, ul. Ojców Oblatów 1, we Wrocławiu. Wyznaczono także miejsce poza Wrocławiem. I miejscem warsztatów w dniach 17-19 kwietnia 2026 r. będzie parafia NMP Matki Miłosierdzia, ul. Wileńska w Oleśnicy. I ostatni termin na zakończenie synodu, czyli 22-24 maja 2026 r, zakończenie Synodu, a po Eucharystii pod przewodnictwem abp. Józefa Kupnego przewidziany jest dodatkowy czas uwielbienia Boga w krótkim koncercie modlitewnym. Jak zaznaczają organizatorzy wydarzenia: - Każda z sesji to intensywna praca 100-osobowego chóru oraz 30-osobowej orkiestry, zakończona posługą w pięciu różnych parafiach Wrocławia i okolic, podczas pięciu różnych okresów liturgicznych. Sesje rozpoczynają się w piątek wieczorem, kończą w południe w niedzielę, uroczystą Eucharystią, na której razem śpiewamy i gramy.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję