Reklama

Gospodarka

PKP PLK zamówiły przebudowę linii kolejowej Tychy – Most Wisła

PKP Polskie Linie Kolejowe zamówiły w piątek przebudowę magistrali kolejowej E65 ‎na odcinku ‎Tychy – Most Wisła (Goczałkowice-Zdrój). Prace za ponad 960 mln zł netto ma wykonać do końca 2027 r. Budimex.

[ TEMATY ]

kolej

śląskie

przebudowa

whitelook/pl.fotolia.com

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

To jedno z kilku zamówień w ramach przebudowy połączenia kolejowego od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy do granicy w Zebrzydowicach. Na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zakładana jest rozbudowa tamtejszych linii kolejowych z dwóch do czterech torów – pod kątem zwiększenia przepustowości poprzez oddzielenie ruchu aglomeracyjnego.

Przedsięwzięcie PKP PLK pod nazwą: "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice" przygotowano pierwotnie pod kątem unijnego instrumentu finansowego Łącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility) na lata 2014-20.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Finansowanie z CEF w perspektywie 2014-20 wystarczyło na rozpoczęcie części prac w terenie (przebudowywany odcinek Most Wisła – Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg) oraz na przygotowanie dokumentacji dla pozostałych odcinków. W styczniu 2022 r. PLK ogłosiły przetargi na prace na odcinkach: Tychy – Most Wisła, Zabrzeg – Zebrzydowice oraz Będzin – Katowice Szopienice Południowe.

Reklama

Postępowania uwzględniały przeprowadzenie aukcji elektronicznych. Dla odcinka Tychy – Most Wisła, przy budżecie zamówienia 1,154 mld zł brutto, aukcję z ceną 1,119 mld zł brutto wygrała krakowska firma PNiUIK. Jednak po ponownym wyborze pod koniec kwietnia br. za najkorzystniejszą uznano minimalnie droższą ofertę Budimeksu, z którym teraz zawarto umowę.

Jak skomentował, cytowany przez PLK, minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, podpisanie umowy to „kolejny krok w stronę nowej, lepszej przyszłości dla regionu”

„Przebudowa magistrali kolejowej E65 na odcinku Tychy – Most Wisła to inwestycja, która otworzy nowe możliwości rozwoju i integracji. Będzie to też szansa na poprawę dostępności i infrastruktury transportowej, czego efektem będzie wzrost gospodarczy i podniesienie jakości życia mieszkańców” – uściślił Adamczyk.

Zgodnie z informacją PLK zakres tej zaprojektowanej już inwestycji obejmuje realizację robót budowlanych oraz wykonanie projektu wykonawczego i realizację zabudowy urządzeń sterowania ruchem kolejowym, urządzeń kolejowych ‎sieci ‎telekomunikacyjnych wraz ze świadczeniem dla nich usług pogwarancyjnych.

Zmodernizowane zostaną perony na stacjach i przystankach: Tychy Żwaków, Kobiór, Piasek, Pszczyna i Goczałkowice, wraz z dojściami uwzględniającymi dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Planowana jest wymiana ok. 56 km sieci trakcyjnej i 48 km torów oraz przebudowa 17 obiektów inżynieryjnych i 7 przejazdów kolejowo-drogowych.

Reklama

Efektem modernizacji linii na odcinku Tychy – Most Wisła będzie zwiększona przepustowość, a także sprawniejszy przejazd pociągów na trasie z Tychów przez Pszczynę do Goczałkowic-Zdroju. Prędkość pociągów towarowych ma zostać podniesiona do 120 km/h, a pasażerskich do 160 km/h. Zakończenie prac na odcinku Tychy – Most Wisła jest planowane do końca 2027 r.

Aukcje elektroniczne zapowiadano też w pozostałych postępowaniach projektu CEF na terenie woj. śląskiego. Dla odcinka Będzin – Katowice Szopienice Południowe najkorzystniejszą ofertę wybrano w grudniu ub. roku. Przy budżecie 980 mln zł brutto po aukcji zaakceptowano cenę 966 mln zł brutto zaoferowaną w aukcji przez spółkę ZUE.

6 października br. spółka ZUE podała, że podpisała z PKP PLK umowę na wykonanie zamówienia dotyczącego odcinka Będzin - Katowice Szopienice Południowe. Wartość kontraktu wynosi 785,1 mln zł netto, a termin realizacji zadania ustalono na 44 miesiące – podała spółka w komunikacie. PLK nie informowały o tej umowie.

W przypadku odcinka Zabrzeg – Zebrzydowice sześć ofert w pierwszym etapie postępowania otwarto w kwietniu br. Przy budżecie 2,342 mld zł brutto, najniższą cenę, 2,054 mld zł brutto, zaoferowało konsorcjum Trakcji, PPM-T i Alstom ZWUS.

W największym z przetargów całego projektu, który ruszył w lutym ub. roku - na wykonawcę rozbudowy głównej linii kolejowej przez Katowice z przebudową stacji Katowice - przy budżecie zamówienia 4,005 mld zł brutto konsorcjum polskiej firmy Intercor i chińskiej Stecol zaoferowało w aukcji elektronicznej cenę 3,824 mld zł brutto.

Reklama

Na początku października PLK poinformowały jednak, że po wyroku Krajowej Izby Odwoławczej, do której wpłynęły dwa odwołania – firm Budimex oraz Torpol, unieważnią wybór wykonawcy i odrzucą najkorzystniejszą ofertę. Oferta Budimeksu została po aukcji odrzucona na podstawie przepisu dotyczącego rażąco niskiej ceny. Oferta konsorcjum Torpolu i Intop Warszawa była po aukcji druga.

W lipcu ub. roku PKP PLK informowały o otrzymaniu do modernizacji odcinków linii kolejowych w woj. śląskim: Będzin - Katowice Szopienice Płd., Katowice Szopienice Płd. - Katowice - Katowice Piotrowice i Tychy – Most Wisła 937 mln euro dofinansowania z instrumentu CEF. Dofinansowanie ustalono na 85 proc. oszacowanej wcześniej wartości zadań.(PAP)

autor: Mateusz Babak

mtb/ skr/

2023-10-13 18:20

Oceń: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Kolejarze pielgrzymują

[ TEMATY ]

kolej

kolejarze

Stanisław Nawara

Do sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach 8 września przybędą kolejarze z XVI Ogólnopolską Pielgrzymką, by dziękować Bogu za otrzymane dary i polecać Mu sprawy Ojczyzny, polskiej kolei, całego środowiska oraz rodzin.

– W pielgrzymce biorą udział zwłaszcza członkowie Katolickiego Stowarzyszenia Kolejarzy Polskich (KSKP), którego w Polsce jest ponad 30 kół. Na wydarzenie przyjeżdżają (oczywiście najczęściej pociągami!) pielgrzymi z Gdańska, Słupska, Koszalina, Szczecina, Warszawy, Katowic, Wrocławia, Przemyśla czy Lublina, gdzie znajduje się zarząd główny naszego stowarzyszenia – informuje „Niedzielę” Stanisław Nawara, który na kolei przepracował blisko 40 lat. Dziś jest na emeryturze i udziela się w krakowskim kole KSKP. Nie ukrywa, że do Łagiewnik jego środowisko często przyjeżdżało strapione, dziś jest inaczej. – Myślę, że za zmianami w Polsce, nastąpiły i zmiany na kolei, która teraz rozwija się, a równocześnie scala. Obecnie kierownictwo nie chce tracić majątku i zasobów, którymi dysponuje, ale wykorzystać je, m.in. do budowy nowych linii kolejowych. To bardzo dobra tendencja – ocenia emerytowany kolejarz. I podkreśla: – Sądzę, że nasze modlitwy trafiają do Pana Boga!
CZYTAJ DALEJ

USA: tradycyjna liturgia to silniejsza wiara w Eucharystię

2025-09-24 22:01

[ TEMATY ]

tradycyjna liturgia

BPJG

Tradycyjne praktyki liturgiczne sprzyjają silniejszej wierze w obecność Chrystusa w Eucharystii. Tak wynika z badań dr Natalie A. Lindemann z amerykańskiego Uniwersytetu Williama Patersona. Okazuje się, że na wiarę w dogmat o Jezusie Eucharystycznym wpływ ma choćby sposób przyjmowania Komunii Świętej.

Wnioski z badania amerykańskiej psycholog, cytowanego przez The Catholic Herald, opublikowano w „Catholic Social Science Review”.
CZYTAJ DALEJ

Korea Płn. będzie miała pocisk, umożliwiający atak atomowy na USA

2025-09-26 08:46

[ TEMATY ]

Korea Północna

atak atomowy

pocisk balistyczny

Adobe Stock

Korea Północna już wkrótce może wyprodukować nowe pociski nuklearne

Korea Północna już wkrótce może wyprodukować nowe pociski nuklearne

Korea Północna jest na końcowym etapie prac nad międzykontynentalnym pociskiem balistycznym (ICBM) zdolnym przenosić głowice jądrowe i dosięgnąć USA – oświadczył prezydent Korei Południowej Li Dze Mjung. Według niego Pjongjangowi do osiągnięcia celu brakuje opanowania jednej technologii.

– Korea Północna kontynuuje prace nad międzykontynentalnymi pociskami balistycznymi zdolnymi do przenoszenia głowic atomowych (mogących dotrzeć - PAP) do Stanów Zjednoczonych – powiedział Li w czwartek podczas wizyty na giełdzie papierów wartościowych w Nowym Jorku, gdzie przebywa w związku z 80. sesją Zgromadzenia Ogólnego ONZ.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję