Modlitwa ekumeniczna w legnickim kościele Marii Panny
W niedzielę 11 lutego w kościele Marii Panny w Legnicy, należącym do wspólnoty Kościoła ewangelicko-augsburskiego odbyło się modlitewne spotkanie ekumeniczne.
Co prawda Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan odbył się w styczniu, jednak na wspólną modlitwę nigdy nie jest za późno. Tegorocznej modlitwie towarzyszyły słowa: Będziesz miłował Pana, swego Boga… a swego bliźniego jak siebie samego (Łk 10,27).
Na nabożeństwo przybyli przedstawiciele Kościołów: ewangelicko-augsburskiego z proboszczem ks. Jerzym Ganselem, prawosławnego z ks. Lubomirem Worhaczem, greckokatolickiego z ks. Mirosławem Drapałą, chrześcijan baptystów z pastorem Zbigniewem Hanaczewskim oraz katolickiego z bp. Piotrem Warzynkiem, ks. Józefem Borowskim, ks. Tomaszem Kołodziejem i ks. Mateuszem Kopanią. Nabożeństwo prowadził gospodarz spotkania ks. Jerzy Gansel, kazanie wygłosił biskup pomocniczy diecezji legnickiej Piotr Wawrzynek.
W nabożeństwie uczestniczyli wierni z Kościołów chrześcijańskich. Obecny był również Tadeusz Krzakowski, prezydent Legnicy oraz radna Joanna Śliwińska-Łokaj.
Materiały duszpasterskie do Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan przygotował w tym roku zespół ekumeniczny z Burkina Faso, koordynowany przez Wspólnotę Chemin Neuf.
W trzecim i ostatnim dniu spotkania ekumenicznego liderów Kościołów i wspólnot chrześcijańskich „Już czas. Napiszmy historię razem”, które odbywa się w Łodzi, uczestnicy wysłuchali wykładu Kościół katolicki w służbie jedności - księdza prałata Juana Usma Gomeza, który jest delegatem Papieskiej Rady ds. Popierania Jedności Chrześcijan.
Prelegent wskazał, że dialog pomiędzy Kościołem katolickim a Kościołami pentekostalnymi trwa blisko 50 lat i przechodził on pewien proces - od oskarżeń o to, że jest się złymi wilkami, do poszukiwania nowych metod tworzenia jedności w Chrystusie. „Od wrogów do partnerów w dialogu. Od podejrzeń ekumenicznych, do poszukiwania nowych metod budowania Ciała Chrystusa” – zauważył duchowny.
Zaledwie pięć lat po zakończeniu II wojny światowej, 1 listopada 1950 roku, kiedy świat doświadczył totalnego zła, kiedy szał śmierci i okrucieństwa siał zwątpienie w człowieka i krzyczał o nieobecności Boga, papież Pius XII ogłasza ex cathedra dogmat Maryjny. W nieomylną definicję dogmatyczną ubiera prawdę wyznawaną i czczoną w liturgii od starożytności. Co to znaczy, że Maryja jest wniebowzięta? Jakie są podstawy tej doktryny?
W Kościele nikt jej nie podważał, była obecna w różańcowych tajemnicach, w rozwijającym się prężnie kulcie Niepokalanego Serca Maryi. Ta doktryna nie stanowiła nawet problemu w dialogu z prawosławnymi. Co dogmat o Wniebowzięciu Najświętszej Maryi Panny miał dać człowiekowi dotkniętemu traumami XX wieku? Co znaczy dla nas dziś?
„Głupota, której nie tłumaczą żadne słowa” - napisał prezydent Karol Nawrocki na platformie X reagując na antypolski transparent, który pojawił się na stadionie podczas meczu Rakowa Częstochowa z Maccabi Hajfa.
Spotkanie w ramach 3. rundy eliminacji piłkarskiej Ligi Konferencji odbyło w węgierskim Debreczynie. W trakcie spotkania kibice z Izraela wywiesili absolutnie skandaliczny transparent. Izraelscy kibice napisali:
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.