Reklama

Aspekty

Idźcie i ogłoście moim braciom

13 i 14 października Diecezjalny Kongres Stowarzyszeń, Ruchów i Wspólnot dla Nowej Ewangelizacji przeniósł się z Rokitna do Zielonej Góry. To miasto i jego kościoły - parafie stacyjne stały się miejscem głoszenia Jezusa Chrystusa. Ile charyzmatów - tyle sposobów

Niedziela zielonogórsko-gorzowska 43/2012, str. 4-5

[ TEMATY ]

ewangelizacja

Aleksandra Bielecka

Flashmob na zielonogórskim deptaku

Flashmob na zielonogórskim deptaku

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Deptak, sobota, godz. 13. Sympatyczny pan sprzedający płyty CD ścisza swoją muzykę, a z głośnika ustawionego kilka metrów dalej rusza energetyczny rytm. Ktoś zaczyna tańczyć, dołączają się kolejni, jest kolorowo. Przechodnie są zaciekawieni, niektórzy nagrywają komórkami. Tańcząca grupa się rozrasta. O co chodzi, widać dopiero na końcu, kiedy z kartonów tworzy się napis KATOLICY. Flashmob trwa 4 minuty. Przechodnie biją brawo.
- Chodziło nam o to, żeby zwrócić uwagę ludzi na to, że w Kościele katolickim coś się dzieje. Pomysł wzięliśmy z Internetu. Spodobało nam się i stwierdziliśmy, że można to wykorzystać w dobrym celu. Zaangażowało się ok. 30 osób. A przygotowania odbywały się raczej indywidualnie, mieliśmy tylko dwie próby już podczas trwania kongresu. Bardzo się cieszymy, że mogliśmy to zrobić, i mamy nadzieję, że ludzie zwrócili na nas uwagę i że się im podobało - wyjaśnia Stefania Zielonka. Adrianna Rękawiecka dodaje: - Wzięłam udział we flashmobie, ponieważ uważam, że jest to świetny sposób na dotarcie do różnych osób. Również do tych, które nie zgadzają się z takimi formami ewangelizacji. To była taka krótka zaczepka, coś co miało przyciągnąć wzrok.

Modlitwa i głoszenie

Kongres pokazał, że mówić o Chrystusie i mówić o Kościele można na wiele sposobów. Grupy rozmieszczone w parafiach stacyjnych posługiwały zgodnie ze swoim charyzmatem. Uczestnicy kongresu wychodzili poza świątynne mury - jedni, by zaprosić na koncert w Teatrze Lubuskim (recital Marii Bober poświęcony bł. Karolinie Kózkównie), inni, by zaczepić i pogadać, oczywiście o Bogu. Czasami nie trzeba nawet wielu słów, bo w końcu czyż rodzina, która z miłością przyjmuje 9 dzieci, nie jest sama w sobie pięknym znakiem zaufania Panu? Ewangelizować z powodzeniem może też osoba niepełnosprawna, tutaj nie ma właściwie ograniczeń. Świadectwa przeplatały się z informacjami o wspólnotach, tu scenka, tam nabożeństwo w duchu Taizé, noc spowiedzi. Dużo modlitwy (bo bez tego wsparcia niewiele by wyszło), która swój punkt kulminacyjny miała podczas niedzielnej Mszy św. w kościele pw. Ducha Świętego. Tu po raz pierwszy takie tłumy odśpiewały wspólnie wyznanie wiary. Tu też w rozbudowanej procesji z darami 29 parafii przyniosło do ołtarza wiele egzemplarzy Pisma Świętego, Katechizmu Kościoła Katolickiego i tekstów Soboru Watykańskiego II.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Reklama

Jezus nie oszczędzał

Jak zabrać się do ewangelizowania? Pewnych wskazówek dostarczył gość specjalny kongresu ks. Denis Biju-Duval. - Jeżeli w naszym sercu pojawią się te same uczucia, co w sercu Jezusa, poczujemy pragnienie niesienia Dobrej Nowiny owcom bez pasterza. Jezus mówi: „Przyszedłem rzucić ogień”. To określenie Ducha Świętego. On wychodzi z serca Jezusa, aby zapalić całą ziemię. Pierwsza rzecz, do której jesteśmy wezwani, to przyjęcie tego ognia. Jego miłość jest do nas skierowana.
Zbawienie brata i siostry to sprawa zbyt poważna, żeby podchodzić do niej byle jak. - Jezus nie oszczędzał swego czasu. Nie szczędził uwagi, jaką dawał innym ludziom, ich oczekiwaniom, ich cierpieniom. Nie oszczędzał słów. Nie oszczędzał się w podróżach, w trudzie. Nie oszczędzał się w swojej kreatywności, by przekazywać jeszcze lepiej. I w końcu nie oszczędził własnej krwi, żeby nas zbawić. I nie oszczędzał swego miłosierdzia, by dać grzesznikom - którymi jesteśmy - wybaczenie - podkreślał ks. Biju-Duval. - Także my jesteśmy wezwani, by pytać jak Jezus o owce bez pasterza. O wszystkich ludzi, którzy są kochani przez Pana, a o tym nie wiedzą. Dla wielu z nich ta niewiedza przekłada się na poszukiwania w ciemności, na marnowanie życia. W konsumenckim społeczeństwie poszukujemy małych, krótkoterminowych radości. Ale one nie potrafią wypełnić serca. I człowiek pozostaje smutny. Natomiast bycie kochanym przez Ojca to podstawa wypełniającej nas radości i jesteśmy wezwani do przekazania jej innym.

Reklama

Tylko na chwilę

Akcję ewangelizacyjną można zaplanować, ale zupełnie znienacka mogą pojawić się też miłe niespodzianki, o czym przekonał się Miłosz Żurawski: - Kolega w trakcie kongresu spał w akademiku i przy tej okazji zewangelizował ze trzydzieści osób. Ludzie płakali, przyjmowali Jezusa jako swego Pana - opowiada.
Trzeba być też gotowym na odrzucenie, o czym mówili podczas niedzielnej Eucharystii członkowie Odnowy w Duchu Świętym. - Chodziliśmy od drzwi do drzwi. Pukaliśmy do ludzi, by ogłosić im Jezusa Zmartwychwstałego, Jezusa Zwycięzcę. Bywało, że drzwi się nie otwierały w ogóle. Inne uchylały się trochę, ale kiedy domownicy słyszeli, że chcemy rozmawiać o wierze, drzwi się równie szybko zamykały, czasami zdążyliśmy jeszcze wręczyć obrazki, na których było wypisane wyznanie wiary.
Ale były też domy otwarte na Słowo. - Jedno małżeństwo zastrzegło na początku, że to tylko na chwilę, bo nie mają czasu. Ale kiedy zaczęła się rozmowa o tym, jak bardzo Jezus Chrystus nas ukochał, jak oddał siebie, żebyśmy mieli życie, jak możemy otworzyć się na Ducha Świętego i być świadkami wiary - to trwało i trwało, pojawiła się kawa i ciasto, a przecież nie mieli czasu.

W porę i nie w porę - choćby w kawiarni

Uliczni ewangelizatorzy trafili m.in. na giełdę, do hipermarketu, do galerii handlowej. Nie wszędzie szło gładko i przyjemnie - nie wszystkim jakoś podobały się balony z napisami „Rok Wiary” czy „Moi rodzice się za mnie modlą”. Również koszulki z hasłem: „Pamiętaj, abyś dzień święty święcił” okazały się być mocno kontrowersyjne (niedziela, pełno klientów - wszystko jasne?). Ale… - Jak nas wygonili z jednego miejsca, poszliśmy rozdać balony gdzie indziej i wróciliśmy już bez niczego, a i tak dalej głosiliśmy Chrystusa. Tak więc nic nie jest w stanie nas zatrzymać. A ta akcja była bardzo potrzebna, o czym świadczy wiele owocnych rozmów. Bardzo podobało mi się, że przyłączyły się do nas również osoby, które wcześniej się nie zapisały, ale w trakcie kongresu poczuły, że jednak chcą to zrobić - uważa Barbara Szuszkiewicz.
Ważne, żeby mieć jakiś punkt zaczepienia, Słowo Boże i otwartość na działanie Ducha Świętego. Przydaje się też dobry towarzysz. - Zawsze chodzimy minimum w dwójkę, bo Chrystus też wysyłał uczniów po dwóch. Muszę przyznać, że papież, ogłaszając Rok Wiary, trochę nam pomógł, bo podsunął nam główny wątek do zaczynania rozmów z ludźmi. Tak w skrócie chodziło o to, żeby zapytać człowieka o wiarę i sprowokować go do zastanowienia się nad swoim życiem. Świetną metodę opracowały dziewczyny, które zaczepiały klientów w kawiarni - oni mieli ograniczone pole ucieczki, bo już coś zamówili i nie chcieli tak tego zostawić - opowiada Basia. - Takie inicjatywy pokazują przede wszystkim, że co prawda jest dużo oporu czy nawet przyjaznego ignorowania, ale też jest dużo ludzi, którzy naprawdę chcą rozmawiać o Panu Bogu i są głodni chrześcijan, którzy mogą coś o swoim doświadczeniu powiedzieć.

Reklama

Dopiero początek

Czy taka liczba świadectw przejdzie niezauważona? Czas pokaże. Na owoce już czeka ks. Józef Popiel, proboszcz z Łęknicy. - Ci z moich parafian, którzy mogli, przyjechali do kościołów stacyjnych. Po powrocie posłucham ich relacji. Sam zobaczyłem Kościół pełen Ducha, który otworzył się na działanie wiary. To naprawdę było widać. Myślę, że dla uczestników to było bardzo budujące - zobaczyli, że wiarę można wszędzie pokazać. Czy to market, czy to kościół, jestem wierzący i tu, i tu, zawsze przy Chrystusie.
Bo kongres to w założeniu tylko początek. Biskupi wprowadzili swoich diecezjan w Rok Wiary. Czy będzie to czas dobrych zmian, zależy od samych wierzących. Ale w końcu do tego są przecież powołani. Kongres zakończył się przy słowach pieśni „Idźcie i ogłoście moim braciom” - jest tu aż nazbyt wyraźna podpowiedź.

Reklama

Potencjał jest

A oto sprawcy i uczestnicy diecezjalnego kongresu ewangelizacyjnego: Akcja Katolicka, Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży, Stowarzyszenie Rodzin Katolickich, KIK, „Civitas Christiana”, Droga Neokatechumenalna, duszpasterstwa akademickie, Młodzież Franciszkańska, Fraternia, Ruch Światło-Życie, Domowy Kościół, Spotkania Małżeńskie, Wspólnota „Sychar”, Eucharystyczny Ruch Młodych, Caritas, Centrum Ochotników Cierpienia, Cisi Pracownicy Krzyża, Ruch Wiara i Światło, Stowarzyszenie Brata Krystyna, Stowarzyszenie „Tęcza”, Apostolat Trzeźwości, Ruch Rodzin Nazaretańskich, Odnowa w Duchu Świętym, Stowarzyszenie „Wspólnota św. Tymoteusza”, Stowarzyszenie „Kanaan”, Szkoła Maryi, Pustynia w Mieście, Rodzina Radia Maryja, Żywy Różaniec, Apostolat Maryjny, Wspólnota Krwi Chrystusa, Bractwo św. Jakuba, Bractwo Męki Pańskiej, Przyjaciele Paradyża, Apostolstwo Dobrej Śmierci, Rycerstwo Niepokalanej, Wspólnota Królowej Pokoju, Wspólnoty Intronizacji Najświętszego Serca Pana Jezusa. Jest więc potencjał. I chwała Panu!

* * *

BP STEFAN REGMUNT:

- Musimy mieć świadomość naszej misji. Jesteśmy odpowiedzialni za to, aby wszyscy uwierzyli i stali się uczestnikami zbawienia. Bycie człowiekiem wierzącym dzisiaj nie jest łatwe. Żyjemy w społeczeństwie, które z różnych powodów często odwraca się ku takiemu stanowi jak niewiara. Z drugiej strony widzimy, ile jest środowisk kulturalnych i intelektualnych, które się poddają manipulacji współczesnego świata. Europa ze swym nihilizmem religijnym jest tego przykładem. Dlatego też Kościół chce nam pomóc, abyśmy spojrzeli krytycznie na to wszystko, co nas otacza, i jednocześnie spojrzeli krytycznie na samych siebie. I usłyszeli wreszcie to wezwanie, że mamy stać się nowymi ludźmi, mocnymi w wierze.
Ten Rok Wiary jest dedykowany wszystkim ludziom dobrej woli. Ci, którzy są silni w wierze, niech składają świadectwo, że warto być blisko Chrystusa i żyć Jego Ewangelią. Ci, którzy są słabi, powinni szukać sposobów, aby swą wiarę wzmocnić. A ci, którzy są daleko od Boga, muszą usłyszeć o tym wszystkim, co jest związane z byciem chrześcijaninem, aby wiedzieli, z jakich wartości, z jakiej perspektywy, z jakich możliwości rezygnują.
Wiara w zlaicyzowanym świecie czeka na odnowienie.
Spisała Katarzyna Jaskólska

2012-12-31 00:00

Ocena: 0 -1

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Nowa inicjatywa ewangelizacyjna #TenWKtórym

[ TEMATY ]

ewangelizacja

Facebook

geralt/pixabay

Papirus

Papirus

Już w najbliższy wtorek rusza internetowa ewangelizacja pod hasłem #TenWKtórym. W ramach nowego cyklu facebookowych spotkań znani autorzy książek będą na żywo odpowiadać na nurtujące pytania dotyczące wiary, duchowości czy codziennych dylematów.

Inicjatywę przygotowały dwie chrześcijańskie księgarnie - Tolle.pl i Gloria24.pl. - Główną ideą, jaka przyświecała powstaniu obu księgarni była ewangelizacja i głoszenie dobrych treści wśród ludzi. Chcemy to robić na jeszcze szerszą skalę niż dotąd. Nie ma przecież człowieka, który by się nie zmagał ze sobą, ze swoją wiarą czy duchowością - wyjaśnia Paulina Smoroń z Tolle.pl.

CZYTAJ DALEJ

Św. Florian - patron strażaków

Św. Florianie, miej ten dom w obronie, niechaj płomieniem od ognia nie chłonie! - modlili się niegdyś mieszkańcy Krakowa, których św. Florian jest patronem. W 1700. rocznicę Jego męczeńskiej śmierci, właśnie z Krakowa katedra diecezji warszawsko-praskiej otrzyma relikwie swojego Patrona. Kim był ten Święty, którego za patrona obrali także strażacy, a od którego imienia zapożyczyło swą nazwę ponad 40 miejscowości w Polsce?

Zachowane do dziś źródła zgodnie podają, że był on chrześcijaninem żyjącym podczas prześladowań w czasach cesarza Dioklecjana. Ten wysoki urzędnik rzymski, a według większości źródeł oficer wojsk cesarskich, był dowódcą w naddunajskiej prowincji Norikum. Kiedy rozpoczęło się prześladowanie chrześcijan, udał się do swoich braci w wierze, aby ich pokrzepić i wspomóc. Kiedy dowiedział się o tym Akwilinus, wierny urzędnik Dioklecjana, nakazał aresztowanie Floriana. Nakazano mu wtedy, aby zapalił kadzidło przed bóstwem pogańskim. Kiedy odmówił, groźbami i obietnicami próbowano zmienić jego decyzję. Florian nie zaparł się wiary. Wówczas ubiczowano go, szarpano jego ciało żelaznymi hakami, a następnie umieszczono mu kamień u szyi i zatopiono w rzece Enns. Za jego przykładem śmierć miało ponieść 40 innych chrześcijan.
Ciało męczennika Floriana odnalazła pobożna Waleria i ze czcią pochowała. Według tradycji miał się on jej ukazać we śnie i wskazać gdzie, strzeżone przez orła, spoczywały jego zwłoki. Z czasem w miejscu pochówku powstała kaplica, potem kościół i klasztor najpierw benedyktynów, a potem kanoników laterańskich. Sama zaś miejscowość - położona na terenie dzisiejszej górnej Austrii - otrzymała nazwę St. Florian i stała się jednym z ważniejszych ośrodków życia religijnego. Z czasem relikwie zabrano do Rzymu, by za jego pośrednictwem wyjednać Wiecznemu Miastu pokój w czasach ciągłych napadów Greków.
Do Polski relikwie św. Floriana sprowadził w 1184 książę Kazimierz Sprawiedliwy, syn Bolesława Krzywoustego. Najwybitniejszy polski historyk ks. Jan Długosz, zanotował: „Papież Lucjusz III chcąc się przychylić do ciągłych próśb monarchy polskiego Kazimierza, postanawia dać rzeczonemu księciu i katedrze krakowskiej ciało niezwykłego męczennika św. Floriana. Na większą cześć zarówno świętego, jak i Polaków, posłał kości świętego ciała księciu polskiemu Kazimierzowi i katedrze krakowskiej przez biskupa Modeny Idziego. Ten, przybywszy ze świętymi szczątkami do Krakowa dwudziestego siódmego października, został przyjęty z wielkimi honorami, wśród oznak powszechnej radości i wesela przez księcia Kazimierza, biskupa krakowskiego Gedko, wszystkie bez wyjątku stany i klasztory, które wyszły naprzeciw niego siedem mil. Wszyscy cieszyli się, że Polakom, za zmiłowaniem Bożym, przybył nowy orędownik i opiekun i że katedra krakowska nabrała nowego blasku przez złożenie w niej ciała sławnego męczennika. Tam też złożono wniesione w tłumnej procesji ludu rzeczone ciało, a przez ten zaszczytny depozyt rozeszła się daleko i szeroko jego chwała. Na cześć św. Męczennika biskup krakowski Gedko zbudował poza murami Krakowa, z wielkim nakładem kosztów, kościół kunsztownej roboty, który dzięki łaskawości Bożej przetrwał dotąd. Biskupa zaś Modeny Idziego, obdarowanego hojnie przez księcia Kazimierza i biskupa krakowskiego Gedko, odprawiono do Rzymu. Od tego czasu zaczęli Polacy, zarówno rycerze, jak i mieszczanie i wieśniacy, na cześć i pamiątkę św. Floriana nadawać na chrzcie to imię”.
W delegacji odbierającej relikwie znajdował się bł. Wincenty Kadłubek, późniejszy biskup krakowski, a następnie mnich cysterski.
Relikwie trafiły do katedry na Wawelu; cześć z nich zachowano dla wspomnianego kościoła „poza murami Krakowa”, czyli dla wzniesionej w 1185 r. świątyni na Kleparzu, obecnej bazyliki mniejszej, w której w l. 1949-1951 jako wikariusz służył posługą kapłańską obecny Ojciec Święty.
W 1436 r. św. Florian został ogłoszony przez kard. Zbigniewa Oleśnickiego współpatronem Królestwa Polskiego (obok świętych Wojciecha, Stanisława i Wacława) oraz patronem katedry i diecezji krakowskiej (wraz ze św. Stanisławem). W XVI w. wprowadzono w Krakowie 4 maja, w dniu wspomnienia św. Floriana, doroczną procesję z kolegiaty na Kleparzu do katedry wawelskiej. Natomiast w poniedziałki każdego tygodnia, na Wawelu wystawiano relikwie Świętego. Jego kult wzmógł się po 1528 r., kiedy to wielki pożar strawił Kleparz. Ocalał wtedy jedynie kościół św. Floriana. To właśnie odtąd zaczęto czcić św. Floriana jako patrona od pożogi ognia i opiekuna strażaków. Z biegiem lat zaczęli go czcić nie tylko strażacy, ale wszyscy mający kontakt z ogniem: hutnicy, metalowcy, kominiarze, piekarze. Za swojego patrona obrali go nie tylko mieszkańcy Krakowa, ale także Chorzowa (od 1993 r.).
Ojciec Święty z okazji 800-lecia bliskiej mu parafii na Kleparzu pisał: „Święty Florian stał się dla nas wymownym znakiem (...) szczególnej więzi Kościoła i narodu polskiego z Namiestnikiem Chrystusa i stolicą chrześcijaństwa. (...) Ten, który poniósł męczeństwo, gdy spieszył ze swoim świadectwem wiary, pomocą i pociechą prześladowanym chrześcijanom w Lauriacum, stał się zwycięzcą i obrońcą w wielorakich niebezpieczeństwach, jakie zagrażają materialnemu i duchowemu dobru człowieka. Trzeba także podkreślić, że święty Florian jest od wieków czczony w Polsce i poza nią jako patron strażaków, a więc tych, którzy wierni przykazaniu miłości i chrześcijańskiej tradycji, niosą pomoc bliźniemu w obliczu zagrożenia klęskami żywiołowymi”.

CZYTAJ DALEJ

Majowy Męski Różaniec ulicami Piotrkowa

2024-05-04 15:00

[ TEMATY ]

archidiecezja łódzka

Maciej Hubka

W sobotę, 4 maja, ulicami Piotrkowa Trybunalskiego przeszedł Męski Publiczny Różaniec. W wydarzeniu, które odbyło się po raz 62., udział wzięło ponad 60 mężczyzn.

CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję