Reklama

Niedziela Przemyska

Dar Bożego Miłosierdzia

Rok Wiary ogłoszony przez Ojca Świętego Benedykta XVI jest dla każdego człowieka wierzącego szczególną okazją do pogłębienia wiary i zbliżenia się do Boga. Ojciec Święty poprzez Penitencjarię Apostolską dał wiernym możliwość uzyskania odpustu zupełnego po spełnieniu określonych warunków

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W czasie trwania Roku Wiary tj. (…) do 24 listopada 2013 r. wierni mogą zyskać odpust zupełny, dany przez miłosierdzie Boże, od kary doczesnej za swoje grzechy, który będą mogli ofiarować również za dusze wiernych zmarłych. Odpustu tego mogą dostąpić ci, którzy są prawdziwie skruszeni, czyli należycie oczyszczeni w sakramencie pokuty i szczerze pragną być wolni od przywiązania do jakiegokolwiek grzechu” - czytamy w dekrecie abp. Józefa Michalika („O możliwości uzyskania łaski odpustu zupełnego w Roku Wiary w archidiecezji przemyskiej”), skierowanego do wiernych diecezji 16 października br., u progu Roku Wiary.

Poznawanie artykułów Wiary

Odpusty na Rok Wiary można zyskać w różny sposób. Penitencjaria Apostolska wyznaczyła cztery sposoby. Odpust można zyskać biorąc udział w co najmniej trzech konferencjach misji świętych, lub uczestnicząc w trzech wykładach na temat dokumentów Soboru Watykańskiego II czy też Katechizmu Kościoła Katolickiego, wygłaszanych w jakimkolwiek kościele lub stosownym miejscu.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Wyznanie wiary w świętym miejscu

Reklama

Drugim sposobem uzyskania odpustu jest pielgrzymka do bazylik papieskich. Mogą to być cztery bazyliki większe, które znajdują się w Rzymie, ale także bazyliki mniejsze na terenie archidiecezji przemyskiej: Bazylika Archikatedralna św. Jana Chrzciciela i Wniebowzięcia NMP w Przemyślu, Bazylika NMP Bolesnej w Jarosławiu, Bazylika Trójcy Przenajświętszej w Krośnie, Bazylika Zwiastowania Pańskiego w Leżajsku, Bazylika Ducha Świętego w Przeworsku oraz Bazylika Wniebowzięcia NMP w Starej Wsi. Odpust uzyskać można także w kościołach kolegiackich związanych od wieków z szerzeniem nauki chrześcijańskiej: pw. Przemienienia Pańskiego w Brzozowie oraz pw. Bożego Ciała w Jarosławiu. Miejscami, w których wierni mogą dostąpić odpustu w archidiecezji przemyskiej są także sanktuaria: Męki Pańskiej i NMP w Kalwarii Pacławskiej, NMP w Borku Starym (Ojcowie Dominikanie), NMP Nieustającej Pomocy w Domaradzu, NMP Bolesnej w Haczowie, NMP w Hyżnem, NMP Bieszczadzkiej w Jasieniu, NMP Królowej Nieba i Ziemi w Jaśliskach, NMP Matki Pocieszenia w Jodłówce, NMP Szkaplerznej w Łańcucie, NMP Matki Pięknej Miłości w Polańczyku, NMP Matki Pocieszenia w Sanoku (Ojcowie Franciszkanie), NMP Matki Dobrej Nadziei w Tuligłowach, NMP Pocieszycielki Strapionych w Wielkich Oczach, NMP Matki Nowego Życia w Zagórzu, św. Michała Archanioła i bł. Bronisława Markiewicza w Miejscu Piastowym, św. Jana z Dukli w Dukli (Ojcowie Bernardyni), św. Józefa Sebastiana Pelczara w Korczynie, św. Andrzeja Boboli w Strachocinie oraz świątynie wskazane przez Metropolitę: pw. Podwyższenia Krzyża w Klimkówce - ze względu na kult Krzyża Pańskiego jako znaku wiary, pw. Narodzenia NMP w Krośnie (Ojcowie Franciszkanie) - ze względu na kult obrazu NMP Obrończyni Wiary, pw. św. Doroty w Markowej - ze względu na heroiczne świadectwo wiary Sług Bożych Rodziny Ulmów. By uzyskać odpust należy w tych wskazanych miejscach wziąć udział w nabożeństwie, bądź pomodlić się, a na zakończenie pobożnie odmówić „Ojcze nasz”, Wyznanie Wiary, i wezwanie do Matki Bożej lub świętych.

Publiczne wyznanie wiary w uroczystej celebracji

W każdym kościele i kaplicy odpustu mogą dostąpić wierni, którzy zgromadzą się na uroczystej Eucharystii lub Liturgii Godzin i odmówią w niej Wyznanie Wiary w jakiejkolwiek uznanej formie w następujące, wyznaczone przez Metropolitę Przemyskiego dni Roku Wiary: 8 grudnia 2012 - uroczystość Niepokalanego Poczęcia NMP, 25 grudnia 2012 - uroczystość Narodzenia Pańskiego, 6 stycznia 2013 - uroczystość Objawienia Pańskiego, 11 lutego 2013 - wspomnienia Matki Bożej z Lourdes, 22 lutego 2013 - święto Katedry św. Piotra, 19 marca 2013 - uroczystość św. Józefa Oblubieńca NMP, 8 kwietnia 2013 - uroczystość Zwiastowania Pańskiego, 3 maja 2013 - uroczystość NMP Królowej Polski, Głównej Patronki Archidiecezji, 7 czerwca 2013 - uroczystość Najświętszego Serca Pana Jezusa, 29 czerwca 2013 - uroczystość Świętych Apostołów Piotra i Pawła, 6 sierpnia 2013 - święto Przemienienia Pańskiego, 15 sierpnia 2013 - uroczystość Wniebowzięcia NMP, 14 września 2013 - święto Podwyższenia Krzyża Świętego.

Odnowienie przyrzeczeń chrzcielnych

Odpustu może także dostąpić wierny w dniu dowolnie wybranym podczas Roku Wiary za pobożne nawiedzenie kaplicy chrzcielnej lub innego miejsca, w którym otrzymał chrzest i w którym odnowi przyrzeczenia chrzcielne.

„Odpust zupełny mogą uzyskać także osoby, które z poważnych przyczyn nie mogą spełnić wyżej wymienionych warunków (na przykład mniszki klauzurowe, osoby chore, starsi, więźniowie), jeśli będą jednoczyć się duchowo, na przykład podczas transmisji telewizyjnych lub radiowych z uroczystości Roku Wiary pod przewodnictwem Ojca Świętego lub biskupa diecezjalnego i odmówią Ojcze nasz, Wyznanie Wiary oraz inne modlitwy odpowiadające celom Roku Wiary, ofiarowując jednocześnie swoje cierpienia czy też trud własnego życia” - wyjaśnia w dekrecie abp Józef Michalik.

Troska o zyskanie odpustu zupełnego jest okazją do pogłębienia wiary oraz dawania świadectwa chrześcijańskiego życia. Zechciejmy z niej skorzystać.

2012-12-31 00:00

Oceń: +2 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Usprawiedliwieni przez wiarę w Chrystusa

Prawda o darmowym usprawiedliwieniu przez wiarę w Chrystusa jest dla wielu katolików wciąż nieznana. Czy wynika to z nieznajomości Biblii? Czy jest zbyt trudna w zrozumieniu? Czy wynika z przekonania, że tylko przez dobre uczynki człowiek może być zbawiony? Wyjątkową okazją do przypomnienia tej prawdy była „Wspólna deklaracja w sprawie nauki o usprawiedliwieniu” (WDU), podpisana 31 października 1999 r. w Augsburgu przez przedstawicieli Kościoła katolickiego i Światowej Federacji Luterańskiej. Dokument ten stał się kamieniem milowym w próbach pokonania rozbieżności co do nauki o usprawiedliwieniu, istniejących między kontynuatorami Marcina Lutra i Kościołem katolickim. Uzyskano konsensus, który stanowi epokowe znaczenie na drodze luterańsko-katolickiej ekumenii, zatwierdzony przez Magisterium Kościoła. W ten sposób Kościół postawił w centrum uwagi wszystkich chrześcijan temat ludzkiego zbawienia, który dzisiaj ludziom niewiele mówi. Utrata świadomości grzechu spowodowała, że dzisiejszy człowiek nie rozpoznaje działania łaski, co jest niewątpliwie powodem dechrystianizacji życia. W Deklaracji zawarte jest życzenie, by wspólna doktryna na temat usprawiedliwienia weszła w życie, stając się częścią doświadczenia wszystkich wierzących, a nie tylko przedmiotem dyskusji teologów. Uczyńmy więc zadość temu życzeniu. W Liście św. Pawła do Rzymian czytamy: „Wszyscy bowiem zgrzeszyli i pozbawieni są chwały Bożej, a dostępują usprawiedliwienia darmo, z Jego łaski, przez odkupienie, które jest w Chrystusie Jezusie” (Rz 3, 23-24). Czym jest usprawiedliwienie? Jest ono odpuszczeniem grzechów, działaniem Bożym, które grzesznego człowieka czyni sprawiedliwym, czyli świętym. Opisując zbawcze działanie Boże w akcie usprawiedliwienia, wskazuje się na Jezusa, który sam wychodzi naprzeciw człowiekowi i darmo gładzi jego grzech. Usprawiedliwienie jest uświęceniem i odnowieniem wnętrza człowieka przez dobrowolne przyjęcie łaski, dzięki jego współpracy z Bogiem. Oznacza więc łaskę otrzymaną w sakramencie i zmieniającą grzesznika w sposób wewnętrzny w nowe stworzenie. Wciąż jednak pozostaje w człowieku skłonność do grzechu, która sama w sobie nie jest grzechem, staje się nim dopiero, gdy na niego przyzwolimy. W akcie usprawiedliwienia Bóg wyprowadza człowieka z jego grzechu i otwiera przed nim nową, właściwą relację do samego siebie. Pod wpływem zarzutów stawianych przez reformację Sobór Trydencki (1545-63) podał formułę katolicką, która łączyła wiarę i dobre uczynki: „Nie jesteśmy zbawieni przez dobre uczynki, ale też nie ma zbawienia bez dobrych uczynków”. Wobec jednostronnego podkreślenia wiary przez protestantów katolickie kaznodziejstwo podjęło przypomnienie o dobrych uczynkach i osobistym udziale człowieka w zbawieniu. Skutek był taki, że wielu katolików przez całe swoje życie nie słyszało nigdy jasno orędzia o darmowym usprawiedliwieniu przez wiarę. Sprawiedliwość Boża - w przekonaniu Marcina Lutra - nie oznacza karania czy też zemsty ze strony Boga w stosunku do człowieka, przeciwnie, jest aktem, przez który Bóg czyni człowieka sprawiedliwym. Św. Augustyn dużo wcześniej napisał: „Podobnie sprawa się ma ze sprawiedliwością Bożą, która dzięki Jego darowi czyni nas sprawiedliwym”. Pojęcie sprawiedliwości Bożej wyjaśnia św. Paweł w Liście do Tytusa: „Gdy zaś ukazała się dobroć i miłość Zbawiciela naszego, Boga, do ludzi, nie ze względu na sprawiedliwe uczynki, jakie spełniliśmy, lecz z miłosierdzia swego zbawił nas przez obmycie odradzające i odnawiające w Duchu Świętym” (Tt 3, 45). Sprawiedliwość Boża jest więc dobrocią i miłością Boga, Jego miłosierdziem.
CZYTAJ DALEJ

A jednak młodzi „są światłem” - nietypowa obrona pracy dyplomowej na UKSW. I gratuluję Wspólnocie Dom Przymierza

W takiej obronie dyplomu na UKSW jeszcze nie uczestniczyłam! A to za sprawą studentki dziennikarstwa, która napisała pracę licencjacką podyktowaną pasją i… misją! Brzmi dziwnie? Już wyjaśniam, o co właściwie chodzi.

Wraz z innymi członkami komisji egzaminacyjnej siedzimy w sali wykładowej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. Mamy wrażenie, że upał dochodzi do 50 stopni Celsjusza. Kolejni studenci, ocierając pot z czoła, dzielnie wchodzą na końcowy egzamin połączony z obroną pracy, z reguły zachwycają odpowiedziami, dojrzałymi sądami – są już jacyś inni, niż wtedy, gdy rozpoczynali studia. „W czasie dorośli”, jak rzekłby poeta. Promotorzy i recenzenci prac są dumni, im także udziela się nastrój wielkiego święta. I tak jest faktycznie co roku. Dlatego tak bardzo lubię ten czas na uczelni.
CZYTAJ DALEJ

Leon XIV przyjechał na urlop do Castel Gandolfo, gdzie spędzi dwa tygodnie

2025-07-06 18:25

[ TEMATY ]

wakacje

urlop

Castel Gandolfo

Papież Leon XIV

PAP/EPA

Papież Leon XIV przyjechał na urlop do Castel Gandolfo

Papież Leon XIV przyjechał na urlop do Castel Gandolfo

Papież Leon XIV przyjechał w niedzielę po południu do podrzymskiej rezydencji w Castel Gandolfo, gdzie będzie wypoczywać przez dwa tygodnie, do 20 lipca. Po przyjeździe do miasteczka papież pozdrowił czekających na niego ludzi.

Leon XIV spędzi urlop w Villa Barberini na terenie papieskiej posiadłości, a nie w Pałacu Apostolskim, jak wcześniej Benedykt XVI, Jan Paweł II i inni papieże. Pałac został w 2016 roku zamieniony na muzeum przez Franciszka, który w czasie 12 lat pontyfikatu nigdy tam nie wypoczywał.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję