Od 15 listopada 2012 r. w skład floty Polskich Linii Lotniczych LOT wchodzi boeing 787 Dreamliner (z ang. „liniowiec marzeń”). Samolot ten ma być realizacją marzeń o nowoczesnym lotnictwie. W 2007 r. Boeing zaprezentował uroczyście pierwszy egzemplarz nowego samolotu pasażerskiego 787. W obecności tysięcy zaproszonych gości samolot wytoczono z olbrzymiego hangaru w miejscowości Everett (40 km na północ od Seattle, w stanie Waszyngton). Pierwszy oblot odbył się 15 grudnia 2009 r.
Supernowoczesna maszyna
Dziś liczba zamówień na ten samolot, którego cena katalogowa wynosi od 150 do 206 mln dol., przekroczyła już 800 sztuk. Jako pierwsze w świecie japońskie linie lotnicze ANA w 2011 r. rozpoczęły eksploatację tej supernowoczesnej maszyny. Pierwszy seryjny egzemplarz został dostarczony do Japonii we wrześniu 2011 r., z trzyletnim opóźnieniem z powodu perturbacji produkcyjnych, i 26 października odbył inauguracyjny rejs z Tokio do Hongkongu. Od 1 listopada 2011 r. boeing 787 znajduje się w regularnej eksploatacji ANA.
Pomóż w rozwoju naszego portalu
Polskie Linie Lotnicze LOT będą mogły przekonać się o tym wraz ze swoimi pasażerami już 14 grudnia br., podczas pierwszego komercyjnego lotu z Warszawy do Pragi. Na przełomie roku samolot będzie latał również do Wiednia, Monachium, Frankfurtu, Hanoweru, Kijowa, Budapesztu oraz Brukseli, a w styczniu 2013 r. rozpocznie swoje pierwsze rejsy międzykontynentalne.
Rewolucja w lotnictwie pasażerskim
Reklama
Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technicznym boeing 787 ma szansę stać się rewolucją w lotnictwie pasażerskim. O boeingu 787 Dreamliner mówi się jako o najnowocześniejszym samolocie pasażerskim świata. Ma on bowiem wiele cech, które wyróżniają go spośród innych samolotów skonstruowanych do tej pory. Zastosowane w nim rozwiązania techniczne są całkowicie rewolucyjne w przemyśle lotniczym. Kiedy porównamy 787 z innymi samolotami pasażerskimi, dochodzimy do wniosku, że zmienia się tam bardzo wiele, z dbałością i precyzją o wszelkie szczegóły włącznie. Samolot wykonano z kompozytów włókien węglowych, aluminium i tytanu, które są bardziej wytrzymałe i mniej podatne na korozję, co także znacznie zmniejsza masę maszyny. Rozpiętość skrzydeł boeinga 787 to 60 m, a długość maszyny - 57 m.
Reklama
Dzięki zastosowaniu nowoczesnych silników Rolls-Royce’a i General Electric boeing 787 będzie o 50 proc. cichszy, a także o blisko 20 proc. oszczędniejszy w zużyciu paliwa w porównaniu z podobnymi samolotami tej klasy i wielkości. Jest zatem przyjazny środowisku naturalnemu dzięki niskiej emisji spalin. Stworzono lekki, ekonomiczny oraz szybki samolot z nowoczesnym wnętrzem, który na swój pokład może zabrać od 210 do 330 pasażerów, w zależności od konfiguracji miejsc siedzących. Jego zasięg waha się od 14,2 do 15,2 tys. km. Przestrzeń pasażerska znacznie różni się od innych samolotów. Poszerzono przejścia i fotele. Okna, większe o 65 proc. od okien w innych samolotach, są wyposażone w najnowocześniejszy elektroniczny system przyciemniania. Zastosowano tu nowatorską technologię fotoelektrochromatyczną. Dzięki temu za pomocą jednego przycisku możemy dowolnie ściemniać lub rozjaśniać szybę, zgodnie ze swoimi preferencjami. Również system diod w oświetleniu kabiny, symulujący naturalny dobowy rytm (zachód, wschód słońca), ma pomóc pasażerom przystosować się do zmiany czasu, np. ciemnoniebieskie światło daje wrażenie nocy, jasnożółte - poranka. Na pokładzie 787 zwraca uwagę duża przestrzeń, która sprawia, że ogarnia nas poczucie spokoju. Taki efekt uzyskano dzięki wysokiemu sufitowi, nowoczesnej architekturze wnętrza oraz wspomnianej grze świateł. Dzięki tym udogodnieniom po trwającym wiele godzin rejsie pasażer wyjdzie z samolotu mniej zmęczony.
Ciśnienie panujące w samolocie będzie takie jakie panuje na wysokości ok. 1000 m n.p.m., podczas gdy w dotychczas produkowanych samolotach standardem ciśnienia była wysokość ponad 2200 m n.p.m. Nowatorskie rozwiązania w systemie klimatyzacji zapewnią wilgotność powietrza na poziomie 15 proc., co zdecydowanie poprawi komfort pasażerów w porównaniu z dotychczas stosowanymi tego typu systemami w samolotach. Dreamliner wyposażony jest w specjalne filtry ozonowe, które oczyszczają powietrze z roztoczy i grzybów.
Wiele systemów, zasilanych w dotychczas produkowanych samolotach sprężonym powietrzem z silników, będzie teraz elektrycznych: klimatyzacja, system rozruchu silników, hamulce. Pozwala to, oczywiście, znacznie zwiększyć wydajność silników. Nowoczesny kokpit posiada nie tylko monitory komputerowe, ale i system Head-Up Display. Pilot na wysokości oczu na szybie ma „przezroczysty” wyświetlacz, który podaje dane dotyczące lotu. Jest to technologia, która była do tej pory stosowana w lotnictwie wojskowym, informująca pilota o wysokości, prędkości czy ścieżce schodzenia. Dzięki niej pilot może jednocześnie patrzeć na wyświetlacz i obserwować to, co się dzieje na zewnątrz samolotu. Nowością jest również ekran przeznaczony na elektroniczne „checklisty” (listy czynności kontrolnych) czy mapy elektroniczne. Ważny dla pasażera jest też system zmniejszający odczucie poziomu turbulencji.
Nowa era LOT-u
Reklama
PLL LOT jako pierwszy europejski przewoźnik wejdzie w posiadanie boeinga 787. Do floty LOT-u dołączy w najbliższych miesiącach 5 tego typu maszyn, w przyszłości kolejne 3. Wersja zakupiona przez naszego przewoźnika ma konfigurację trzyklasową. Klasa biznes jest ekskluzywnie urządzona. Znajduje się tam 18 szerokich, komfortowych foteli rozkładanych do pozycji leżącej, tzw. full-flat, w układzie 2-2-2. Po raz pierwszy LOT wprowadza na swoim pokładzie nową klasę premium economy, mieszczącą 21 foteli. W tej klasie fotele są bardziej komfortowe i zdecydowanie większe, a dodatkowo rozkładają się do pozycji półleżącej. W podłokietniku każdego z nich zamontowany jest monitor. W klasie ekonomicznej jest on wbudowany w poprzedzający fotel. Monitory posiadają port USB i gniazdo elektryczne.
LOT w miarę powiększania floty maszyn 787 zacznie wycofywać z eksploatacji wysłużone boeingi 767. Kolejny, drugi egzemplarz boeinga 787 LOT ma otrzymać na początku stycznia 2013 r., trzeci - w końcu stycznia, czwarty - na początku lutego i piąty - na początku marca. Kolejne 3 egzemplarze mają być dostarczone w latach 2014-15.
Szkolenia pilotów
Ponad 100 pilotów LOT-u zakwalifikowano do szkolenia na samolot boeing 787 Dreamliner. Szkolenia oprócz zajęć teoretycznych objęły też wiele godzin ćwiczeń w symulatorach. Część pilotów odbyła szkolenia w Gatwick w Wielkiej Brytanii pod Londynem, a część w Seattle w Stanach Zjednoczonych. Szkolenie trwa, w zależności od posiadanych przez pilotów uprawnień, od 5 do 21 dni. Pilotom, którzy latają na dalekodystansowych boeingach 767, najłatwiej jest przejść te szkolenia. W ich ramach piloci zapoznają się z rozmieszczeniem przyrządów w kokpicie, uczą się procedur związanych ze startem, lądowaniem, lotem na planowanych trasach oraz czynnościami w sytuacjach awaryjnych.
PLL LOT modernizuje znacznie swoją flotę. Rejsy krajowe, realizowane wspólnie z EuroLOT-em, obsługują już nowoczesne bombardiery, które zastąpiły wysłużone ATR-y. Flotę boeingów 737 zamienia się na brazylijskie embraery 195 i ich modele 170 i 175. Średni wiek tych samolotów wynosi 4,5 roku. Dzięki tym zmianom w 2013 r. linia stanie się jedną z nielicznych mających „najmłodsze” wiekowo samoloty w Europie.
* * *
MODLITWA W INTENCJI LOTNIKÓW
Gdy chodziłeś, Panie, po ziemi,
nie było jeszcze samolotów.
Kazałeś nam patrzeć
na ptaki niebieskie.
Człowiek patrzył dobrze
i nauczył się latać w powietrzu
szybciej i dalej niż ptaki.
Dziękujemy Ci,
że pozwalasz nam
podpatrywać tajemnice,
które zostawiłeś w świecie,
że kazałeś nam czynić
sobie ziemię poddaną.
Dziękujemy Ci
za dobrych lotników.
Pozwól im odczuć,
jak piękne jest niebo,
a gdy wrócą na ziemię,
niech zatęsknią za tym,
co jest na górze.
* * *
Ks. Cezary Chwilczyński - autor tekstu jest dyrektorem katolickiego Radia Rodzina we Wrocławiu, redaktorem edycji wrocławskiej „Niedzieli”, byłym pracownikiem Polskich Linii Lotniczych LOT.