Reklama

Konkurs świąteczny rozstrzygnięty!

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

W numerze na Boże Narodzenie zaproponowaliśmy naszym czytelnikom udział w konkursie, w którym nagrody związane były ze znanymi polskimi sportowcami i aktorami. Żeby wziąć w nim udział, wystarczyło przysłać na adres redakcji krótką wypowiedź, dlaczego czytają Państwo Niedzielę i które tematy są dla Was najciekawsze.

Dziękujemy wszystkim za udział w konkursie i ciekawe uwagi dotyczące naszego tygodnika. Poniżej publikujemy listę nagrodzonych.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Koszulkę z podpisem Roberta Lewandowskiego i zawodników powołanych do kadry na mecz z San Marino otrzymuje Tomasz Zaprutko (Skórzew).

Pozostałe upominki, czyli zdjęcia i kartki z podpisami wybitnych osobowości otrzymują:

Kazimierz Androszczyszyn – Skawina

Filip Augustyn – Kolbuszowa

Włodzimierz Balicki – Wiśniowa

Emilia Baszczyńska – Ozorków

Regina Bielicka – Ostrołęka

Anna Brzozowska – Łapy

Zdzisław Chorążykiewicz – Przemyśl

Katarzyna Cymer – Częstochowa

Andrzej Czerniak – Oleszyce

Teresa Dąbrowska – Blizanów

Zofia Derej – Klucze-Chechło

Arkadiusz Dębiak – Cmolas

Edward Dobek – Moszczenica

Elżbieta Domino – Tyczyn

Małgorzata Dziwisz – Spytkowice

Wanda Feliniak – Zgierz

Aneta Folwarska – Sarnaki

Teresa Frach – Bychawa

Tadeusz Frączek – Rakszawa

Bożena Fulas – Sosnowiec

Aleksandra Gałka – Wschowa

Reklama

Bronisława Garsteck – Widuchowa

Aneta Gawrońska – Kielce

Urszula Gruszecka – Zamość

Stanisław i Stanisława Baj – Leżajsk

Bożena Jabłońska – Gdynia

Izabela Jaworska – Zgierz

Jolanta Juremin – Wrocław

Wiesław Kaczyński – Komarówka Podlaska

Witold Kastelik – Markuszów

Jan Kielar – Łańcut

Tadeusz Klimpel – Jarocin

Elżbieta Kobiałka – Rzeszów

Magdalena Kochanowicz – Bielsko-Biała

Ewa Kojro – Milówka

Michał Kornas – Miączyn k. Zamościa

Mirosław Koterbski – Świeradów-Zdrój

Danuta Kowalczyk – Mysłakowice

Leokadia Kowalska – Warszawa

Agata Król – Strachówka

Bogusław Król – Chorzów

Tomasz Kuchta – Gryfino

Józef Kukulak – Dzianisz

Stanisław Kulpa – Nysa

Marianna Kupka – Panki

Elżbieta Lewandowska – Poznań

Józef Luberda – Rabka-Zdrój

Stanisław Małolepszy – Lublin

Małgorzata Mierzwińska – Jelenia Góra

Teresa Mikoda – Oława

Bernard Mikołajczyk – Milicz

Marcin Mirewski – Kazimierza Wielka

Julianna Moźdżeń – Kazimierza Wielka

Wacława Mysiak – Dębica

Barbara Oksimowicz – Białystok

Barbara Olszewska – Przemków

Piotr Paszkowski – Łódź

Renata Pawłowska – Poznań

Iwona Pichitko – Jarosław

Adam Płauszewski – Kobylanka

Brygida Romanowicz – Głubczyce

Reklama

Krzysztof Smagacz – Tarnów

Elżbieta Sosińska – Wrocław

Bogdan Stachurski – Włoszczowa

Stanisława Suchota – Drohiczyn

Marek Suchota – Drohiczyn

Adam Szczypior – Kamyk

Mateusz Szmyt – Bełchatów

Janina Sznejwajs – Iwanowice

Antoni Szulierz – Piekary Śląskie

Hubert Śpiewla – Rzeszów

Janina Świergoń – Szczebrzeszyn

Agnieszka Świetlik – Toruń

Grzegorz Turlejski – Kamieńsk

E. W. Maciażek – Rudniki k. Zawiercia

Dariusz Waszajło – Ełk

Krystyna Wilk – Żagań

Zbigniew Wojnowski – Bytom

Krystyna Wojt – Wrocław

Jerzy Wysocki – Częstochowa

Zofia Zachmann – Mszana Dolna

Krzysztof Ziarko – Milicz

Zbigniew Zimucki – Karwiany

** OBOWIĄZEK INFORMACYJNY:

Biorąc udział w konkursie wyrażają Państwo zgodę na publikację danych osobowych (imię i nazwisko, miejsce zamieszkania) w Tygodniku Katolickim "Niedziela" oraz na stronie internetowej www.niedziela.pl. Dane te zostaną opublikowane tylko i wyłącznie osób nagrodzonych w konkursie.

W organizacji został wyznaczony Inspektor Ochrony Danych. Dane kontaktowe do Inspektora Ochrony Danych: [tel: 506 744 552] [MAIL: rodo@niedziela.pl].

Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane w celu przeprowadzenia KONKURSU.

Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane na podstawie udzielonej przez Pani/Pana zgody na ich przetwarzanie (zgłoszenie do konkursu jest wyrażeniem zgody).

Reklama

Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane innym odbiorcom danych.

Pani/Pana dane osobowe będą przetwarzane tylko i wyłącznie przez okres czasu wymagany do zakończenia procesu konkursu.

Ma Pani/Pana prawo dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody, a także prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Podaje Pani/Pana swoje dane dobrowolnie.

Redakcja Tygodnika Katolickiego "Niedziela"
ul. 3 Maja 12 42-200 Częstochowa tel: 34 369 43 22

2022-02-22 11:32

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Krzyż to nie koniec – o cierpieniu i Wielkim Piątku w świetle życia i nauczania św. Jana Pawła II

2025-04-18 11:39

[ TEMATY ]

krzyż

Wielki Piątek

św. Jan Paweł II

arch. KUL

„Nie lękajcie się przyjąć Chrystusa i Jego krzyża” — te słowa, wypowiedziane przez Jana Pawła II w homilii na rozpoczęcie pontyfikatu 22 października 1978 roku, zapowiadały kierunek jego całego życia i nauczania. Krzyż nie był dla niego symbolem klęski, lecz drogą do miłości. A Wielki Piątek — nie końcem, ale tajemniczym przejściem w stronę zmartwychwstania.

Wielki Piątek to dzień ciszy. Milkną organy w kościołach, gasną światła, a ołtarz zostaje ogołocony — jakby cały świat na chwilę wstrzymał oddech wobec niewypowiedzianej tajemnicy krzyża. To dzień, który stawia pytania, ale nie zawsze udziela odpowiedzi. Św. Jan Paweł II swoim życiem i nauczaniem pokazał, że właśnie w cierpieniu można odnaleźć sens, nadzieję i głębię człowieczeństwa.
CZYTAJ DALEJ

Dlaczego godzina dziewiąta jest godziną piętnastą?

Niedziela lubelska 16/2011

Triduum Paschalne przywołuje na myśl historię naszego zbawienia, a tym samym zmusza do wejścia w istotę chrześcijaństwa. Przeżywanie tych najważniejszych wydarzeń zaczyna się w Wielki Czwartek przywołaniem Ostatniej Wieczerzy, a kończy w Wielkanocny Poranek, kiedy zgłębiamy radosną prawdę o zmartwychwstaniu Chrystusa i umacniamy nadzieję naszego zmartwychwstania. Wszystko osadzone jest w przestrzeni i czasie. A sam moment śmierci Pana Jezusa w Wielki Piątek podany jest z detaliczną dokładnością. Z opisu ewangelicznego wiemy, że śmierć naszego Zbawiciela nastąpiła ok. godz. dziewiątej (Mt 27, 46; Mk 15, 34; Łk 23, 44). Jednak zastanawiający jest fakt, że ten ważny moment w zbawieniu świata identyfikujemy jako godzinę piętnastą. Uważamy, że to jest godzina Miłosierdzia Bożego i w tym czasie odmawiana jest Koronka do Miłosierdzia Bożego. Dlaczego zatem godzina dziewiąta w Jerozolimie jest godziną piętnastą w Polsce? Podbudowani elementarną wiedzą o czasie i doświadczeniami z podróży wiemy, że czas zmienia się wraz z długością geograficzną. Na świecie są ustalone strefy, trzymające się reguły, że co 15 długości geograficznej czas zmienia się o 1 godzinę. Od tej reguły są odstępstwa, burzące idealny układ strefowy. Niemniej, faktem jest, że Polska i Jerozolima leżą w różnych strefach czasowych. Jednak jest to tylko jedna godzina różnicy. Jeśli np. w Jerozolimie jest godzina dziewiąta, to wtedy w Polsce jest godzina ósma. Zatem różnica czasu wynikająca z położenia w różnych strefach czasowych nie rozwiązuje problemu zawartego w tytułowym pytaniu, a raczej go pogłębia. Jednak rozwiązanie problemu nie jest trudne. Potrzeba tylko uświadomienia niektórych faktów związanych z pomiarem czasu. Przede wszystkim trzeba mieć na uwadze, że pomiar czasu wiąże się zarówno z ruchem obrotowym, jak i ruchem obiegowym Ziemi. I od tego nie jesteśmy uwolnieni teraz, gdy w nauce i technice funkcjonuje już pojęcie czasu atomowego, co umożliwia jego precyzyjny pomiar. Żadnej precyzji nie mogło być dwa tysiące lat temu. Wtedy nawet nie zdawano sobie sprawy z ruchów Ziemi, bo jak wiadomo heliocentryczny system budowy świata udokumentowany przez Mikołaja Kopernika powstał ok. 1500 lat później. Jednak brak teoretycznego uzasadnienia nie zmniejsza skutków odczuwania tych ruchów przez człowieka. Nasze życie zawsze było związane ze wschodem i zachodem słońca oraz z porami roku. A to są najbardziej odczuwane skutki ruchów Ziemi, miejsca naszej planety we wszechświecie, kształtu orbity Ziemi w ruchu obiegowym i ustawienia osi ziemskiej do orbity obiegu. To wszystko składa się na prawidłowości, które możemy zaobserwować. Z tych prawidłowości dla naszych wyjaśnień ważne jest to, że czas obrotu Ziemi trwa dobę, która dzieli się na dzień i noc. Ale dzień i noc na ogół nie są sobie równe. Nie wchodząc w astronomiczne zawiłości precyzji pomiaru czasu możemy przyjąć, że jedynie na równiku zawsze dzień równy jest nocy. Im dalej na północ lub południe od równika, dystans między długością dnia a długością nocy się zwiększa - w zimie na korzyść dłuższej nocy, a w lecie dłuższego dnia. W okolicy równika zatem można względnie dokładnie posługiwać się czasem słonecznym, dzieląc czas od wschodu do zachodu słońca na 12 jednostek zwanych godzinami. Wprawdzie okolice Jerozolimy nie leżą w strefie równikowej, ale różnica między długością między dniem a nocą nie jest tak duża jak u nas. W czasach życia Chrystusa liczono dni jako czas od wschodu do zachodu słońca. Część czasu od wschodu do zachodu słońca stanowiła jedną godzinę. Potwierdzenie tego znajdujemy w Ewangelii św. Jana „Czyż dzień nie liczy dwunastu godzin?” (J. 11, 9). I to jest rozwiązaniem tytułowego problemu. Godzina wschodu to była godzina zerowa. Tymczasem teraz godzina zerowa to północ, początek doby. Stąd współcześnie zachodzi potrzeba uwspółcześnienia godziny śmierci Chrystusa o sześć godzin w stosunku do opisu biblijnego. I wszystko się zgadza: godzina dziewiąta według ówczesnego pomiaru czasu w Jerozolimie to godzina piętnasta dziś. Rozważanie o czasie pomoże też w zrozumieniu przypowieści o robotnikach w winnicy (Mt 20, 1-17), a zwłaszcza wyjaśni dlaczego, ci, którzy przyszli o jedenastej, pracowali tylko jedną godzinę. O godzinie dwunastej zachodziło słońce i zapadała noc, a w nocy upływ czasu był inaczej mierzony. Tu wykorzystywano pianie koguta, czego też nie pomija dobrze wszystkim znany biblijny opis.
CZYTAJ DALEJ

Wielki Czwartek

2025-04-18 22:55

Biuro Prasowe AK

    - Została ta śmierć przemieniona mocą Chrystusowej miłości w dar życia, który nieustannie sprawowany jest w każdej Mszy św., będącej pamiątką Jego nieskończonej miłości – mówił abp Marek Jędraszewski w czasie Mszy Wieczerzy Pańskiej, sprawowanej w katedrze na Wawelu.

W czasie homilii abp Marek Jędraszewski wskazał na siedem odsłon tego „wyjątkowego wieczoru i nocy, do których od samego początku zdążała publiczna działalność Jezusa z Nazaretu”. Po pierwsze były to wieczór i noc „paschalnej wieczerzy”, po drugie – „miłości służebnej”. W tym kontekście metropolita krakowski zwrócił uwagę na gest umycia nóg Apostołów przez Jezusa oraz słowa ustanowienia Eucharystii. – Poprzez te słowa Pan Jezus przemienił swoją śmierć, to co go miało spotkać nazajutrz na krzyżu, w dar z siebie samego, na dar ofiarny odkupienia. To ciało miało być wydane za nas. Jego krew miała być przelana za nasze grzechy. To był Jego dar z siebie do końca – mówił arcybiskup, zaznaczając, że dlatego Eucharystia jest dziękczynieniem za dar śmierci Chrystusa. – Została ta śmierć przemieniona mocą Chrystusowej miłości w dar życia, który nieustannie sprawowany jest w każdej Mszy św., będącej pamiątką Jego nieskończonej miłości – dodawał.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję