Prezydent Warszawy spotkał się z dyrektorami stołecznych teatrów na scenie „Ateneum”. Kaczyński obiecał, że będzie więcej pieniędzy na premiery, modernizację lokali.
To pierwsze tego rodzaju spotkanie prezydenta Kaczyńskiego z dyrektorami teatrów. Kultura znalazła się w programie obietnic wyborczych obecnego prezydenta tuż za kwestiami
bezpieczeństwa oraz edukacji. W stolicy jest 17 teatrów zarządzanych przez miasto.
W tym roku stołeczne teatry otrzymają z budżetu miasta 65 mln zł, a więc o 8 mln zł więcej niż w roku poprzednim. Obecne władze Warszawy utworzyły funkcjonujące
od stycznia Biuro Teatrów. Powołano zespół, który oszacuje, w jaki sposób VAT, którym państwo obłożyło bilety wpłynie na zbilansowanie się kosztów placówek teatralnych.
Dyrektorzy teatrów narzekają na trudną sytuację finansową swoich placówek. Większość funkcjonuje w wynajmowanych pomieszczeniach, co znacznie podwyższa koszty utrzymania. Miasto planuje
wykupić od prywatnych właścicieli budynek Teatru Rozmaitości, Kwadratu oraz kilka pomieszczeń dla Teatru Współczesnego. Z końcem roku kończy się umowa najmu lokalu dla Teatru Nowego. Być może
nowa siedziba wynajęta będzie na Pradze. Teatr Guliwer, Komedia oraz kameralna scena Teatru Dramatycznego będą miały założoną klimatyzację. Planowany jest także, ale już w przyszłym roku, remont
Sali Kongresowej.
- Cieszymy się, bo panuje przyjazny nastrój, złożone są obietnice, że ten mecenat miasta będzie trwał nadal, co jest bardzo ważne. Obecny mecenat miasta oceniam dobrze. Nasza placówka jest organizatorem
imprezy Festiwal festiwali także pod patronatem miasta - mówi Anna Sapiego, dyrektor Teatru Dramatycznego.
Dyrektor Sapiego przyznaje, że najwięcej funduszy pochłania utrzymanie placówki. Pokrywane są one z dotacji miejskich. Miasto dofinansowuje też wybrane premiery w 90%-100%. Koszt
premiery na dużej scenie wynosi od 150 do 250 tys. zł. Wpływy z biletów pokrywają 30% wydatków teatru, a więc koszty eksploatacji - wynagrodzenia dla aktorów, zespołu technicznego,
bileterek, opłaty za rekwizyty, prawa autorskie. Teatr Guliwer otrzyma w tym roku 60-80 tys. zł na premiery.
Podczas spotkania poruszono kwestię promocji teatrów. Obecnie nie stać tych placówek na prowadzenie promocji. - Rozwieszenie jednego plakatu jest dwukrotnie droższe niż wydrukowanie go -
skarży się Anna Sapiego. Niestety, firma Warexpo dyktuje ceny, ponieważ jest w tej dziedzinie monopolistą. Teatru Dramatycznego nie stać też na reklamę na stacjach Metra. Planowane jest utworzenie
specjalnej komórki, która zajęłaby się promocją repertuaru wszystkich teatrów miejskich.
W przypadku Teatru Dramatycznego reklama będzie ważna w najbliższym czasie, ponieważ planuje on otworzyć się na zagranicznych turystów. Trwają prace nad przygotowaniem spektakli w obcych
językach, a więc widz w czasie gry aktorów będzie mógł odczytywać napisy. Raz w miesiącu będzie można oglądać spektakle w takim wydaniu.
Stołeczne teatry każdego roku przygotowują około 4100 spektakli, w tym 60 premier.
Urodził się w Esneh, w Górnym Egipcie. Jego rodzice byli poganami. Kiedy miał 20 lat, został wzięty do wojska i musiał służyć w legionach rzymskich w pobliżu Teb. Z biegiem czasu zapoznał się jednak z nauką Chrystusa. Modlił się też do Boga chrześcijan, by go uwolnił od okrutnej służby. Po zwolnieniu ze służby wojskowej przyjął chrzest. Udał się na pustynię, gdzie podjął życie w surowej ascezie u św. Polemona. Potem w miejscowości Tabenna prowadził samotne życie, jednak zaczęli przyłączać się do niego uczniowie. Tak oto powstał duży klasztor. W następnych latach Pachomiusz założył jeszcze osiem podobnych monasterów. Po pewnym czasie zarząd nad klasztorem powierzył swojemu uczniowi św. Teodorowi, a sam przeniósł się do Phboou, skąd zarządzał wszystkimi klasztorami-eremami. Pachomiusz napisał pierwszą regułę zakonną, którą wprowadził zasady życia w klasztorach. Zobowiązywał mnichów do prowadzenia życia wspólnotowego i wykonywania prac ręcznych związanych z utrzymaniem zakonu. Każdy mnich mieszkał w oddzielnym szałasie, a zbierano się wspólnie jedynie na posiłek i pacierze. Reguła ta wywarła istotny wpływ na reguły zakonne w Europie, m.in. na regułę św. Benedykta. Regułę Pachomiusza św. Hieronim w 402 r. przełożył na język łaciński (Pachomiana latina). Koptyjski oryginał zachował się jedynie we fragmentach.
Program każdego papieża, zawiera się w decydującej mierze w przybranym przez Niego imieniu. Tam trzeba szukać zarówno owego powiewu Ducha św., który kierował sercami i umysłami głosujących, jak również wskazań co do tego, co określa nadchodzący pontyfikat.
Nie ma żadnych wątpliwości, że kard. Prevost odwołuje się do ostatniego, wielkiego papieża o tym imieniu - Leona XIII. Był on sternikiem Kościoła przez 25 lat w okresie, w którym skala wyzwań dla katolików była być może nawet większa niż obecnie. Jeśli ktoś ma wątpliwości, niech poczyta jakie tajfuny uderzały w Kościół w owym okresie w każdym miejscu na świecie. Ot choćby, jaką sytuację miał Kościół we Włoszech, które poddane były ówcześnie histerycznej masońskiej obsesji.
Nowy papież, Leon XIV, zaledwie w kilku słowach swojej pierwszej homilii zarysował mapę jednego z najtrudniejszych szlaków, jakimi kiedykolwiek musiał podążać Kościół katolicki. W erze powszechnej sekularyzacji, pogardy wobec wiary i duchowego zamętu, jego głos brzmi jak wezwanie do odważnego, ale i pokornego świadectwa – nie przez triumfalizm, lecz przez świętość i miłość.
„Wiara chrześcijańska bywa uważana za coś absurdalnego” – powiedział papież. I trudno z nim polemizować. Dzisiejszy świat, karmiony iluzją samowystarczalności, ufa technologii bardziej niż transcendencji, wybiera przyjemność zamiast prawdy i ucieka od odpowiedzialności ukrytej w pytaniu o sens. W tym kontekście Kościół staje się często nie tyle „znakiem sprzeciwu”, co przedmiotem drwin. Wierzący – marginalizowani, wyśmiewani, a niekiedy nawet prześladowani – coraz częściej doświadczają, czym jest krzyż ucznia Chrystusa.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.