Reklama

Będziecie moimi świadkami

XXVIII Dni Duchowości, zorganizowane przez Instytut Teologii Duchowości KUL, odbywały się pod hasłem: „Świadek Jezusa”. Ubiegłoroczne sympozjum dotyczyło problemu dawania świadectwa Prawdzie, aż do męczeństwa za wiarę. Odkrywanie łaski męczeństwa połączone zostało z przytoczeniem przykładów oddania życia za Chrystusa.

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Cenna jest w oczach Pana śmierć Jego wyznawców
(Ps 116, 15)

„Słowa Tertuliana z II w., o tym, że krew męczenników jest zasiewem chrześcijan, nie straciły nic na swojej aktualności. Śmierć prawdziwych świadków wiary budzi naszą wiarę i umacnia Kościół” - powiedział ks. prof. Marek Chmielewski z Instytutu Teologii Duchowości. Teologiczną wizję chrześcijańskiego męczeństwa przedstawił ks. prof. Walerian Słomka. Przyczyną męczeństwa jest żywa wiara i przekonanie o prawdziwości mesjańskiej misji Chrystusa, a oddanie życia za Chrystusa jest wyrazem największej miłości. Prototypem męczennika jest sam Jezus Chrystus. Do męczeństwa dochodzi wtedy, gdy ludzie, nienawidzący wszystkiego, co wyraża imię Jezus, zabijają tych, dla których cierpieć zniewagę i umierać dla Tego imienia jest zaszczytem.
Czterej prelegenci przedstawili wykłady historyczne: bp Jan Śrutwa o prześladowaniach chrześcijan galijskich w Lyonie i Wiennie w 177 r.; bp Paweł Socha o pierwszych męczennikach polskich, Pięciu Braciach zamordowanych w 1003 r. koło Międzyrzecza Wielkopolskiego; ks. prof. Jerzy Misiurek o beatyfikowanych i kanonizowanych męczennikach w dziejach Kościoła polskiego (od św. Wojciecha aż do 108 męczenników II wojny światowej, w tym o lubliniance, bł. Marcie Kazimierze Wołowskiej); o. dr Gabriel Bartoszewski o procesie beatyfikacyjnym i kanonizacyjnym św. Maksymiliana, którego ogłoszenie męczennikiem było wydarzeniem precedensowym oraz o drodze do beatyfikacji innych męczenników II wojny światowej.
Ks. prof. Ireneusz Werbiński w referacie Wychowawcze znaczenie hagiografii podkreślał, że konkretni święci są dla nas wzorami do naśladowania. Wyzwolenie odpowiednich motywacji i konkretna realizacja świętości jest możliwa dzięki zrozumieniu znaków jej towarzyszących. Pomocna w tym jest właśnie hagiografia - nauka o dziejach świętych ludzi. Ks. dr Zenon Hanas stwierdził, że także w dobie społeczeństwa medialnego, gdy każdy może powiedzieć co chce, jest miejsce na męczeństwo za Prawdę. Nie wszystkim podoba się mówienie o Chrystusie i są wpływowe siły, które chcą propagowanie Prawdy w konfrontacji z fałszywymi ideologiami ukrócić, a nawet zniszczyć. Dr Giorgio Varricchio z Benewentu na przykładzie Świętej Rodziny pokazywał, co znaczy stracić życie dla Jezusa w życiu rodzinnym. Chodzi tu o otwieranie swojego serca dla innych i zapieranie się własnego „ja”, o dar z siebie dla miłości większej, niż miłość własna.
O. prof. Antoni J. Nowak mówił o doznaniach osoby, która chce zaświadczyć o Jezusie: lęka się ona nie prześladowań, ale tego, że nie podoła szykanom i zerwie relację z Chrystusem. Strach dotyczy utraty miłości i możliwości bycia miłowanym, bowiem życie bez miłości jest dla człowieka „uchrystusowionego” życiem w absurdzie. Świadkowi Jezusa towarzyszy także męstwo, głębokie zaufanie i nadzieja, płynące z łaski wiary.
Przejmujące, głębokie, proste i pokorne, pozostawione bez komentarza świadectwo o okrutnym umęczeniu, najgłębszym upodleniu i eksterminacji wielu polskich księży i anonimowej rzeszy kleru zakonnego i wiernych świeckich w obozach koncentracyjnych, za pośrednictwem ks. dr. Jarosława Szymczaka, złożył abp. Kazimierz Majdański, były więzień Dachau, poddawany pseudomedycznym doświadczeniom. Ilustracją do świadectwa był dokumentalny film Wandy Rollny o martyrologii duchowieństwa polskiego w obozach Czas wielkiej próby. „Łaska męczeństwa jest łaską wyjątkową” napisał we wstrząsającej książce Będziecie moimi świadkami abp Majdański. „Niech owocem tych obrad będzie umocnienie w nadziei, że jest możliwe świadectwo życia w imię najwyższego Dobra, Prawdy i Piękna oraz w radości, że jesteśmy zaproszeni do świadczenia” - mówił na koniec ks. prof. Chmielewski. Nie zapomnijmy słów Pawła VI z 1974 r.: „Człowiek współczesny chętniej słucha świadków niż nauczycieli; a jeśli już nawet słucha nauczycieli, to dlatego że są oni równocześnie świadkami”.

Trzy pierwsze wieki chrześcijaństwa to czas prześladowań i męczeństwa. Z krwi męczenników zrodził się Kościół pierwszego tysiąclecia. Przez 20 stuleci z powodu przekonań religijnych zamęczono ponad 40 mln chrześcijan. Co roku, także w czasach współczesnych, za wiarę w Chrystusa ginie ok. 160 tys. ludzi. Ogromne żniwo przyniósł wiek XX: ilością męczenników przewyższa wszystkie inne stulecia. Jeśli chodzi o polskie duchowieństwo, to z rąk nazistów śmierć poniosło 2801 osób. W Dachau więziono 1780 polskich księży, co drugi z nich zginął. Męczennicy w czasów wojny są znakiem Bożej Opatrzności dla naszego narodu. Troska o ich kult jest naszym zadaniem.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

2004-12-31 00:00

Oceń: 0 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Rozważania bp. Andrzeja Przybylskiego: XVII niedziela zwykła

2025-07-25 12:09

[ TEMATY ]

bp Andrzej Przybylski

BP KEP

Każda niedziela, każda niedzielna Eucharystia niesie ze sobą przygotowany przez Kościół do rozważań fragment Pisma Świętego – odpowiednio dobrane czytania ze Starego i Nowego Testamentu. Teksty czytań na kolejne niedzielę w rozmowie z Aleksandrą Mieczyńską rozważa bp Andrzej Przybylski.

Bóg rzekł do Abrahama: «Głośno się rozlega skarga na Sodomę i Gomorę, bo występki ich mieszkańców są bardzo ciężkie. Chcę więc zstąpić i zobaczyć, czy postępują tak, jak głosi oskarżenie, które do Mnie doszło, czy nie; dowiem się». Wtedy to dwaj mężowie odeszli w stronę Sodomy, a Abraham stał dalej przed Panem. Podszedłszy do Niego, Abraham rzekł: «Czy zamierzasz wygubić sprawiedliwych wespół z bezbożnymi? Może w tym mieście jest pięćdziesięciu sprawiedliwych; czy także zniszczysz to miasto i nie przebaczysz mu przez wzgląd na owych pięćdziesięciu sprawiedliwych, którzy w nim mieszkają? O, nie dopuść do tego, aby zginęli sprawiedliwi z bezbożnymi, aby stało się sprawiedliwemu to samo, co bezbożnemu! O, nie dopuść do tego! Czyż Ten, który jest sędzią nad całą ziemią, mógłby postąpić niesprawiedliwie?» Pan odpowiedział: «Jeżeli znajdę w Sodomie pięćdziesięciu sprawiedliwych, przebaczę całemu miastu przez wzgląd na nich». Rzekł znowu Abraham: «Pozwól, o Panie, że jeszcze ośmielę się mówić do Ciebie, choć jestem pyłem i prochem. Gdyby wśród tych pięćdziesięciu sprawiedliwych zabrakło pięciu, czy z braku tych pięciu zniszczysz całe miasto?» Pan rzekł: «Nie zniszczę, jeśli znajdę tam czterdziestu pięciu». Abraham znów odezwał się tymi słowami: «A może znalazłoby się tam czterdziestu?» Pan rzekł: «Nie dokonam zniszczenia przez wzgląd na tych czterdziestu». Wtedy Abraham powiedział: «Niech się nie gniewa Pan, jeśli rzeknę: może znalazłoby się tam trzydziestu?» A na to Pan: «Nie dokonam zniszczenia, jeśli znajdę tam trzydziestu». Rzekł Abraham: «Pozwól, o Panie, że ośmielę się zapytać: gdyby znalazło się tam dwudziestu?» Pan odpowiedział: «Nie zniszczę przez wzgląd na tych dwudziestu». Na to Abraham: «Niech mój Pan się nie gniewa, jeśli raz jeszcze zapytam: gdyby znalazło się tam dziesięciu?» Odpowiedział Pan: «Nie zniszczę przez wzgląd na tych dziesięciu».
CZYTAJ DALEJ

Bezimienne mogiły

Niedziela warszawska 44/2012, str. 2-3

[ TEMATY ]

Wszystkich Świętych

Artur Stelmasiak

Socjalne mogiły na Cmentarzu Komunalnym Południowym

Socjalne mogiły na Cmentarzu Komunalnym Południowym

Ciała bezdomnych często chowane są w anonimowych grobach. Zmienić to postanowiła Warszawska Fundacja Kapucyńska. To pierwszy taki pomysł w kraju

Choć każdy z nas po śmierci może liczyć na takie same mieszkanie w Domu Ojca, to na ziemi panują inne zasady. Widać to doskonale na cmentarzu południowym w Antoninie, gdzie są całe kwatery, w których nie ma kamiennych pomników. Dominują skromne ziemne groby z próchniejącymi drewnianymi krzyżami. Wiele z nich zamiast imienia i nazwiska ma na tabliczce napisaną jedynie datę śmierci, numer identyfikacyjny oraz dwie litery N.N. - O tym, że przybywa takich bezimiennych mogił dowiedziałem się od przyjaciół. Wówczas postanowiliśmy rozpocząć akcję rozdawania bezdomnym nieśmiertelników, czyli blaszek podobnych do tych, które noszą wojskowi. Na każdej z nich wygrawerowane jest imię i nazwisko właściciela - mówi kapucyn br. Piotr Wardawy, inicjator akcji nieśmiertelników wśród bezdomnych. O skuteczność tej akcji przekonamy się w przyszłości. Jednak pierwsze skutki już poznaliśmy, gdy jeden z kapucyńskich „nieśmiertelnych” zmarł na Dworcu Centralnym. - Dzięki metalowym blachom na szyi policja wiedziała, jak on się nazywa oraz skontaktowali się klasztorem kapucynów przy Miodowej. Tu bowiem był jego jedyny dom - mówi Anna Niepiekło z Fundacji Kapucyńskiej. Kapucyni zorganizowali zmarłemu pogrzeb z udziałem braci, wolontariuszy oraz innych bezdomnych. Msza św. z trumną została odprawiona na Miodowej, a później pochowano go z imieniem i nazwiskiem na cmentarzu południowym w Antoninie. - Dla całej naszej społeczności była to bardzo wzruszająca uroczystość - podkreśla Niepiekło.
CZYTAJ DALEJ

Izrael/ Armia zapowiedziała dziesięciogodzinne „przerwy humanitarne” w walkach w Strefie Gazy

2025-07-27 09:21

[ TEMATY ]

Izrael

PAP/EPA/SHAHZAIB AKBER

Izraelskie wojsko zapowiedziało w niedzielę dziesięciogodzinne „przerwy humanitarne” w działaniach zbrojnych na niektórych obszarach w Strefie Gazy. Decyzja ta została ogłoszona po tym, gdy armia poinformowała o wznowieniu zrzutów z pomocą humanitarną nad palestyńską półenklawą i ustanowieniu „korytarzy humanitarnych” dla konwojów ONZ.

Jak przekazał portal Times of Israel, przerwy w działaniach zbrojnych będą wprowadzane w miejscach, w których aktualnie nie operują izraelskie siły lądowe, w tym w Al-Mawasi, Dajr al-Balah i mieście Gaza.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

REKLAMA

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję