Reklama

Kościół

Ks. prof. Krzysztof Pawlina: propozycje teologii mogą być przydane dla innych nauk

„Chcemy być wśród uprawiających nauki, aby ich wysłuchać i wchodzi z nimi w dialog. Co więcej, mieć propozycje, które mogą się przydać innym dyscyplinom naukowym” - mówi ks. prof. Krzysztof Pawlina. W rozmowie z KAI rektor Akademii Katolickiej w Warszawie zapowiada nową edycję debat z cyklu „Pro Tempore. Dialog nauk”. Najbliższa pod tytułem „Zagrożenia rozwoju technologii dla człowieka” odbędzie się 26 października o 19.00 na Politechnice Warszawskiej.

[ TEMATY ]

Ks. Krzysztof Pawlina

Fot. Karol Porwich

Ks. Krzysztof Pawlina

Ks. Krzysztof Pawlina

Bądź na bieżąco!

Zapisz się do newslettera

Dawid Gospodarek (KAI): W tym roku cykl debat „ProTempore. Dialog nauk” realizowany będzie w nowej formie, na świeckich uczelniach i z udziałem publiczności. Pierwsze spotkanie odbędzie się na Politechnice, która raczej nie kojarzy się z filozoficznymi rozważaniami, a tym bardziej - teologicznymi. Proszę opowiedzieć więcej o tej inicjatywie.

Ks. prof. Krzysztof Pawlina: Pomysł o dyskusjach interdyscyplinarnych narodził się w nowej kadencji Komitetu Nauk Teologicznych Polskiej Akademii Nauk. Był to okres pandemii. Dlatego debaty prowadziliśmy w studio i były one transmitowane online. Dziś sytuacja się zmieniła, ale też dojrzewa i sam pomysł.

Pomóż w rozwoju naszego portalu

Wspieram

Główną ideą cyklu „ProTempore. Dialog nauk" – bo pod takim hasłem wszystko to się wydarza – jest rozmowa różnych przedstawicieli nauk z teologami. Nazywamy to debatami interdyscyplinarnymi, a tak naprawdę chcemy, aby teologowie posłuchali, co inne dyscypliny mają do powiedzenie na temat człowieka, świata – po prostu na temat uniwersum.

W tym roku wychodzimy ze studia i idziemy do uczelni warszawskich, aby tam rozmawiać, słuchać, proponować, aby sobie wspólnie pomagać.

Reklama

KAI: Gdy czyta się średniowiecznych teologów, np. mistrza Tomasza z Akwinu, widać, że bez lęku sięgał on do zdobyczy innych nauk, nawet do pism pogan. Co więcej, potrafił się nimi inspirować w swoich teologicznych refleksjach. Dziś teologów też zachęca się do czerpania z nauk towarzyszących, do przyglądania się im. Mimo to daje się czasem dostrzec pewien opór, może lęk, zwłaszcza chyba przy antropologii, psychologii, ale też np. zdobyczach technologii, informatyki. Czy rzeczywiście dziś też teologom potrzebne są „świeckie” nauki? Czy lęki przed wchodzeniem w dialog z nimi są uzasadnione?

- Teologia ma dwa służebne zadania. Pierwsze to refleksja naukowa, z której korzystaliby duszpasterze w swojej posłudze. I to chyba nieźle robimy. Drugie to posługa wobec nauk, które ze swej istoty nie zawsze dostrzegają elementy transcendentne naszego życia. Ta sfera jest trochę zaniedbana. Powodów jest pewnie kilka. Jednym z nich jest lęk ze strony przedstawicieli różnych nauk, że Kościół chce ich ewangelizować. Należy jednak odróżnić funkcję duszpasterską Kościoła od uprawiania teologii jako nauki.

Chcemy być wśród uprawiających nauki, aby ich wysłuchać i wchodzi z nimi w dialog. Co więcej, mieć propozycje, które mogą się przydać innym dyscyplinom naukowym. To wymaga pewnego rodzaju odwagi i szacunku dla odmiennych stanowisk, opinii czy sądów.

Moje doświadczenia ze współpracy zarówno z uczelniami warszawskimi, jak i Komitetami Polskiej Akademii Nauk są bardzo pozytywne. Niektórzy są ciekawi, co na pewne tematy mówi teologia. A przecież teologia w Polsce ma świetnych fachowców. Może jesteśmy trochę wycofani i dlatego teologia jest traktowana wśród nauk nie jak bywalec, ale jakby gość.

Niedawne spotkanie Komitetu Nauk Teologicznych z ekspertem od zagadnień informatycznych i komputerowych na temat sztucznej inteligencji pokazało, że my nie jesteśmy tam gośćmi. Jesteśmy u siebie. Uprawiamy naukę, prowadzimy dialog. Jesteśmy sobie nawzajem potrzebni.

Reklama

KAI: Co np. teologia ma do powiedzenia innym naukom?

- Obserwujemy niezwykły rozwój technologiczny, sięgamy innych planet, zachwycamy się sztuczną inteligencją. Z jednej strony jesteśmy tak wielcy i odkrywczy, a z drugiej strony często nie umiemy mądrze żyć i cieszyć się tym, co mamy na co dzień. Wielką sztuką jest umiejętność życia i mądrej twórczości, która powinna mieć wymiar dalszy niż doczesność. Jeśli ktoś nie wierzy w Boga, niech przynajmniej nie wierzy tylko w siebie.

KAI: Wróćmy do dyskusji na Politechnice - co mają filozofia i teologia do technologii? I czy technologia potrzebuje takiej humanistycznej refleksji?

- Jestem wdzięczny tak zacnej uczelni, jaką jest Politechnika Warszawska, że otwiera swoje podwoje dla dyskusji interdyscyplinarnej.

Rzeczywiście może rodzić się pytanie, co ma wspólnego technologia z teologią? Otóż obie dziedziny mają służyć człowiekowi. Rozwój technologiczny wyznacza dziś często sposób życia, ale też sposób myślenia człowieka o sobie samym. Powstaje pytanie, czy człowiek – twórca wielu wspaniałych rzeczy technologicznych - nie staje się sługą swoich wytworów.

Reklama

Teologia, filozofia chcą przypomnieć albo uświadomić, że człowiek to nie maszyna, że jest w nim też sfera duchowa. Ta dyskusja ma nam pomóc ustawić trochę hierarchię wartości w naszym zapatrzeniu się w nowości technologiczne, które z czasem stają się „bóstwem”. Jak nie być niewolnikiem sprzętu, maszyny, gadżetu?

Tytuł naszego spotkania to „Zagrożenia rozwoju technologii dla człowieka” – zapraszam 26 października na godzinę 19.00 do udziału w tej debacie. Już nie tylko online, ale zapraszam do przyjścia na Politechnikę Warszawską, aby również swoją refleksją ubogacić to wydarzenie.

***

W spotkaniu udział wezmą: prof. dr hab. inż. Krzysztof Zaremba, rektor Politechniki Warszawskiej, ks. dr hab. Marek Dobrzeniecki, Akademia Katolicka w Warszawie oraz o. dr Janusz Pyda OP, Instytut Tomistyczny w Warszawie i Akademia Katolicka w Warszawie. Spotkanie odbędzie się w środę, 26 października o godzinie 19:00 w gmachu Politechniki Warszawskiej (Mała Aula, Gmach główny PW, Plac Politechniki 1).

Dostępne będzie także na kanale YouTube Akademii Katolickiej w Warszawie - transmisja:

Cykl debat „Pro tempore – dialog nauk" organizuje Akademia Katolicka w Warszawie i Komitet Nauk Teologicznych Polskiej Akademii Nauk.

2022-10-24 09:02

Ocena: +1 0

Reklama

Wybrane dla Ciebie

Abp Depo do kapłanów: trzeba zaufać Bogu we wszystkim

– Bóg złożył w każdym z nas potrzebę stawiania pytań o sens naszych powołań po imieniu i ich realizację na miarę otrzymanej łaski – powiedział abp Wacław Depo, metropolita częstochowski, który w sobotę przewodniczył w bazylice jasnogórskiej Mszy św. podczas 41. Pielgrzymki Kapłanów Archidiecezji Częstochowskiej.

Pielgrzymka rozpoczęła się nabożeństwem Drogi Krzyżowej na wałach, po której kapłani zgromadzili się na Eucharystii w bazylice.
CZYTAJ DALEJ

Pierwszy męczennik

Niedziela Ogólnopolska 52/2022, str. 19

[ TEMATY ]

św. Szczepan

en.wikipedia.org

Św. Szczepan

Św. Szczepan

Dzieje Apostolskie opisują go jako męża pełnego wiary i Ducha Świętego.

O życiu św. Szczepana wiemy niewiele – nie znamy ani roku, ani miejsca jego narodzin. Prawdopodobnie był zhellenizowanym Żydem, na co może wskazywać jego greckie imię. Wiemy jednak, że przyjął chrześcijaństwo, a przymioty jego charakteru sprawiły, iż został wybrany na jednego z siedmiu diakonów młodego Kościoła. Do jego zadań należało sprawowanie opieki nad wdowami i ubogimi, ale nie ograniczył się tylko do tej misji, z zapałem i mądrością głosił też Ewangelię. Musiał być skuteczny w ewangelizowaniu, skoro jego aktywność wywołała gniew Sanhedrynu. Szczepan wygłosił przed oskarżycielami płomienną mowę, w której objaśnił „na nowo cały opis biblijny (...), aby ukazać, że prowadzi on do «miejsca» ostatecznej obecności Boga, jakim jest Jezus Chrystus” – stwierdza Benedykt XVI. Mimo to Szczepan został ukamienowany, stając się pierwszym męczennikiem (protomartyr). Przy jego egzekucji obecny był Szaweł, późniejszy Apostoł Narodów.
CZYTAJ DALEJ

Co z postem w piątek w oktawie Bożego Narodzenia?

2024-12-26 14:06

[ TEMATY ]

wstrzemięźliwość

oktawa

Karol Porwich/Niedziela

W piątek w oktawie Narodzenia Pańskiego obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, chyba że została udzielona dyspensa. Informacje na ten temat można znaleźć na stronach diecezjalnych.

Oktawa Narodzenia Pańskiego nie znosi piątkowej wstrzemięźliwości od pokarmów mięsnych. „Piątkowa wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych nie obowiązuje tylko w piątki, w które wypada uroczystość (por. Kodeks Prawa Kanonicznego, kan. 1251). Zgodnie z „Tabelą pierwszeństwa dni liturgicznych”, zawartą w „Ogólnych normach roku liturgicznego i kalendarza” w Mszale Rzymskim (str. [84]), w roku liturgicznym występują dwie oktawy, które mają różną rangę: oktawa Wielkanocy w randze uroczystości (grupa I) oraz oktawa Narodzenia Pańskiego w randze święta (grupa II). Tak więc w piątek w oktawie Narodzenia Pańskiego obowiązuje wstrzemięźliwość od pokarmów mięsnych, chyba że została udzielona dyspensa zgodnie z przepisami prawa kanonicznego.
CZYTAJ DALEJ

Reklama

Najczęściej czytane

W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.

Akceptuję