Organizatorem wydarzenia było Polskie Stowarzyszanie Animatorów Kultury „Kulturalny Koneser”. - Pragniemy upowszechniać i ożywiać kulturę muzyczną, wspierać wszelkie inicjatywy społeczne, których celem jest aktywizacja kulturalna oraz intelektualna. Poprzez nasze działania pragniemy umożliwiać lokalnej społeczności szeroko pojętego rozwoju, budowanie zaangażowania w życie społeczne, odkrywanie talentów – a przez to wzmacnianie poczucia własnej wartości i tworzenie długoletnich relacji międzyludzkich opartych na wzajemnym szacunku i zaufaniu – zaznaczali organizatorzy.
Archiwum prywatne
Świdnicki Chór Tactus Sonus tuż przed występem
Reklama
Tegoroczny konkurs odbył się w sobotę 13 maja w katedrze greckokatolickiej św. Wincentego i św. Jakuba we Wrocławiu. Po kilkugodzinnych przesłuchaniach 18 chórów z terenu całej Polski, jury konkursu przyznało Złoty Dyplom Chórowi Tactus Sonus, który na co dzień śpiewa w katedrze świdnickiej. - Mamy złoto! Emocje ogromne, mnóstwo ciężkiej pracy za nami, ale radość największa, bo dobrze jest wiedzieć, że właśnie ta praca daje takie efekty – relacjonowała na profilu społecznościowym Marta Moneta – dyrygentka i kierownik chóru. Dodatkowo chór otrzymał indywidualne wyróżnienie od jury za dobór repertuaru, na który złożyły się cztery niełatwe, zróżnicowane stylistycznie utwory wybitnych kompozytorów różnych epok. Chórzyści otrzymali także Złoty Bilet, zapewniający udział w kolejnej edycji konkursu bez potrzeby kwalifikacji.
W tej samej kategorii Brązowy Dyplom przyznano Chórowi Cantum Laudis z Ząbkowic Śląskich. - Kochani dziękujemy za godne reprezentowanie naszej parafii Św. Jadwigi Śląskiej i naszego miasta – relacjonowała dyrygentka Katarzyna Lech.
Chóry Filharmonii Sudeckiej i parafii katedralnej „Tactus Sonus”, spotkały się w głównym kościele diecezji, na specjalnym koncercie zatytułowanym „Fiat Pax”.
– Przewodnim motywem koncertu było wołanie o pokój w krajach ogarniętych wojną, a teksty, w większości sakralne, odwoływały się do wartości uniwersalnych, które opracowane muzycznie, wybrzmiewają w dzisiejszych czasach szczególnie mocno – mówiła świdnicka dyrygentka, śpiewaczka, pianistka i pedagog Marta Moneta, która poprowadziła wieczorny koncert. W czasie występu można było usłyszeć utwory różnych epok i rozmaitych kompozytorów.
Szósta niedziela Wielkiego Postu nazywana jest Niedzielą Palmową, inaczej Niedzielą Męki Pańskiej. Rozpoczyna ona najważniejszy i najbardziej uroczysty okres w roku liturgicznym - Wielki Tydzień.
Liturgia Kościoła wspomina tego dnia uroczysty wjazd Pana Jezusa do Jerozolimy, o którym mówią wszyscy czterej Ewangeliści. Uroczyste Msze św. rozpoczynają się od obrzędu poświęcenia palm i procesji do kościoła. Zwyczaj święcenia palm pojawił się ok. VII w. na terenach dzisiejszej Francji. Z kolei procesja wzięła swój początek z Ziemi Świętej. To właśnie Kościół w Jerozolimie starał się bardzo dokładnie powtarzać wydarzenia z życia Pana Jezusa. W IV w. istniała już procesja z Betanii do Jerozolimy, co poświadcza Egeria (chrześcijańska pątniczka pochodzenia galijskiego lub hiszpańskiego). Autorka tekstu znanego jako Itinerarium Egeriae lub Peregrinatio Aetheriae ad loca sancta. Według jej wspomnień w Niedzielę Palmową patriarcha otoczony tłumem ludzi wsiadał na osiołka i wjeżdżał na nim do Świętego Miasta, zaś zgromadzeni wierni, witając go z radością, ścielili przed nim swoje płaszcze i palmy. Następnie wszyscy udawali się do bazyliki Zmartwychwstania (Anastasis), gdzie sprawowano uroczystą liturgię. Procesja ta rozpowszechniła się w całym Kościele. W Rzymie szósta niedziela Przygotowania Paschalnego początkowo była obchodzona wyłącznie jako Niedziela Męki Pańskiej, podczas której uroczyście śpiewano Pasję. Dopiero w IX w. do liturgii rzymskiej wszedł jerozolimski zwyczaj urządzenia procesji upamiętniającej wjazd Pana Jezusa do Jeruzalem. Z czasem jednak obie te tradycje połączyły się, dając liturgii Niedzieli Palmowej podwójny charakter (wjazd i pasja). Jednak w różnych Kościołach lokalnych procesje te przybierały rozmaite formy, np. biskup szedł pieszo lub jechał na oślęciu, niesiono ozdobiony palmami krzyż, księgę Ewangelii, a nawet i Najświętszy Sakrament. Pierwszą udokumentowaną wzmiankę o procesji w Niedzielę Palmową przekazuje nam Teodulf z Orleanu (+ 821). Niektóre przekazy podają też, że tego dnia biskupom przysługiwało prawo uwalniania więźniów.
Ulicami Starego Miasta w Sandomierzu przeszła miejska Droga Krzyżowa. Nabożeństwu przewodniczył Biskup Sandomierski Krzysztof Nitkiewicz.
Modlitwa rozpoczęła się w kościele seminaryjnym pw. św. Michała Archanioła, a zakończyła w Bazylice Katedralnej, która w Roku Jubileuszowym jest Kościołem Stacyjnym.
W związku z tym, iż od dnia 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia Dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) uprzejmie Państwa informujemy, iż nasza organizacja, mając szczególnie na względzie bezpieczeństwo danych osobowych, które przetwarza, wdrożyła System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji w rozumieniu odpowiednich polityk ochrony danych (zgodnie z art. 24 ust. 2 przedmiotowego rozporządzenia ogólnego). W celu dochowania należytej staranności w kontekście ochrony danych osobowych, Zarząd Instytutu NIEDZIELA wyznaczył w organizacji Inspektora Ochrony Danych.
Więcej o polityce prywatności czytaj TUTAJ.